nyt sommerhus - højde

Jeg er ved at planlægge byggeri af mit sommerhus #2.

sidste gang støbte jeg fundament i beton med isolering osv. og lavede alt selv.  men overvejer nu om jeg skal lave den 'nemme' løsning og lave et 'færdigt' træhus på punkt fundament - altså sokler og huset som delvist samle/modul byg.

arbejdsmæssigt er der en hel del nemmere og hurtigere og jeg har fundet nogle færdige 'skelletter' som er i en ordentlig dimmension.

dem jeg ser på har en ramme i bunden som er laver af 200-220 mm regler. det giver fint plads til et pænt lag isolering under gulvet.

men gør også at hele huset hæves en del.

da planen er et bygge i noget som ligner 1 1/2 plan (en slags hems) er det dog lidt svært at holde sig under 5 meter højden som er den generelle maks højde for sommerhus byggeri (uden dispensation) - sokelfundament vil hæve huset en del over terræn. 

for det første skal selve punkt fundamentet jo hæves over jord (15 cm) og dernæst kommer remmen (20 cm) samt nivelering (1-2 cm) i vatter. alt i alt kan det hurtigt blive 40 cm. hvis det er et beton fundament er det jo blot hævet ca 10 cm over jord.

i mine øjne kan jeg lave den øverste 'halve' etage 30 cm højere i i lofthøjde hvis jeg vælger betonfundament - har jeg overset nogle regler ?

30 cm betyder meget hvis forskellen er at der enten er 190 cm eller 160 cm det højeste sted på hemsen.


mener betemt at husets total højde måles fra omkring liggende terræn - mit første hus var planlagt til 525 i højden og det fik jeg pænt afslået med bested om at det skulle ned under 500, det blev så 495 og på 'loftet' er der idag så 190 cm i midten 👍🏻

gælder der andre regler hvis huset er omgivet af en let hævet træ terresse - f.eks. som flugter med hustets bundrem...


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er sikkert på at højden på huset måles fra terræn. Det tyder ikke på at du har skrå terræn ellers skal der findes et slags gennemsnit for terrænhøjde. Det er noget man holder strengt i hævd. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja det mente jeg også, men tænkte(håbede) at der måske gælder andre regler når man laver punkt fundament.

så er punkt fundament nok udelukket i mit tilfælde - fortrækker egentligt også et 'rigtigt' fundament og så slemt er det heller ikke at lave (frem med trillebør og spade).

i øvrigt er det en kraftig hældende grund med 5 meters fald....jeg bygger på toppen hvor der en næsten fladt, huset placeres så gavlen er lige hvor 35 grader fald begynder...dvs fri udsigt 😀

Da huset ikke ligger på det skrå stykke så er det naturlig terrænhøjde der skal benyttes. 

Men en ansøgning om dispensation for højde kan jo altid indsendes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis