Hårde hvidevarer i ét kraftstik

Jeg er ikke Expert på elområdet - endnu :-) så jeg tænkte jeg lige ville høre herinde om der var nogen der kunne hjælpe.

Min kone og jeg har lige købt to semi-proff vaskemaskine og tørretumbler. De skal begge tilsluttes 400v og 10A

Vi har for et par år siden fået en trikker til at lave en ny gruppe netop til vask og tør og fået ham til at trække en 5 leder ud til stik i badeværelset.

Men kan jeg tilslutte to maskiner der kræver 400v i det ene kraftstik eller skal jeg have fat i trikkeren igen for at trække et kabel mere og evt lave en gruppe mere i tavlen?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor dan dit stik ser ud, og hvor tykke dine ledninger er.

Men jeg har da før monteret "dobbelt" i et "kraftstik"

Men sørg for at begge kablers kappe kommer ind i aflastningsbøjlen.

Om det er lovligt ? ? ? ?


Vi prøver igen, i morgen --

Der er ikke rigtig et stik. Han har bare trukket et kabel frem og sat en forgreningsdåse  hvori han har samlet de gamle (230v maskiner) med muffer.

Jeg ved ikke hvor tyk ledningen er, altså hvor mange mm2, andet end at der er 5 ledninger.

Er det de samme to faser der skal bruges til maskinerne 

L1 - vask + tør 

L2 - vask + tør

L3 - ingen

eller kan man fordele som nedenunder

L1 - vask

L2 - vask + tør

L3 - tør

At fordele så godt som muligt er altid det bedste. Hvis det er en JAUS dåse ( den firkantede med en kronemuffe række) han har sat op er den beregnet til 2 kabler. Der er 2 aflastnings muligheder. 

Og så skal du naturligvis have begge maskiner tilsluttet N (den lyseblå) og jordleder ( den gul/grønne)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, tak for svar.

Det er bare sådan en helt alm dåse, som fra Harald Skrald, hvor ledningerne er løst samlet med muffer. 

Men tænker at begge løsninger virker ens? Han har nok bare valgt den billigste til nogen som ikke lige ville tænke over det.

Det værste der kan ske er vel at sikringen går? Og at jeg så må have en ud til at trække et kabel mere frem.

God aften


Det burde ikke give problemer med at trække de to maskiner på 3 x 16 ampere.

Men du skal have en form for kabelaflastning, så kablerne ikke kan trækkes ud af dåsen.



Vi prøver igen, i morgen --

Hvis det forholder sig, som du skriver i dit første indlæg, at maskinerne skal have 400V, kan du forbinde begge jord til den gulgrønne. Faserne, som er de to sidste ledninger fra hver maskine, forbinder du til henholdsvis L1 (brun) og L2 (sort eller grå). Fra den anden maskine forbinder den ene leder til L2 (sort eller grå) og den anden til L3 (sort). Det er som du selv har vist i dit sidste eksempel. Husk kappen ind i dåsen og under aflastningen.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis