Støbning af gulv, under udvendig terræn.

Hej alle.

Jeg søger råd angående et bygge projekt jeg måske skal have lavet.

Har et rum jeg gerne vil have lagt til mit hus, bygningen er en lille smule lavere i rumhøjden end resten af huset. Ca. 13 cm. (227cm er der), der skal jeg gerne op på 240cm)

Mit problem er så, det er udelukket at løfte og lave om på taget, da vi har fået lagt nyt og vi ikke ønsker at ændre udvendigt på vores hus, da vi kan lide det som det er.

Problemet er dog, hvis jeg graver 14cm ud i gulvet og støber nyt, så kommer jeg 14cm under mur, så der stikker 14cm sokkel frem. Jeg vil også komme 14 cm under terræn. Hvis man kigger ude fra. Udvendig er sokkel som på resten af huset. :) 

Har forsøgt at tenge det i paint. Kan man det jeg har tegnet? Altså sænke gulvet under udvændig terræn? Og er der eventuel noget man skal være opmærksom på i den process? Havde tænkt at beklæde indersiden fra gulv til loft med 100mm isolering og spærre hele vejen rundt, for at fjerne kuldebroen fra sokklen.

Huset er fra 1960.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du udmærket gøre. Du skal dog ikke isolere med mere end de 100 mm når det er indvendigt. Og inden du isolerer skal alt organisk tages væk. Er der tapet på skal gammel klister vaskes grundigt af, da det kan danne grobund for svampe. 

Det der sker er at inder muren jo naturligvis bliver koldere bag isoleringen. Det kan så give fugtproblemer med deraf følgende risiko for svampebelægning. Men ved maks 100 mm  Og en sund ydermur skulle det kunne gå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du nu alligevel skal til at grave ud, så skal du i hvert fald grave dybt nok ud til at du kan smide noget isolering i gulvet. Gerne 300mm polystyren. Så kan du jo overveje om du også vil høvle noget gulvvarme i på samme tid - det er ret lækkert at have.

Når det nu ikke er dybere end det du skal ned, så kunne du overveje at grave en 30-cms penge ned på ydersiden af huset, og fugtsikre sokkelen der. Det kunne sikkert fjerne en del fugtighed fra indervæggen.

Tak for jeres svar. Selvfølgelig kommer der isolering (Har 4-500mm) + gulvvarme som i resten af huset, så smider skam også noget i derude.

Væggende er pt groft pudset op indevendig i rummet, ingen tapet. Murene er hulmurisoleret. Er det så nødvendigt med hele 100mm ekstra isolering på indersiden, eller kan man nøjes med 50mm + dampspærre og gips? Det er jo i teorien kun ved sokkel der kan komme kulde ind.

Det med fugtsikre udvendigt virker ikke helt dumt. Vi ønsker en nedsænket stue fra resten af huset, så at det er muligt er helt perfekt, var bare i tvivl om det var muligt at lave under terræn og om det var lovligt.




Jakobdk skrev den 23-01-2018 14:56:09

Tak for jeres svar. Selvfølgelig kommer der isolering (Har 4-500mm) + gulvvarme som i resten af huset, så smider skam også noget i derude.

Væggende er pt groft pudset op indevendig i rummet, ingen tapet. Murene er hulmurisoleret. Er det så nødvendigt med hele 100mm ekstra isolering på indersiden, eller kan man nøjes med 50mm + dampspærre og gips? Det er jo i teorien kun ved sokkel der kan komme kulde ind.

Det med fugtsikre udvendigt virker ikke helt dumt. Vi ønsker en nedsænket stue fra resten af huset, så at det er muligt er helt perfekt, var bare i tvivl om det var muligt at lave under terræn og om det var lovligt.




 Hej. Gammel tråd, men prøver lige lykken. Hvad gjorde du ved de nederste 14 cm af gulvet? Isolerede du eller noget helt andet?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis