Garage med gulvvarme

Hej.

Jeg har fornyligt købt et hus med en ganske pæn carport, med plads til to biler. Carporten er halvt integreret i huset, ment på den måde at to af carportens fire sider, støder op med huset. Der er derfor én side som er åben mod naboens hæk og én side som er åben mod indkørslen, hvor man kører bilerne ind.
Mit ønske er, at lave det til en rigtig lukket garage, med to porte i.
I dag er der lagt fliser derude, men jeg vil rigtig gerne have støbt et beton gulv og meget gerne med gulvvarme, hvis man kan og må det?
Jeg har gulvvarme i meget af huset i dag og radiatorer i nogle værelser. Her er ca. 230 kvm. alt i alt, uden garagen.
Det er styret med et anlæg fra Wavin, som fungerer med trådløse termostater, så jeg tænkte at garagen blot skulle have sin egen kreds. Der behøver ikke være lige så varmt som i resten af huset.
Så, mine spørgsmål lyder på; må man overhovedet lave varme i en garage? Kan der laves gulvvarme, hvis gulvet osv. også skal kunne holde til vægten af to biler?
Kan mit gasfyr varme det hele op, eller har det måske en maks-kapacitet på et eller andet tidspunkt?
Hvor meget arbejde kan realistisk laves selv, og hvor meget er bedst overladt til professionelle?
Skal der søges byggetilladelser el. lignende? Det overdækkede areal forbliver som det er i dag, der bliver bare sat en væg mere op, så carporten bliver lukket af.

Jeg håber nogen har nogle gode erfaringer eller kommentarer som de vil dele :-)

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste ville være at spørge på kommunens bygninginspektorat (eller hvad det hedder i din kommune), så får du de rigtige svar.


fase

Du må gerne lave gulvvarme i garagen, men ikke mere end 5 grader, ellers bliver det regnet med som beboelse.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Epoxymanden skrev den 18-01-2018 21:25:04

Du må gerne lave gulvvarme i garagen, men ikke mere end 5 grader, ellers bliver det regnet med som beboelse.

 Aha... Men hvordan skal det forstås? Må anlægget ikke kunne varme rummet op til over 5 grader, eller må man bare ikke skrue termostaten så højt op...? 

Afhængigt af dit brugsbehov, har du så overvejet bare at få en varmepumpe på? Hvis du vil have garagen opvarmet hele tiden fordi den skal bruges til opbevaring og sådan, så er det måske bedst med gulvvarme, men så skal der jo også graves ud, og isoleres i stor stil. Hvis det er fordi du vil bruge den til værksted en gang i mellem, så er det nok billigere, og mere regulerbart med en varmepumpe.

Kun varme rummet op til 5 grader.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu har man hørt det med , gulvvarme i en garage , gulvvarme er in i øjeblikket alle skal med på vognen , men det er jo den dyreste måde at varme op på , da en del af varmen forsvinder ned i jorden , og det er bare et spørgsmål om tid før tendensen skifter igen. 

En luft/luft varmepumpe vil nok være bedste løsning , og du må lægge varme ind i skure , drivhuse , garager og containere osv uden at spørge nogen som helst..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er mest bare fordi det kunne være lækkert med en opvarmet garage :-) Så bilen ikke er så kold om vinteren og når der skal skiftes olie.
Nu har vi gulvvarme i det meste af resten af huset og det er da den absolut lækreste måde at have sit hus varmet op på! Om det er den dyreste, det skal jeg ikke kunne sige...
Jeg ved ikke hvor jeg skulle have sådan en varmepumpe stående henne... De fylder alligevel også lidt.
Hvor meget skal der isoleres under et betongulv med gulvvarme? Og kan det holde til at der holder biler oven på?

Hvis du ikke isolerer, så er det penge lige ud af vinduet. Og jeg ville isolere med minimum 3-400 mm når du nu alligevel skal have hele gulvet op. Det kan godt alves så det holder til en bil, me ndet er jo noget af et projekt.

Sådan en varmepumpe fylder jo ikke SÅ meget. 40x50 cm ,og så en 30 cm i dybden. Og hvis man alligevel skal bygge om i garagen kan den jo integreres rimelig godt.


Husk på at du med en opvarmet garage også skal have etableret afløb - ellers lægger smeltet sne sig som en pøl midt på det varme gulv.

Det var også planen at det skulle isoleres :-) Det samme skal taget, tænker jeg også...
Der er et afløb midt i gulvet og et afløb langs hele fronten af carporten også, så det skulle ikke være noget problem.
Men hvordan støber man sådan et gulv? Når jeg hiver fliserne op derude, så er der jo bare jord nedenunder. Skal det støbes i to lag, hvor gulvvarmen bliver støbt ind i det øverste lag, eller hvordan...?

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også