Placering af nyt forbrugsbatteri

Jeg har besluttet at det vist er tid til et lidt større forbrugsbatteri, men jeg er lidt udfordret med plads. Jeg har nu to “bil-størrelse” 70 Ah under en agterkøj i bb side, men der er ikke plads til en udvidelse her. Parallelt med står en 60 L dieseltank i sb side i stuverummet.  Jeg overvejer et større batteri evt kan placeres i hækken under “trappen”., men måske bliver det for tungt. 

Nogen der har erfaringen eller andre forslag?

Vedlægger lige en tegning af af min dufour 30.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er begge de nævnte 70 Ah forbrugsbatterier ?


Finnband

OK. 

Principielt  er det ikke ideelt at flytte vægt længere bagud i en båd. Men går det ikke på anden vis, er det bedste at flytte det mindste batteri - startbatteriet - bagud.

Forbrugsbatteriet bør absolut helst være kun ét batteri. Vil man parallelforbinde to batterier bør de være fra samme fremstillingsserie (batch).

Forslag: Flyt startbatteriet bagud og køb ét stort forbrugsbatteri. Det store er lidt lettere end to mindre tilsammen og du kan bruge det eksisterende ladekredsløb.


Finnband

@finnband : tak, samme jeg egentlig selv var kommet frem til. Når du nu synes det samme, giver jeg det en stemme mere - og så er det nok sådan det bliver, selvom det bliver en temmelig besværlig omgang. Håbede lidt der var nogle alternativer jeg ikke havde gennemskuet.

Tror jeg ender med at støbe ny glasfiber til et stort batteri som så spejler dieseltanken og flytter startbatteriet ud i stuvrummet.

Tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis