SKAL der fliser på vådrumsmembran?

Hej,

Er igang med at renovere en lille badeværelse. Da det er under 3,25m2 skal alle vægge have vådrumsmembran. Min plan var at blot lade være fliser i brusehjørne og filt på resten af væggene. Men nu har jeg ladet mig fortælle, at vådrumsmembranen skal beskyttes hvilket kun kan ske med fliser eller linoleum (hvilket ikke er en mulighed ;) ). Jeg har svært ved at finde nogen steder, at det skulle være et krav med fliser. Nogen der kender til om det er en regel?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan skam også godt sætte glasvæv eller filt uden på vådrumssikring. Men så skal den være helt glat. Altså spartlet ud.  

Men vedkommendes argument var at kun linoleum eller fliser kunne beskytte membranen... Så det var godkendt efter sbi 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Når der anvendes en vådrumsmembran skal vådrumsmembranden sikres som du beskriver.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja.

Men det er ikke svært at finde eksempler på at folk har gjort det med glasvæv eller filt på de områder der ikke er alt for udsatte.  

Men jeg ved ikke hvordan det forholder sig når det gælder helt små vådrum hvor der SKAL være vådrumssikring på alle lodrette flader.

Her er et link til en artikel i Boilus  fra nov. 2016

Der fortæller de også at man i vådzonen kun må bruge flisesystem eller vinyl. Så din ven har øjensynligt styr på tingene.

Vådrums zonen er 0,5 m fra bruseafgrænsning i større badeværelser og som i dit hele rummet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ja.

Men det er ikke svært at finde eksempler på at folk har gjort det med glasvæv eller filt på de områder der ikke er alt for udsatte.  

Men jeg ved ikke hvordan det forholder sig når det gælder helt små vådrum hvor der SKAL være vådrumssikring på alle lodrette flader.

I øvrigt interessant læsning her.

For står selv og er igang med at lave et mindre badeværelse. Dog ca 6 m2 gulvareal, men så med en skråvæg.   

Og har set flere badeværelser, både nye og ældre hvor der kun lige er klinker i selve bruseområdet og så glasvæv for resten. Også selvom det er lave med svingbare glasdøre.

Du kan så finde et ulovligt eksempel her hos mig i et badeværelse der er lavet færdig for et 1/2 år siden. Jeg regner med at det er formildende at der er glasdør i bruserum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Efter anvisning 200 er belastningen delt op i  klasser. Der kan downloades en pjece mba.malermestre. De har en vådrum behandling der kan bruges i de bad der hører under lav. Men det hele afhænger af konstruktionen. Feks kan man godt bruge Contego microcement ovenpå Ardex membran. 

http://mba.malermestre.dk/media/1359/vaadrumspjece.pdf


km

En ting er BR (lovkrav) og noget andet er SBI (anvisninger) - SBI er blot "anvisninger" som viser hvordan man kan lave ting lovligt.

Dette udelukker ikke at andre løsninger kan være lovlige - i nogle tilfælde kræves så at dette "bevises" og det er som regel noget producenten af produktet står for.

Tjek derfor vejleding og anvisninger for netop det produkt du har tænkt at anvende og spørg evt. producenten/importør om det må bruges uden fliser.



Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også