kold radiator efter ny tilsluttet, hvor blev varmen af?

Hej

Vores logik forstår åbenbart ikke hvordan varme fungerer.


Alt vores varme virkede som vi forventede/håbede før vi satte en ny radiator til, dvs at rørføring var lavet men var proppet af, på frem og tilbageløb.

Dvs varme i radiator1, håndklædetørrer, rum1 og rum2 samt gulvvarmen.

på tegning1 er  den nye radiator den som hedder "Entre"

efter "Entre" er tilsluttet har vi nu kun varme i radiator1, håndklædetørrer og gulvvarmen

"Entre" og "hkt" har ikke termostater men ventiler som på billed 1.

fordelerrør som deler ud, frem og tilbage ses på billed 2.


umiddelbart har vi luftet alt ud og ekspanstionsbeholder fungere.

Vi har lukket for ventilerne på "Entre" og tænkt at så burde det være som før, men nej stadig ingen varme i rum 1 og 2.

Vi har lukket har lukket for E/r1  og hkt på fordelerrør frem og tilbage for så at gå til rum2 og åbne for udlftningsventilen, så har vi ladet vandet løbe indtil alt tryk var af systemet, påfyldt påny op til 2 bar og forsat udluftning/aftapning. Dette har vi gjort flere gange og tømt ca 50 liter, så der kommer i det mindste vand til rum2. 

Men hvorfor er/bliver vandet som tappes af rum2 ikke varmt ? 

Vi kan mærke på fordelerør fremløb at der er varmt vand, det forsætter dog ikke ned i slangen til rum1 og 2. som nævnt er der ingen problemer med varme til hkt.

hvad skal vi lede efter for at fejlsøge dette ?  er det muligt at tilbageløbet fra gulvvarmen er det vand som vi får ud af rum 2 når vi tapper den?


Alle bud velkomne ;)






 



Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Åh, kan ikke slette det jeg skrev før, se bort fra det.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kan det passe du har haft slukket for gulvvarmen et stykke tid ? 

Hvis så handler det nok om at pumpetrykket fra fyret er for lille i forhold til det vand gulvvarmen tager. Når det sker, kan pumpen på gulvvarmen godt suge på returvandet gennem en forbruger (radiator) og det indleder så en dårlig spiral hvor gulvvarmen skal have mere og mere vand, da det der cirkulere der ikke bliver varmt nok.

Prøv og sluk for pumpen til gulvvarmen et lille stykke tid og se om du ikke kan få varme på de kolde radiatorer.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Husk at alle cirkulationspumper skal slukkes når i fylder på/udlufter.


Elektronikteknikeren

tak, jeg prøver nu, jeg kan ikke i menu på fyret eller på pumpe i fyr  en måde at sætte fuld knald på,  har også kigget i servicemenuen, men finder ikke noget som får mig til at tro man har nogen indflydelse på pumpen

pumpe i fyret er denne

Jeg har nu slukket for radiator1, lukket fordeler rør til hkt samt ventilerne på denne.

Der er på fordelerrør åbnet helt til E/R1 og R2 på frem og tilbageløb.

Har ikke rørt ved gulvvarmpumpen, den står til auto(i midten).

nu lader vi det stå i en times tid.


Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.

tak, det har nok ikke været tilfældet.

jeg sørger nu for at alle pumper slukkes når vi lufter ud.

prøver igen om en time.


Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.
Annonce
fisken1363 skrev den 04-02-2018 13:05:56

tak, jeg prøver nu, jeg kan ikke i menu på fyret eller på pumpe i fyr  en måde at sætte fuld knald på,  har også kigget i servicemenuen, men finder ikke noget som får mig til at tro man har nogen indflydelse på pumpen

pumpe i fyret er denne


Jeg har nu slukket for radiator1, lukket fordeler rør til hkt samt ventilerne på denne.

Der er på fordelerrør åbnet helt til E/R1 og R2 på frem og tilbageløb.

Har ikke rørt ved gulvvarmpumpen, den står til auto(i midten).

nu lader vi det stå i en times tid.

 Har en smule svært ved helt og gennemskue dit anlæg som du forklare det men udelukkende brugt din tegning og gå ud fra.

Pumpen på gulvvarmekredsene bør ikke stå på autoadabt men stilles til konstant.

Glæder mig til at høre om du får varme de manglende steder. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

nu har vi kørt i over en time uden gulvvarmen tændt og kun åbnet for de steder uden varme, e/rum1 og rum2. 

men intet ser ud til at have ændret sig

så vi satte fyr i udluftningsmode og kunne mærke at pumpe holdt op med at summe, og luftede ud, ( bemærkede ingen luft ). gulvvarme pumpe er stadig slukket.  

satte så fyr i påfyldningsmode og fyldte på til 2 bar. 

nu er der kun åbent for de kolde radiatorer (e/rum1 og rum2) og fyret er sat til normal drift igen. , så må vi se om der sker noget.

Kan lige nævne at gulvvarmen har været tændt siden en gang i sommers. 




Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.
fisken1363 skrev den 04-02-2018 16:33:55

nu har vi kørt i over en time uden gulvvarmen tændt og kun åbnet for de steder uden varme, e/rum1 og rum2. 

men intet ser ud til at have ændret sig

så vi satte fyr i udluftningsmode og kunne mærke at pumpe holdt op med at summe, og luftede ud, ( bemærkede ingen luft ). gulvvarme pumpe er stadig slukket.  

satte så fyr i påfyldningsmode og fyldte på til 2 bar. 

nu er der kun åbent for de kolde radiatorer (e/rum1 og rum2) og fyret er sat til normal drift igen. , så må vi se om der sker noget.

Kan lige nævne at gulvvarmen har været tændt siden en gang i sommers. 


Ok med gulvvarmen, så burde det ikke trække overdrevent meget varme. 

Der burde komme varme på de kolde radiatorer lynhurtigt, når pumpen til gulvvarmen er slukket.

Hvis pumpen summer/"snadre i det" er det tegn på der er luft i pumpen/vandet.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Lidt har da ændret sig, men om det er bedre ved jeg nu ikke.

i de 3 timer hvor der kun var åbent til de to kolde rum og gulvvarmen var slået fra, skete der det at fyret 3 gange slog fra med samme fejl. se billed , (ja ved  godt at datoen er sat forkert)

vi tændte for radiator1 og har efter 3 timer ikke fået fejlen igen.

vi har dog stadig ikke fået varme i de kolde radiatorer.

det virker som om der slet ikke kan komme noget igennem fra den varme side af fordelerrøret  ud til rum1 og rum2.

Hvad giver mest mening

- at vi skifter fordelerøret til et nyt på fremløbssiden side (det lyserøde på tegningen)

- at vi sætter kuglehaner før/efter begge fordelerrør så de isoleres i eget loop og fejlsøger videre herfra ved at pumpe vand ind igennem aftapningshanen på fordelerørne.

- Noget helt andet som vi ikke er nået frem til endnu.

og jeg fandt lige en tegnefejl på den første tegning så her er en updateret, der var byttet om på tilbageløb fra rum1 og rum2.

indtil videre tak for forslagene det har da hold mig gråhåret hele søndagen indtil videre 


Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.

Det gør ingenting med din tegning da tilslutningsordenen er ligegyldigt på langs af en fordeler.

Men du er lidt fedtet med oplysning om der er varme på radiatoren i entreen ?

Jeg har i mellemtiden fået en lumsk aning om du ved et uheld har fået byttet om på slangerne til E/R1 sådan de begge sidder på enten enten returen eller fremløbet og du også samtidig har lavet det samme nummer med slangerne til R2. Er det tilfældet vil der være vand på radiatorerne så de kan udluftes som normalt men bare ingen vandcirkulation gennem dem. Det syntes jeg du skulle tjekke rigtig grundigt som det første overhovedet.

Jeg tvivler stærkt på der kan være en fejl af den type på de fordelingsrør, men .......................  

Håber du forstod min nye diagnose.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis