Trække ledninger til spots

Jeg er ved at lave nyt loft i min sue og skal have trukket ledning til spots. Jeg får en elektriker til at slutte det hele rigtigt til men trækker selv ledningerne.

Mit spørgsmål er nu, hvordan det er smartest at trække dem (se vedhæftede illustration). Pink: samledåse. Grøn: Spots.

Er det at forbinde

  1. alle i et serieforløb og samle dem i én dåse (1 › 2 › … › 9 › B)
  2. tre spots ad gangen og føre dem til hver sin dåse dåse (fx 1 › 2 › 3 › C)
  3. tre spots ad gangen og føre dem til samme dåse ( 1 › 2 › 3 › B + 4 › 5 › 6 › B + 7 › 8 › 9 › B)

Nogen forslag?

Mvh
Lars

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skyldes dit spørgsmål at du har købt spots hvor der ikke kan sløjfes (plads til 2 ledninger i hver spot) ?
Hvis der kan sløjfes (hvilket ville være den rigtige måde at lave det på) skal du bare trække en ledning fra en dåse til den første spot og så videre til den næste og videre til den næste osv osv.
Det hedder at forbinde dem parallelt.... der er ingen lamper der skal serie forbindes, måske lige bortset fra juletræskæder     

Eller handler det om at du skal have flere tændinger? så alle dine spots ikke skal tænde samtidigt?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg mente selvfølgelig parallel i stedet for serie – der er plads til to ledninger i hver. Tak for korrektionen :-)

De skal tænde samtidig, og det letteste vil helt klart at forbinde dem alle i én lang kæde. Var bare ikke klar over om det var mest korrekt at gøre.

Man kan jo sige at for hver gang du samler en ledning er der et muligt sted hvor der kan opstå en fejl.
Så det gælder om at lave færrest samlinger   

Nu handler det selvfølgelig også om hvor du har forsyningen, for de fysiske forhold kan jo nogle gange gøre at det er mere praktisk at starte midtpå, og så dele ud til begge sider, hvis du forstår.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Som jeg ofte skriver, så er antallet af samledåser omvendt proportional med el trikkers dygtighed.   

Hvis det er spots beregnet til 230 v forsyning skal de kommer i en lang række som Henrik forklarer. Er det 12 v skal der lidt udregning til i forhold til spændingsfald m.m.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er 230v, så jeg kører dem i én lang række. Tak for hjælpen!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis