Bimåler med fasesekvensfejl - betyder det noget?

Hej kloge hoveder

Min elektriker har monteret en bimåler på min varmepumpegruppe af typen Carlo Gavazzi EM23 DIN (http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1576)

Den melder fejl i fasesekvens. Elektrikeren mener at vide, at det ikke betyder noget i DK: "Det betyder bare, at der er 2 faser der ikke sidder som EU standard, ude i vejen – det betyder ikke noget"

Men hvis jeg læser denne lidt ældre tråd her fra forum'et kunne det tyde på, at det ikke helt passer. (https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/161627?ldsref=search)

Er der nogen der kan kaste lys over sagen? :o)


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. 

Min konklusion er at det ikke betyder noget. 

Forskellen fra spørgsmålet i den anden tråd og til din opstilling er at der måles der med strømtrafo. Det vil sige at strømmen er så stor at man lader ledningen gå igennem en transformator, andet sted i tavlen, med en præcis viklingstal. Så kan den måske give 5 A igennem måler ved 200 A forbrug. Når man forbinder afregningsmålere på den måde, skal man være omhyggelig. Får man byttet 2 ledninger fra en trafo ophæver det noget så virksomheden kun kommer til at betale 1/3 strøm. Det er naturligvis godt for overskudsgrad i regnskabet men kan give noget være bøvl juridisk, hvs det opdages 10 - 20 år efter. Men ved spændings forskydning af faser kan der være en lille misvisning hvis der ikke er præcis samme spænding på alle faser. KW er jo som bekendt strøm (W strøm) x spænding x cos phi. Så hvis strømmen måles på fase 1 medens spændingen til denne måling kommer fra fase 2 vil der være en lille misvisning (måske nedad). Men det gælder stort set kun ved ujævn belastning, ellers vil målingen på den næste fase vise lidt opad i misvisning. Iøvrigt mener jeg ikke at de har ret med den sidste konklusion i den gamle tråd med de 120 grader forskydning. 

Så der er 2 ting der gør at det ikke har nogen betydning for dig. 

1. måles spænding direkte i din bimåler, og det er på samme fase som strømmåling, fordi det er monteret intern. 

2. Er din varmepumpe en 3 faset motor som bruger samme strøm på alle faser, derfor heller ingen fejl hvis det havde været trafomåling. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hvis du er i tvivl kunne du jo også blot bytte rundt på et par af ledningerne så de sider den forventede rækkefølge RST istedet for som nu RTS eller hvordan du nu sider...

lidt afhængig af typen af 3 faset motor, så vil forkert monterede faser bevirke at den drejer den 'forkerte' vej rundt....

det er vel helt normalt at el selskabet sikre at faser er byttet rundt random ude i vejen, alternativt ville man nok se at L1 eller anden fase altid var mere belastet i elnettet. jeg har et lille simpelt måle instrument som viser fase rækkefølgen - det burde din elektrikker også have - det består så vidt jeg husker af 2 glimlamper og nogle få andre passive komponenter.

Ude i gaden er elnettet lavet med samme rækkefølge til f.eks. hele gaden eller kvarteret. Når man monterer en tavle op inde i de enkelte huse / lejligheder kommer de forskellige lys grupper på tilfældige faser. Derfor bliver det fordelt nogenlunde ensartet. 

Motorer i varmepumper er oftest lige glade med omløbsretning. Man kan jo ikke kontrollere det. Ellers ville fabrikanten have lavet styring sådan at den ikek ville fungere ved omvendt rækkefølge.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis