VVS-spørgsmål + måske flytte afløbs- og vand-slanger i køkken?

Hej alle,

Jeg er i gang med af udskifte køkkenvaske-skab + nye køkken-bordplader, se billede herunder:

Billedet kan godt "snyde" lidt. Et sådant underskab (HTH) er indvendigt ca. 56,5 cm i bredden og ca. 54,5 cm i dybden, men afløbet og vand kommer ikke op bagerst fordi der er lavet et lille aflangt rum bagerst, til at lægge vand- og retur-slanger til opvaske maskine ind. Dvs. normalt kan man slet ikke komme til at se disse slanger, eneste måde dette kan lade sig gøre på, er at hele bordpladen+vasken skal af og det er så sket her (fordi jeg alligevel skifter ny bordplade og vask).

Mit problem er at jeg helst vil have afløbet helt om i den ene side (når jeg nu ikke kan få det helt om bagved pga "rummet" til slanger) - f.eks. helt over til venstre. Jeg har taget et par billeder, se f.eks. dette billede af rørene i midten af der hvor vaskeskabets gulv kommer til at være oven over:


Jeg opdagede at der lå en del vand nede på betongulvet under trægulvet. Før jeg fik den gamle vask+bordplade + det gamle vaskeskab ud, kunne jeg ikke se det jeg nu ser. Afløbet er nu renset og det virker tørt. Mine spørgsmål:

1) Er det besværligt at flytte afløbet + måske de 2 blå slanger så de kommer op i siden af det nye vaskeskab (f.eks. venstre side, væk fra opvaskemaskinen), sådan at der f.eks. kommer plads til "HTH affaldssystem til sidemontering, 2 spande a 10 liter med låg" i højre side? Det skal siges at VVS'eren som var her, var ikke glad for at save i gulvet - men er man forsigtig og checker at man ikke saver ind i rør/ledninger, kan det vel lade sig gøre?

2) Må man godt "udvide" hullet, skære lidt i gulvet, så det dels er lettere at kigge ned under gulvet og se om der ligger vand andre steder? Må man selv eller er det kun VVS'er/tømrer/håndværker der må? Når det nye vaskeskab kommer tilbage, vil man alligevel ikke kunne se hullet igen, da det nye vaskeskab placeres ovenover... Så hvad siger/syntes i?

3) Må man godt lave det sådan at bundpladen i skabet kan skrues op, UDEN at man skal have hele bordpladen og vaskeskabet ud, før man kan komme til at se om der f.eks. ligger vand på beton-gulvet? Det vil jeg klart foretrække - jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor det ikke er gjort, er der nogen fornuftige bud udover tilfældigheder, f.eks. lovkrav om hvorfor dette ikke blev gjort, mon?

4) (billedet herover er taget LIGE efter at der blev åbnet op, det er tydeligt at der er vand på betongulvet).... Først troede VVS'eren som var her, at faldet på afløbet var lavet forkert, fordi vi kunne se vand i afløbsrøret og vi begyndte at tale om bag-fald, byggesjusk og en evt forsikringssag... Jeg fik opfattelsen at en "skjulte rør"-forsikring godt ville dække, hvis det ikke var til at komme til og se fejlen normalt og det er jo netop sådan det var - at hele bordpladen skulle af + vaskeskabet ud, før man kan komme til at se at der lå vand på betongulvet...

Vi snakkede om at HVIS faldet var forkert, blev det nødvendigt at få gulvet op og justere højden på afløbet under gulvet. Men så opdagede vi at afløbet "blot" var stoppet længere henne og skyldning + en spiral rensede afløbet - heldigvist. Nu tænker jeg på at lave bundpladen så den kan skrues op (eller måske med en lille lem eller lignende, så man kan kigge ind og se om der ligger vand) - ville i gøre det så man kan åbne og servicere og kigge - eller ville i gøre det ligesom før, hvor hele bordpladen + vaskeskabet skal fjernes, før man kan komme til og kigge ind her? Hvorfor ville i gøre som i ville? Jeg er meget i tvivl, men kunne faktisk rigtigt godt tænke mig en form for service-lem eller skruer til bundpladen, så jeg kan checke om det nu er helt tørt under trægulvet (og under vaskeskabet, som er over trægulvet)...? 

5) Hvor længe holder sådan nogen rør og samlinger egentligt? Hvis gulvet er helt lukket af, hvordan opdager man så en anden gang, f.eks. efter 20 år, hvis der er en lækage så der ryger vand ud på betongulvet under træ-gulvet?

Håber nogen vil svare med jeres ideer/forslag/erfaring, så jeg får lavet den/de bedste løsning(er), nu hvor katten er ude af sækken og jeg har nogen dage, før det hele bliver lukket til igen!


mvh

Martin



Her er min signatur...
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var en lang smøre og jeg fik faktisk ikek læst det hele igennem. 

Du må gerne selv hugge i gulvet så du kommer ned tiul afløbsrøret, og de 2 slanger. Det er for risikabelt at save, undtagen foran hvis du ved / kan se at rørene går bagud. 

Så kan vvs mand komme til at flytte afløb m.m. 

Jeg ville foretrække at det kommer op helt bagerst, samme sted som slange fra opvasker. Det er ofte et mareridt at få plads til det hele inde i vaskeskabet. Affald, rengørings artikler, slanger vandlås og rør. 

Der er ikke nogen lov der siger at bund i skab ikke må skrues fast, det er en god ide, men kræver vist dobbelt bund, så den nederste har et stort hul som dækkes af 1 tynd ovenpå. Der kunne tænkes en almindelig vaskeskabs indsats. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil som ev trække rør helt ind til væggen. Den nuværende slangekanal er ret ligegyldig.

Jeg kan ikke se, at der er nogen grund til at hugge/skære noget op. Afløb kan trækkes ind til væggen ved at sætte et en bøjning lige over gulvhøjde, og så forlænge afløbet indad, så det løber i soklen. Tilsvarende kan pexrør godt bøjes ind til væggen i soklen. De skal dog måske forlænges lidt.

ev elmand skrev den 22-01-2018 11:21:12

Det var en lang smøre og jeg fik faktisk ikek læst det hele igennem. 

Det er ok for mig kun at svare på det man syntes er interessant, tak for svar, ihvertfald.

Du må gerne selv hugge i gulvet så du kommer ned tiul afløbsrøret, og de 2 slanger. Det er for risikabelt at save, undtagen foran hvis du ved / kan se at rørene går bagud. 

Jeg har nogen spejle så jeg vil godt kunne se hvad der er under gulvet, før jeg saver - hvis jeg virkeligt vil...

Så kan vvs mand komme til at flytte afløb m.m. 

Han lød ikke glad for det... Der er jo betongulv under trægulvet, måske skal der bores lidt i betonen og nye rawplugs - kunsten er nok stadigt at prøve kun at lave hullet i gulvet præcist så stort som nødvendigt. Hvis jeg gør forarbejdet (større hul i gulvet, så man kan komme til), er VVS-manden nok mere glad for kun at gøre VVS-arbejdet. Men jeg vil være forsigtig og tænke over det igen i aften... Ihvertfald er vi vist enige om at det kan lade sig gøre, tak.

Jeg ville foretrække at det kommer op helt bagerst, samme sted som slange fra opvasker. Det er ofte et mareridt at få plads til det hele inde i vaskeskabet. Affald, rengørings artikler, slanger vandlås og rør. 

Ja, helt enig. Jeg vil blive utroligt glad for det i resten af køkkenets levetid, hvis slangerne kommer op bag i skabet i stedet for nu, næsten i midten...

Der er ikke nogen lov der siger at bund i skab ikke må skrues fast, det er en god ide, men kræver vist dobbelt bund, så den nederste har et stort hul som dækkes af 1 tynd ovenpå. Der kunne tænkes en almindelig vaskeskabs indsats. 

Altså normalt er bunden i sådan et skab "låst" fast vha. dels (vandrette, ca. ø3-4 mm, ca. 2 cm lange) cylinderformede træstykker og dels vha nogen metal-låse man skruer fast (ca. ø1 cm og ca. 0,5-1 cm lange, cdu kender dem helt sikkert, jeg ved ikke hvad de hedder). Sådan var det også lavet her. Dvs. jeg skulle have HELE bordpladen + vasken + underskabet af, før jeg kunne komme ned og se hullet omkring gulvet, ned til afløbet og se betonen under trægulvet.

Min ide er nu hvor det er åbent, at fjerne de normale cylinderformede træstykker og låse og nøjes med at skrue gulv-træ-pladen fast i soklen - eller save et stykke ud som måske kan virke som en form for lem eller lignende, så man i fremtiden lettere kan kigge ned og se om der f.eks. skulle være vand på beton-gulvet, under trægulvet (som der rent faktisk var, se evt mit tidligere billede).

Mht. alm vaskeskabs indsat: Den tanke har jeg også tænkt, jeg er helt enig. Men så skal jeg også helst have rørene om bagerst i skabet, så jeg kan klippe plastic-indsatsen så det meste af skabets bund er dækket af denne indsats...

Mange for kommentarer!


Her er min signatur...
jenshøj skrev den 22-01-2018 12:36:42

Jeg kan ikke se, at der er nogen grund til at hugge/skære noget op. Afløb kan trækkes ind til væggen ved at sætte et en bøjning lige over gulvhøjde, og så forlænge afløbet indad, så det løber i soklen. Tilsvarende kan pexrør godt bøjes ind til væggen i soklen. De skal dog måske forlænges lidt.

 VVS'eren var absolut ikke glad for flere samlinger - samling på samling. Hver samling øgede risikoen for at noget var eller blev utæt, tror jeg hans tankegang var. Den tankegang med at undgå for mange knæk og skiftende vinkler, kan jeg godt følge ham i... Jeg har et nyt billede, venligst se herunder:

Det du foreslår er vist at jeg fjerner den skillevæg der er, som adskiller afløb og vand fra "opvaskemaskine-rummet" (jeg har lavet et rødt kryds ved skillevæggen) og så bare bøjer pexrørene. Problemet er dog afløbet. Man kunne måske gøre det ved en 45 grader bøjning. Men VVS'eren ville helst have at afløbet stod rigtigt på betongulvet og så et lige lodret afløb og i vaskeskabet....

Men jeg har lige fået en ny ide: Hvad syntes i om måske at gøre det sådan her?

Det sidste forslag her er måske meget fornuftigt (afløbet går under gulvet til højre og nedad i billedet, dvs det er nok muligt at save opad i gulvet, for at flytte tingene lidt - eller ihvertfald indsætte en 45 grader bøjning til afløbet så det + pex-rør kommer op bagerst i skabet), hvad syntes i?


Her er min signatur...

Jeg ville være meget træt af skillerum i vaskeskabet. Der opstår et fuldstændig unyttig rum bagved. Jeg havde ikke set at det var trægulv, med beton under. Sav trægulv fri ind til muren, og få afløb og vand drejet derind. Det er det eneste rigtige. Med 45 gr. bøjninger ødelægger du ikke noget med fald. 

Sav et større hul i bunden af skabet så du kan kigge ned imod betonen når du tager vaskeskabs indsats ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 23-01-2018 09:42:36

Jeg ville være meget træt af skillerum i vaskeskabet. Der opstår et fuldstændig unyttig rum bagved. Jeg havde ikke set at det var trægulv, med beton under. Sav trægulv fri ind til muren, og få afløb og vand drejet derind. Det er det eneste rigtige. Med 45 gr. bøjninger ødelægger du ikke noget med fald. 

Tusind tak, jeg er overbevist om at du har helt ret - nu er jeg ikke i tvivl om hvad jeg skal gøre, for at afslutte projektet!


Sav et større hul i bunden af skabet så du kan kigge ned imod betonen når du tager vaskeskabs indsats ud. 

Helt enig - og tusind tak. Jeg skal nok få det her projekt afsluttet på en god måde nu og jeg tror at jeg vil blive utroligt glad for denne løsning i mange år fremefter. 

Jeg har til eftermiddag talt med VVS'eren og han er med på det nu (måske fordi jeg sagde at jeg skal nok save i gulvet og gøre forarbejdet)... Billede af status her til aften - men jeg måtte/må ikke larme efter kl.20, så jeg nåede ikke at save i gulvet (kun lidt i skillevæggen, som delvist er fjernet nu):

I morgen eller overmorgen aften (efter arbejde) tager jeg stiksaven og saver lidt større hul i gulvet (skal save opad i billedet, op til bagvæggen) og så vil jeg arbejde på at få tingene gjort ordentligt - jeg vil blive rigtigt glad for at have slangerne bagerst i skabet + indsats ovenpå. Skulderklap og tusind tak for alle der har kommenteret med erfaring/råd!


Her er min signatur...

Og gør dig så lidt umage med at få vandlås fra vasken ført hurtigt bagud så højt oppe som muligt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-01-2018 20:20:05

Og gør dig så lidt umage med at få vandlås fra vasken ført hurtigt bagud så højt oppe som muligt. 

 Hej ev elmand,

Ja, tusind tak, helt enig - jeg vil gøre mig meget umage, nu der er åbnet. Det mest kritiske er heldigvist overstået nu, ingen rør/ledninger/slanger led overlast! 

Jeg har lige et tillægsspørgsmål til dig eller en VVS-kyndig, venligst se mit "nye hul", efter stiksaven har været rundt (bagvæggen er i toppen af billedet, desværre lige præcist udenfor billedet):

Jeg tror at det er lovligt hvis jeg selv flytter de to spændebånd bagud - det kræver vel ikke en autoriseret VVS'er at flytte de 2 spændebånd, gør det?

Måske skal jeg lige i Silvan i morgen efter arbejde og købe 4 stk rawplugs (og måske 2 nye spænde-/metal-bånd) og bore 4 nye huller i betonen, så jeg kan flytte de 2 slanger bagud?

Da rørene + ledninger ligger løst ovenpå betongulvet, tror jeg at jeg kan være 100% sikker på at det er uden risiko at bore i betonen (måske 2-3 cm gætter jeg på, til nye rawplugs og skruer til spændeskiverne) ? 

Afløbet kommer nedefra til højre - her har jeg købt 2x 45 grader buk + et lige stykke. Jeg kan godt se at jeg kommer til at bruge lidt tid i weekenden på det her - men det bliver supergodt, når det er overstået, det bliver en ren fornøjelse senerehen og resten af køkkenets levetid, at flytte de rør bagud i vaske/affalds-skabet :-)

Update: Her er billede med bagsiden med, det var svært at få stiksaven længere op, men jeg er tilfreds - jeg har målt og vundet ca. 10 cm nu, så rørene kan flyttes 10 cm bagud, det bliver rigtigt godt:


Her er min signatur...

Det kan du sagtens flytte, det kræver ikke eksamen. Ja streng taget måske nok, men mon ikke det går,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-01-2018 07:38:38

Det kan du sagtens flytte, det kræver ikke eksamen. Ja streng taget måske nok, men mon ikke det går,

 Ja, jeg tænker også at det må være lovligt selv at flytte slanger. Jeg får dog problemer med at bore i betonen og sætte nye rawplugs i. Men jeg tror at slangerne så må ligge løst henover gulvet og så vil jeg måske sørge for at skrue noget sammen der holder på PEX-slangerne i træ-vaskeskabet...

Super, mange tak for jeres hjælp, resten burde være let (håber jeg, ellers må jeg vende tilbage med nye billeder)!



Her er min signatur...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis