Fugt på væg og panel - nogle forslag?

Hej gør-det-selv-folk, 

Jeg har fornyligt overtaget en andelsbolig, som befinder sig i en bygning fra 30'erne. 

Når man overtager sådan en bolig, betyder det også, at man løbende opdager fejl og/eller mangler. I den forbindelse har jeg bemærket at fodpanelet i mellemgangen skaller af samt buler en smule ud. Min første tanke er, at det må være fugt. Og i det jeg begynder at slibe maling af, kan jeg se, at træet ikke er tørt, endda grænsende til det fugtige. Desuden opdager jeg, at der er et problem med væggen bagved tapeten. Tapeten løsner sig uden problemer, hvilket så også skyldes det bagvedliggende problem. Fugt. Heldigvis er det pt. kun et afgrænset område.  

Jeg har nu behandlet området med Rodalon for at få gjort bugt med lugten. Men hvad skal næste skridt være?

Her er det værd at nævne, at mine gør-det-selv-evner er relativt begrænsede, og derfor sætter jeg pris på den hjælp, jeg nu kan få herinde. Jeg ved godt, at det nemmeste og dyreste ville være, at kontakte en tømrer, men jeg vil gerne lige afdække mulighederne herinde forinden.  

Kan jeg løse problemet selv? Hvordan undgår jeg, at fugten spredes? Skal fodpanelerne udskiftes? Og kan problemet afhjælpes ved blot at lufte ekstra meget ud?

Ser frem til at høre jeres kyndige bud.

Pft.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej

Der er ikke nogen nem løsning med fugt. Det første du skal, er finde ud af hvor fugten kommer fra. Ellers bliver det aldrig bedre. Når det så er gjort, kan du gå i gang med at udbedre skaderne. Jeg ville skifte alt der har fået fugt. 

Man kan jo ikke udskifte en væk eller beton gulvet, så når hullet er lukket, er det vigtigt at du bruger lang tid på at få tørret gulv og væk.


vh cl


C/L

Hvad er der på den anden side af væggen ?

Umiddelbart kunne man tro, at der er badeværelse med en utæthed ved et armatur eller lign.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Krill,

Tak for dit gode input.

Når du skriver, at først skal jeg finde frem til, hvorfra fugten kommer, hvordan gør jeg det? Hvis fugt-plamagen starter nede fra fodpanelet og op, så er der vel med stor sandsynlighed, at fugten starter inden under gulvbrædderne? Eller er der andre muligheder?

Pft.
 

Har du ikke kigget lejligheden igennem for fejl og mangler før du overtog (købte) den , hvis den er så fugtig , som billederne viser  , og det er måske kun begyndelsen , så vil den være usund at bo i , og meget dyr at opvarme.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
djaydjay skrev den 22-01-2018 10:59:06

Hvad er der på den anden side af væggen ?

Umiddelbart kunne man tro, at der er badeværelse med en utæthed ved et armatur eller lign.

 

Hej djaydjay

Det er et soveværelse, som befinder sig på den anden side af væggen. 


Faktisk har der været lidt fugt i et af hjørnerne i soveværelset, dog ikke i et hjørne som går op til samme væg, hvor jeg har lokaliseret fugt-problemet. Derfor mistænker jeg, at følgende problem er opstået pga. manglende udluftning. Det er selvfølgelig så noget nu, der står højt på huskelisten i lejligheden, hvorfor jeg nu løbende sørger for at lufte ud. 


   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Karl Smart,

karl smart skrev den 22-01-2018 11:02:51

Har du ikke kigget lejligheden igennem for fejl og mangler før du overtog (købte) den , hvis den er så fugtig , som billederne viser  , og det er måske kun begyndelsen , så vil den være usund at bo i , og meget dyr at opvarme.......

 Inden andelen blev overtaget, blev der udarbejdet en tilsynsrapport. Her står det ikke angivet, at der skulle være fugtproblemer i boligen. Derfor har jeg også en mistanke om, at fugten er opstået pga. manglende udluftning (dårligt indeklima). Derfor er spørgsmålet nu, hvordan løser jeg problemet, og hvordan undgår jeg fremadrettet at samme problem opstår.

Pft.  

Du skriver der er et soveværelse bagved?? fugt midt på en væg som ikke er en ydervæg er meget mystisk, fugten må jo komme et eller andet sted fra.. du må lige få undersøgt om der evt er rør inde i den væg, ellers vil fugten bare komme igen, er der intet må du gå ud fra den tidligere ejer har haft noget stående som var utæt, men væggen skal tørre rigtig godt op før du kan reparere skaderne.

Jeg ville pille fodpanelet af, der kan godt være vådt inden bagi, og det skal tørre helt samt panelet skal tørre helt før det sættes på igen.

Det kunne godt ligne den tidligere ejer, har haft en kommode stående med måske en plante, eller akvarie eller lign, som har været lidt utæt, også er der løbet lidt vand ned bagved.

Synes det virker helt forrykt, - at en skillevæg inde i lejligheden mellem soveværelse og mellemgang skulle kunne blive så fugtig at tapetet løsner sig og træpanel føles fugtig.

Skulle det skyldes manglende udluftning, så ville det jo primært være på evt kolde ydervægge at fugten kondenserer, - ikke på et afgrænset område på en indervæg.


Hej Pizzabager,

Ja, det ser ud til, at jeg skal have lokaliseret, hvorfra fugten kommer. Lige nu lufter jeg ud på fuld skrue og har rengjort væggen med Rodalon. Når jeg mærker på væggen, så er den tør. Plus at lugten allerede nu har aftaget en del. Så min bekymring går på, om fugten kan komme inden under gulvbrædderne. Det kan godt være, at jeg alligevel skal alliere mig med en tømrer, inden jeg begynder at rive gulvbrædderne op

Det er en gammel skade , og det hjælper ikke at lufte ud nu , men varme skal der til for at prøve at tørre ud   og så lufte ud i 10- 15 min  2 gange dagligt , det er da sløseri og dårligt arbejde når der ikke står noget om det i tilsynsreporten , der må da være muligheder for at klage , du er jo blevet snydt , købt katten i sækken..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også