Gulv varme i gammelt hus, zoner og opbygning

Hej Alle,

Jeg skal til foråret i gang med udgravning af underetagen så fruen kan få sit gulvvarme installeret.

ZONER:

Jeg har ladet mig fortælle at man helst skal rammen den samme længde på de forskellige zoner. Jeg har fire zoner, hvoraf stuen er ca. dobbelt så stor som de tre andre rum. Skal jeg så lade de tre rum være tre zoner og dele stue op i to zoner?

OPBYGNING:

Rørene skal støbes ind i ca. 10cm beton, hvor langt skal der være mellem de enkelte rør? 30-40cm?

Mvh. Dan

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal holde styr på længden af slangerne. De behøver ikke være lige lange, men du skal vide hvor lange de er, når du indregulere anlægget, da du justere dette ind i forhold til hinanden. Det kan sagtens give mening at opdele stuen i flere kredse. Det gøres for ikke at få for lange slanger, eller for at gøre det nemmere at lægge ud.

Du bør overveje let gulvvarme fremfor indstøbning. Ja det er dyrere, men det er langt nemmere at regulere temeraturen. Til gengæld mister du akkumuleringseffekten.


Gulvvarme indstøbt i betonlaget, kaldes tung gulvvarme. Betonlaget virker som buffer, men betyder også at det tager tid at regulere temperaturen, da du først skal varme hele betonklodsen op. Buffer effekten kan være en fordel hvis man har solvvarme, da solvvarmen kan opvarme betonen, som så afgives om natten.

Let gulvvarme, er hvor varmeslangerne ligger lige under færdigt gulv, typisk i sporplader med varmefordelingsplader, eller som et strøgulv. Du kan se eksempler på dette ved at google "let gulvvarme" Det er dyrere at etablere, men kan regulere hurtigt, eks hvis der er meget solindfald

Argh... Jeg rænker stadig tung gulvvarme. Der er ikke væddet værelser, men kun stue, køkken og entre plus et gæste værelse. Så tænker ikke det er brug for de store justeringer.

Varmeslanger ligger typisk tættere end dit forslag. Men ved 20 mm rør kan man gå op på 30 cm afstand, Så må slangelængden ikke komme over 120 m og der bruges ca. 3,5 m slange / m2 

Hvis de andre rum er væsentlig mindre kan du med fordel lægge stuen ud som 2 zoner. De skal helst / kan sagtens styres af 1 termostat, så det er let at indstille temperaturen. 

2 termostater i samme rum kan give nogle problemer, idet de skal stå meget ens og under ens forhold hvis den ene del ar stuen ikke skal forsøge at varme det hele op. I så fald vil den ene halvdel blive meget varmt og den anden halvdel koldere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Der er ingen grund til at dele stuen op i mindre kredse pga andre værelsers størrelse. Men rigtigt nok skal du holde dig til max 120 m 20mm pexrør pr kreds. Der er jo en grund til man justerer flow ind bagefter, så det passer med de forskellige størrelser kredse. 

Jeg er godt klar over det ikke er et must. Men hvis man en meget lang og resten meget korte som skal trimmes ned, så har pumpen ikke så let ved at komme af med trykket. Man kan så risikere at termostat ventilen ikke kan "holde" temperaturen højt oppe. Se en lignende tråd der kører omkring det emne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med El mand dog siger min VVS 4m per m2 men næsten det samme Hvis dit rum er over 24m2 skal du have mere end 1 kreds til rummet.

Køber du danfoss link gulvvarme styring behøver du slet ikke tænke over indregulering også kan du forbinde med app og se hvordan det hele kører af sig selv

og fint med tung gulvvarme og husk at få isolering med 300mm flamingo og kant isolering er f******* vigtigt.

Selv med danfoss link skal det stadig indreguleres på slangelængde ved manifolden.

Hvis rummet er over 30m2 så skal du have en kreds mere.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis