For lav fugtighed i nyt hus

Vi har et nybygget hus med en Danfoss Air a2 ventilation.

I øjeblikket har vi indenfor en temperatur på ca. 23 grader og en relativ fugtighed på ca. 30%.

Er 30% ikke en for lav fugtighed, og hvad kan vi evt. gøre ved det? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Anskaf jer en hel masse planter der skal have meget vand, de hæver luftfugtigheden. Alternativet vil være at sætte nogle skåle med vand rundt om i huset hvor der er en varm flade.

En relativ fugtighed på 30 er vel lidt for mig, vil helst have den op på omkring 40. Ved også godt der er folk der trives med en uhyggelig lav luftfugtighed.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Normaltvis anbefaler man en luftfugtighed på 30%, og det er osse standard indstillingen på de fleste “genvex” anlæg, mit eget nilan har jeg sat op til 40%, netop fordi jeg syntes det blev lidt for mærkeligt for øjne og hals.

Det skulle undre mig meget om ikke du kan det på din Danfoss, jeg kan ihvertfald google mig til at den er med fugtstyring


Venlig Hilsen
Rønbo

Hej Rønbo:

Det er ikke rigtigt at der anbefales en luftfugtighed på 30%, den bør i et nyere hus være minimum 45% og i ældre huse 50 - 60%.

Under normale omstændigheder bør fugtstyringen nok sættes til 60 - 65%, så det er fugten i vådrummene der fugtstyres efter.

Generelt:

Grundventilationen må ikke være under 0,3 l/sek/m2 jvf. bygningsreglementet, men der er "kloge folk" der mener det godt kan reduceres.

Hvis der er en luftfugtighed under 35%, mister man eksempeltvist garantien på sine trægulve.

Selv har jeg den holdning, at man har det bedst ved en luftfugtighed på ca. 55%.

Hvis man ser på div anbefalinger f.eks hos skimmel.dk

Så anbefaler de en luftfugtighed relativ på under 40-45 om vinteren og så lav som muligt resten af året.

Det er self svære og holde rf nede om sommeren da man ikke kan reducere rf fordi luften allerede er varm og har en høj rf.

Selv Arbejdstilsynet anbefaler de ca 40 rf.

https://arbejdstilsynet.dk/da/regle...-foles-tor

Og mener ikke at luften er meget tør før ved 20 rf.


Venlig Hilsen
Rønbo

Tja tror det er forskelligt fra person til person hvornår man føles det ubehageligt, nuværende maskinchef jeg har, kan ikke tåle luft fugtighed under 35-40 stykker, så sprækker hans hænder, så han styre vores humidifier med hård hånd i vinter perioden.

Men kan da osse godt selv mærke at 30 rf eller mindre nok lige er til den tørre side, men tænker producenterne af “genvex” anlæg hellere vil være på den sikre side, for at undgå fugt problemer.


Venlig Hilsen
Rønbo

Hvis man med et fugtstyret anlæg i en bolig under 200 m2 sætter fugtstyringen lavt, skifter man alt for meget luft ud, og det er jo lig med større varmetab.

Altså jeg har en Nilan comfort 300 i mit hus, den køre stortset altid på laveste trin, og kan sagtens holde både 30 og 40rf, den køre kun et trin op ved bad, nu bor jeg kun alene så skal ikke kunne sige om det vil være nødvendigt og køre højere med flere personer i huset.

Men ja self vil man miste mere varme med større ventileret mængde, virkningsgraden er jo ikke 100


Venlig Hilsen
Rønbo

Hehe tja nu kommer det jo an på hvad man stiller på, men ja spjæld og luft fordeling skal man self ikke pille i

Men alt der vedrøre styring i plc kan man nok lege med, self forudsat man ved lidt om hvad man piller i og hvorfor


Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis