Afbryder til lampeudtag

Jeg skal have lys i loftet.. Jeg  har trukket en ledning til en afbryder fra en eksisterende stikkontakt.. stikkontakten sidder i gulvhøjde og jeg har placeret en enkeltpolet afbryder længere oppe på væggen. Jeg starter selvfølgelig bare med at smide nul og face fra stikkontakten ind i afbryderkontakten.. Og så smed jeg nul og fase op til lampe udtaget, hvilket resulterede i at hele stuen kortsluttede.. haha.. Så tænkte jeg.. Her er noget galt.. Jeg har googlet mig frem og tilbage og er nu med på at der blot skal en fase og en mellemledning (enten hvid eller sort, eller ligegyldigt) som så skal lede strømmen tilbage når lampen er tændt.. MEN.. På alt hvad jeg googler mig frem til påstår de at lampeudtaget uanset hvad altid vil have en nul.. Og på alle videoer jeg ser, sidder afbryderen sammen med en stikkontakt/afbryder, altså 2 1/2 modul i alt, sådan at nul fra lampeudtaget går direkte ned i stikkontakten, og fra stikkontakten som får tilført strøm fra eks. Sikring, går fasen op i afbryderen og videre op i lampeudtaget. Men kan man gøre det uden at "tilkoble" en 1 1/2 moduls afbryder/stikkontakt? Hvis jeg nu udelukkende kun vil have en afbryder siddende og ikke også en stikkontakt lige under.. og i så fald, hvordan skal det forbindes?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min tanke er umiddelbart at nul fra lampeudtaget skal trækkes udenom afbryderen og hele vejen ned i den gamle stikkontakt, og fra stikkontakten, op til afbryderen skal der kun gå en fase, og fra afbryderen til lampeudtag skal der gå en fase og en mellemledning.. Er det korrekt?

Fra din stikkontakt ved gulvet trækker du 0 (blå ledning) helt op i lampeudtaget.

Fra din stikkontakt ved gulvet trækker du fasen (brun ledning) op til din nye afbryder (1 modul). Fra afbryder og til lampeudtag trækker du en mellemleder (f.eks. sort ledning).

Hvis du ikke vil føre strømmen videre fra dit lampeudtag, så er der ingen grund til føre en fase op i lampeudtaget.

Hvis der er ført jord frem til din stikkontakt ved gulvet (gul/grøn ledning), bør du også føre den videre til dit lampeudtag.


Søren O

Tusinde tak Søren..

Hvis jeg nu ikke kan få nul ledningen fra lampeudtag ned til den gamle stikkontakt.. nytter det så noget blot at muffe nul fra lampeudtag, sammen med nul fra stikkontakt, sådan at de er muffet sammen og ligger bag ved afbryderen inde i væggen? SKAL de forbindes via en stikkontakt?

Laver du installationen med kabel eller ledninger i rør? Hvis du laver det med kabel, begynder du med at skrue lampeudtag og afbryderunderlag fast, hvor de skal være. Dernæst kommer vi til kablet. Begynd ved lampeudtaget, og før kablet ned til afbryderen. Den blå forbindes til nulklemmen i lampeudtaget, og den brune til M1 i lampeudtaget. Fra afbryderen trækker du nu et kabel til den stikkontakt, du vil hente strømmen fra. I afbryderunderlaget forbinder du nu de to blå med hinanden i en muffe. De to brune forbinder du til hver sin pol i afbryderen. Skru afbryderen fast. Dernæst forbinder du brun og blå til henholdsvis fase og nul i stikkontakten.

Hvis du bruger ledninger i rør er fremgangsmåden den samme, men du kan vælge en anden farve til ledningen fra afbryder til lampested.


fase
Annonce

Alle ledninger er trukket.. Der går en 5 grenet ledning fra stikkontakten og ud af hullet hvor afbryderkontakten skal sidde, samt en ledning fra lampeudtaget. Skal bare finde ud af hvordan jeg skal forbinde dem uden at kortslutte når jeg tænder for kontakten. 

Så hvis jeg har forstået rigtigt, skal nul fra lampeudtaget muffes sammen med nul fra stikkontakt. 

Fra stikkontakt skal gå en fase til afbryderkontakt.

Og fra afbryder kontakt en eks. Sort ledning, da jeg ikke skal føre strøm videre fra lampeudtaget. 


På bagsiden af afbryder kontakten er der 8 huller. 4 for oven med henholdvis en sort kamp og en rød knap. og nederst 4 huller uden farve.. Så den sorte ledning til lampeudtag skal i en af dem med sort knap, og fase fra stikkontakt i en af huller med rød knap..

Korrekt?

Du skriver en femgrenet ledning. Det er så et femleder kabel. Ja, fase og mellemledning skal i henholdsvis i klemme med sort og rød knap. det forbavser mig at du har brugt et femleder kabel, men det var måske det, der var til rådighed.


fase

Okey jeg prøver.. Ja det var hvad der var til rådighed.. .. Var løbet tør for treleddet kabel.. .. 

efter at have læst dine indlæg er min konklusion at du absolut IKKE bør lave el arbejde da du ikke har styr på noget som helst  af det og det ender måske med en katastrofe eller brand

polobjørn!!!


"AUTOELEKTRIKEREN"

Det er fint med 5 leder kabel, så kan du føre den brune fase med op til lampeudtaget, så du i fremtiden kan gå videre derfra. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis