1,5mm2 kabel sløjfet videre til ovn fra 2,5mm2 med 16A sikring

Hej

I vores nybyggede rækkehus er jeg kommet i tvivl om den elinstallation, der er lavet til ovnen er forsvarlig og lovlig. 

Der er til en samledåse, i skabet under kogepladen, trukket et 5x2,5mm2 kabel fra eltavlen, som er sikret med 16A. Fra denne samledåse er der så trukket et 3x1,5mm2 kabel, under gulv, til højskab til ovnen.

Samledåse under kogeplade:

Samledåse ved ovnen:


Så vidt jeg har lært, så må der ikke trækkes 1,5mm2 kabler på en 16A sikring, da der er risiko for at kablet bliver for varmt (brandfare)?
Og så kræver ovnen jf. manualen 16A, og har en effekt på 3.680W. Almindelig beregning afgør hurtigt, at ovnen godt kan trække den effekt gennem 1,5mm2 kablet, men kablet er jo ikke lavet til det.... ? Ligeledes er tilledningen til ovnen også 1,5mm2.

Jeg håber, at I kyndige lav-det-selv eksperter kan hjælpe mig med, hvorvidt jeg skal have lavet en reklamation overfor entreprenøren der har bygget huset :)

På forhånd tak.

Mvh
Simon

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det går ikke, at en fast installation udført med 1,5 kvadrat er forsikret med 16A. 

Tilledningen fra dåsen og til ovnen må gerne være 1,5 kvadrat. Tilledningen er jo ikke ført i isolerende vægge og gulve - og har derfor bedre varmeafledningsforhold. Det håber jeg også din tilledning har. I så fald, må tilledningen belastes med op til 18,5A. 

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opsla...er_pvc.php


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 20-01-2018 08:45:47

Det går ikke, at en fast installation udført med 1,5 kvadrat er forsikret med 16A. 

Tilledningen fra dåsen og til ovnen må gerne være 1,5 kvadrat. Tilledningen er jo ikke ført i isolerende vægge og gulve - og har derfor bedre varmeafledningsforhold. Det håber jeg også din tilledning har. I så fald, må tilledningen belastes med op til 18,5A. 

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opsla...er_pvc.php

 Det kan sagtens gå? Hvis der er beregnet på det så er den jo god nok, det største problem bliver vel at spændingsfaldet typisk bliver for stort. Det hele afhænger af den måde kablet er trukket. Men det praktisk blive udført med 2.5 kvadrat. Men det kan sagtens fungere med 1.5kvadrst, hvis forholdene tillader det :) 


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Peter_Nielsen skrev den 20-01-2018 10:05:32

 Det kan sagtens gå? Hvis der er beregnet på det så er den jo god nok, det største problem bliver vel at spændingsfaldet typisk bliver for stort. Det hele afhænger af den måde kablet er trukket. Men det praktisk blive udført med 2.5 kvadrat. Men det kan sagtens fungere med 1.5kvadrst, hvis forholdene tillader det  

 Så du mener, at en fast installation udført med 1,5kvadrat og forsikret med 16A sagtens kan gå? Hvad er din baggrund? Er du elektriker?

Så skal jeg vidst have mine skolepenge retur... 

Hvis kablerne ikke er dimensioneret korrekt, vil kablerne blive overbelastet, før sikringen slår fra. Dette kan potientielt starte en ildebrand. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan skifte til 13 amperes sikringer, så er det lovligt.

( er det med løse sikringer, skal bundskruerne også skiftes til 13 A)

Er der brugt "bløde" kabler må de ikke gå gennem bygningsdele.


Vi prøver igen, i morgen --

Det ser ikke godt ud , ingen aflastning på det "sorte" kabel , er det fast installation , eller et gummikabel , det er svært at se .

Peter...der er ingen spændingsfald på de par meter 1,5¤ kabel...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

På dit første billede er der vist 3 kabler. Installationen til ovnen afsluttes i en dåse. Så det er fast installation mellem de to dåser, og dermed skal kablet mellem de to dåser være 2,5 mm. Strømværdien for 1,5 mm2 er 15,5 A, så det er lige til grænsen. Tilledningerne må gerne være 1,5 mm2 . 1,5 mm2 må højst forsikres med 13 A, så installationen er ikke efter reglerne.


fase

Tak for jeres svar. Det anede mig godt, at der var noget galt...

@Karl smart - Det sorte kabel er et gummikabel og er tilledningen til kogepladerne, og der sidder en sort strips på som aflastning (den er svær at se på billedet).

Og ja det er et installationskabel der går mellem de to dåser. 

Men det lyder som om, der er en klar reklamation til entreprenøren. Men sikke noget l**rte arbejde der skal udføres i forhold til at kablet mellem dåserne er trukket under gulvet!

Er der nogen der kender en god elektriker i Bagsværd/Gladsaxe området ? Jeg tænker, det er en god ide at få en elektriker ud at kigge på det, så jeg har noget klokkeklart at gå med til entreprenøren.

Mvh
Simon

Wezio skrev den 20-01-2018 10:54:58

 Så du mener, at en fast installation udført med 1,5kvadrat og forsikret med 16A sagtens kan gå? Hvad er din baggrund? Er du elektriker?

Så skal jeg vidst have mine skolepenge retur... 

Hvis kablerne ikke er dimensioneret korrekt, vil kablerne blive overbelastet, før sikringen slår fra. Dette kan potientielt starte en ildebrand. 

 Ja det gør jeg 


Hvis der benyttes et 90grader kabel 


Komfur.
Der bruges et kobberkabel til 90°C, med 3 belastede ledere.
Referencenr. findes igen i tabel A.52.3 og bliver aflæst til referencenr. A1.
A1 findes i DS/HD 60364-5-52:2011 (SIK), Tabel B.52.5 (Side 269 i PDF). Her ses det mindste der kan bruges
er 1,5 mm2
, hvor der må gå en strøm på17 A.
Betingelse 1 er nu opfyldt:
Ib ≤ In≤ Iz
16 𝐴 ≤ 16 𝐴 ≤ 17 �

Så jeg vil nu mene at det kunne fungere, dog bliver spændingsfaldet for stort 


Min baggrund, tja, automatiktekniker, og igang med Maskinmester uddannelse. 

Jeg holder mig fra at udtale mig om selve kvaliteten af installationen, det har andre påpeget 😊

Hvis du stadig mener at jeg tager fejl, så skriv gerne, det er klart hvid der benyttes et 70grsder kabel, så falder strømværdien, og så passer det ikke længere.

Jeg ved jo ikke hvordan det kabel er trukket, men det er altså ikke helt umuligt at benytte et 1.5kvadrat, men måske ikke så håndværksmæssigt korrekt :)


Vh


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Peter Nielsen, du prøver ved henvisning til brug af kabel til 90 grd. at komme ud om din forklaring for brug af 1,5 mm2 ledere. Din argumentation dur ikke af den simple grund, at 1,5 mm2 for det første ikke må sikres med 16 A, men højest  med 13 A. Spændingsfaldet er det svært at udtale sig om, da længden af kablet ikke er kendt, men spændingsfaldet vil være i størrelsesordenen 0,4 v/m kabel, så det synes ikke at være et problem.

Dernæst er normal installationskabel beregnet til 70 grd. Du har forøvrigt fuldstændig ret i, at det er en, i mine øjne, sjusket installation.

Forhåbentlig lærer du mere om dimensionering i maskinmester uddannelsen.


fase
S. Fabrin skrev den 20-01-2018 13:54:33

Peter Nielsen, du prøver ved henvisning til brug af kabel til 90 grd. at komme ud om din forklaring for brug af 1,5 mm2 ledere. Din argumentation dur ikke af den simple grund, at 1,5 mm2 for det første ikke må sikres med 16 A, men højest  med 13 A. Dernæst er normal installationskabel beregnet til 70 grd. Du har forøvrigt fuldstændig ret i, at det er en, i mine øjne, sjusket installation.

Forhåbentlig lærer du mere om dimensionering i maskinmester uddannelsen.

Spændene, jeg får læst op på det i aften :) Er det i SB afsnit 6 det fremgår at 1.5 kun må forsikres med 13A? Mener ikke at det fremgår af den nye standart :) Du har jo sikkert ret når du skriver det, men en henvisning kunne være herligt :) 


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis