Varmt vand væk efter 30 sekunder - 40L varmtvandbeholder

Hej

Jeg har et THI 5-25 M40 gasfyr med 40 liters varmtvandsbeholder. Jeg har problemer med at have varmt vand nok til et brusebad.

Hvis jeg åbner for det varme vand i en vandhane, er vandet lunkent (ca 20-25 grader) efter 30 sekunder. Det svarer til 10 liter vand. Hvordan kan det være? Burde der ikke være mindst 40 liter vand med en temperatur på de 50 grader, som jeg har indstillet brugsvandet til?

Mvh

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Diy brugsvand skal sættes til 55 for at undgå legionellabakterien som er dødelig.

Hvornår er fyret fra?


Elektronikteknikeren

Jeg kan forstå at det er et ældre fyr med gennemstrømningsvandvarmer. Det betyder at den indbyggede beholder kun er en buffer som skal give fyret tid nok til at skrue effekten op, hvor efter vandet bliver varmet "on the go"

Det betyder også, at hvis dit fyr ikke står til varmvandsprioritering, vil det løbe tør for kræfter om vinteren, hvor varmeanlgget også kalder på varme. 


Elektronikteknikeren

Der er legionellasikring i fyret, så det ryger op på 65 grader en gang om ugen.

Fyret burde kunne levere ca 11 liter 40 grader varmt vand i minuttet - og det kan det altså slet ikke. "Bufferen" på de 40 liter lader heller ikke til at fungere - kun de første 10 liter er varme.

Kan jeg selv indstille fyret til varmtvandsprioritering? 

Og hvad kan forklaringen være på, at der ikke som minimum leveres 40 liter varmt vand fra beholderen efter åbning af vandhanen?

Er du sikker på at beholder er 40 liter? Det skulle du da gerne kunne få i hvert fald 5 min ud af.


Elektronikteknikeren

Eller; mit hedder THI 5-25 M40 - ikke THR. Jeg kan ikke finde den anden vejledning online

Ok, her et par forslag. Kan nogen be/afkræfte om det er mulige forklaringer?

1: Kan røret over varmtvandsudgang i vvb være knækket, så der tages varmt vand i bunden af vvb - og altså lige ved siden af, hvor koldt vand ledes ind?

2: Kan en tilkalket vvb forklare problemet? (Her tænker jeg selv, at det så først ville være efter at have brugt 40 liter, at jeg skulle bemærke problemet med manglende varmt vand - og ikke efter at have brugt 10 liter).

nu ved jeg ikke hvor føleren i vandbeholderen sidder, men hvis den er kalket sammen med hedefladen så opnår denne klump hurtigt den indstillede temperatur, uden at det omkringliggende vand er blevet varmet synderligt meget op.

Så enten er det her koen ligger begravet, eller som nævnt, noget prioritering af brugsvand.


Elektronikteknikeren

Vandet, der kommer ud, er de 50 grader. Men som sagt kun de første 10 liter. Så det lyder jo ikke som om den ikke måler korrekt.

Vil det kunne hjælpe at skrue kedeltemperaturen op på 50 grader (max)? Den står pt. på 40.

Hvis det skulle være noget med prioritering af brugsvand, ville jeg så ikke kun opleve problemet, når gulvvarmen kalder på varmt vand? Og vil jeg ikke relativt let kunne teste dette, ved at sætte fyret på sommerdrift (hvor der ikke produceres vand til gulvvarmen)?

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis