Fræsejern til fodpaneler

Hej

Noget der kender et fræsejern til fodpanel (og gerichter) duer ikke rigtigt med alm round-over da vinklen er en anden end 90grader. Håber Spg giver mening.

Alternativt en anden teknik med gængse fræsejern/sav

Skal passe til herskabslejlighed fra 30’erne,  og så er en moderne hyldevare ikke rigtig en mulighed. Har kigget grundigt

På forhånd tak.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved faktisk ikke hvad du mener med at vinklen ikke er 90 gr. Er det hele profilet der skal laves så har jeg da lidt ( dårlig ) erfaring. Jeg har en fin overfræser og en gammel stationær fræser. Og har selv lavet en gammel type lister til stukafgrænsning imellem loft og væg. Det lykkedes da til sidst, men der var meget spild og en del der skulle kittes, inden det færdige resultat. Så det er ikke så ligetil at lave, men det kommer jo an på hvilket maskineri du har. Jeg ville nok finde et snedkerværksted som kan lave dem til dig. 

Jeg kender da en her i nærheden i Midtjylland men det er jo ikke lige i nærheden hvis man skal gå efter dit postnummer. 

Og regn med at de første meter koster en del, så om du skal have 5 eller 50 meter er der nok ikke den store forskel på. 

Et eksempel: Jeg skulle for mange år siden bruge et specielt messing tandhjul. Niebur i Ikast gav mig en pris: Du kan få en for 1500 kr. og 2 for 1525 kr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er jo typisk sådan at gerichter og fodpaneler fræses af flere omgange. En fræsning til top, en til den første bue osv osv.
Det kan som regel klares med de gængse jern ala halvbue, vinkel, og indstik.
Klik her
Her er et trik, du kan bruge på en stationær rundsav til at lave former i træ.
Klik her
Ellers er der jo KBH listefabrik, så kan du se om de enten har noget du kan bruge ellers kan de sikkert fremstille det.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kunne evt. sætte et billede ind - så er det måske nemmere at give dig et svar på, hvor svært det er at lave selv.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Yes, selvfølgelig er der brug for et billede, nåede det bare ikke lige fra starten. Det er i virkeligheden et meget banalt problem, jeg kan bare ikke regne ud hvordan man fræser den her profil.

Grunden til at jeg gerne vil lave dem selv er at panelerne er 15-18 cm høje, og det har de ikke på listefabrikkerne som standart. De er heller ikke helt ens fra rum til rum, og jeg tænker ikke det er nøvendigt at skifte det hele, mange af dem er gangske udemærkede.

Det er rundingen der volder problemer. Den skrå kant er jo nemt nok.


Den er da rimelig nem:
Du skærer vinklen i toppen på rundsaven.
Derefter vipper du savbladet nogle grader mere og skærer en lille bitte stump af hjørnet, og så slutter du af med en en hånd høvl til lige at tage de skarpe hjørner.
Slutteligt lidt sandpapir på på en klods.
Skal det være meget præcist, så fræser du med en kuglefræser en rille i et stykke træ, der er lidt større din runding. Lægger sandpapir omkring klodsen og sliber din runding helt glat.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@PinkHenrik

Tak. Det er også hvad jeg selv var kommet frem til, håbede bare der var et eller andet åbentlyst enkelt jeg havde overset, så rundingen kunne blive mere ensartet.

Og det var der så alligevel, dit sidste råd med runding af slibeklodsen havde jeg faktisk ikke tænkt på. Du har løst mit problem!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis