Nilan Comfort 300 vandvarmeflade teknisk spørgsmål

Hej LDS'ere...

Jeg har lige monteret vandvarmeflade i vores comfort 300 anlæg, men der er et par ting som jeg ikke syntes papirene forklare ret godt...

Af vejledningen til varmefladen, fremgår det at temperatur føler T7 skal føres ca. 1 meter en i indsugnings kanalen..
Men mig bekendt er det kun en T2 føler.. T7 ser kun ud til at komme med elvarmeflade?

Lige nu ser følerne sådan her ud:
T2:"25.11"
T3:"17.56"
T4:"4.89"
T7:"25.11"
T8:"-1.37"
T9:"20.76"

T2 og T7 er ens, trods det at jeg ikke, mig bekendt, har en T7..

T9 sidder direkte på varmefladen og T2/T7 sidder jo så i indblæsningen.. Der burde vel heller ikke være så stor forskelle på dem?

Ud over at aktivere varmefladen i menuen, er der så ellers noget der skal stille på?



Jesper Pedersen

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du sikker på at dine følere er HELT korrekt installeret? Tjek lige diagrammet for en CTS602 styring: 

Hvis du ikke har eleftervarme eller den ikke er i drift er T2 = T7 - sådan er det bare. 

Jeg undrer mig over 2 ting:

  • Din fraluftstemperatur T3 er med 17,56C ret lavt. Suger du luften fra kolde rum som bryggers...?
  • Du har en fraluft på 17,56 C som kan varme udeluft  (T8=-1,3) op til T9=20,76 C. Det er mere end thermodynamikkens 2. hovedsætning tillader. At din afkast T4 samtidig er på 4,89C er endda også en forbrydelse mod thermodynamikkens 1. hovedsætning. 

Derfor: Er de der temperatursensoren nu rigtig forbundet? Brug evtl. hårtørren til at at provokere temperatursensorene.

Det vil lyde mere i overensstemmelse med thermodynamikkens love hvis fralufttemperatur T3 var 20,76 og din temperatur efter varmeveksler T9 var 17,56C. 

BTW: Det vil ikke være første gang en ventilationsmand render fra et anlæg der påstår at være et perpetuum mobile. 

Hej,

tak for svar.

Ja der bliver suget fra køkken/alrum/stue (et stort rum) samt badeværelser og bryggers.

Der er monteret en vandvarme flade inde i anlægget, som varmer, og det er her T9 kommer ind i billedet. det er  fastmonteret på selve varmefladen (den med vand).

Så den veksler der følger med anlægget gør jo det den skal, også giver vandvarmefladen lige et par grader mere.


Jesper Pedersen

Hej Jesper..
Ang T2 og T7, så har dit anlæg begge to. Men T2 er ikke aktiv førend du i servicemenuen aktivere varmefladen. T7 burde du hele tiden have haft.
T9 er, så vidt jeg kan læse mig til, en føler som følger med varmefladen. Er det ikke korrekt forstået?

Anyway - Jeg er lidt nysgerrig på om du er tilfreds med varmefladen? Og om du selv monterede den? Jeg har også et Comfort 300LR anlæg, og overvejer kraftigt en eftervarmeflade. Men jeg er usikker på om det skal være vand eller el, da jeg bestemt ikke er VVSér, og har svært ved at gennemskue, hvordan man får rør fra fyret op på loftet hvor comfort anlægget står.

Lige nu ser det således ud ved ventilations trin 1 (25%/23%)
Mvh
Kim Andersen

Hej Kim

Jamen det fik sådan at jeg slukkede/disablede varmeflader igen efter nogen dage.. 

jeg syntes simpelthen varmemåleren gik amok..

Den skulle stå til nogen og 30 grader for at det kunne mærkes når man holdt hånden helt op foran indblæsnings ventilerne..

Det skal så siges at jeg sidenhen har fået anlægget reguleret ind, hvilket det ikke har været før, så det kan være det er en anden historie hvis jeg aktivere den igen idag..

Selve monteringen var som nem og ligetil, hvis man er vandt til GDS arbejde


Jesper Pedersen

Ja, det var lidt det jeg frygtede, at en varmeflade kan være total spild, (omend det må give lidt, så står det slet ikke mål med prisen på indkøb og drift omkostninger), specielt hvis man har en hel del varmetab i rørene til/fra Nilan anlægget.
Jvf mit billede herover, så synes jeg at der går en hel del tabt (7-8 grader) på indsugningen. Dette tab skal en varmeflade jo kompensere ekstra for, udover det "almindelige" tab i veksleren.

Til min historie skal det dog siges, at jeg tror aldrig vores anlæg har været indreguleret. Huset er fra 2007. Vi overtog det i Dec. 2016. Og jeg har ikke set nogen rapport på anlægget. Oven i det, så er selve anlægget blevet skiftet ud til et tilsvarende i feb 2017, fordi det gamle simpelthen var misvedligeholdt og slidt ned af tidligere ejer. I forbindelse med denne udskiftning fik vi lavet et rør om fra indblæs til udsug. Men der blev ikke lavet fornyet indregulering. (længere historie jeg ikke skal kede jer med).
 
Jeg har selv i de sidste 2 år rodet en del med ventilerne, hvilket jeg nok ikke burde have gjort. Men jeg synes bare ikke det virker specielt "økonomisk" at blæse mindre end 12 grader ind i boligen. Og det er langt fra min opfattelse af begrebet "comfort".

Jeg er villig til at betale for en proff indregulering og gennemgang af anlægget, hvis jeg bare kunne finde et firma, som jeg tør stole på.
Min største frygt er at få at vide Nilan Comfort 300LR er alt for lille. Huset er 244m2 (296m2 inkl lukket garage, hvor der også er ventilation i). Men det er dælme ikke til at blive klog på de her udregninger, når man forsøger at læse sig frem til det.

Har du overvejet at prøve at tænde varmefladen igen, nu du har fået indreguleret anlægget? (Det kunne være spændende om det så har haft en betydning for varmemåleren).

Mht GDS, så er jeg generelt nok den type. Men lige præcis VVS og ikke mindst det her ventilation, det er ikke der min stærke side ligger :-)

Annonce

Jeg ringede til et ventilations firma, og forhørte mig om prisen.. Vores hus er på godt 200m2, og jeg mener jeg gav knap 2000 for at få det indregulleret.. 

De laver beregningerne på alle rummene og stiller ventilerne, efter et måleapperat de kan sætte på som måler den mængde luft der bliver pustet ind/suget ud.

Efterfølgende fik jeg en rapport på alle udregningerne...

Jeg betalte først da rapporten var landet i min mail..

så vil da helt klart anbefale at få det stillet ind først.. Evt. kan de rådgive om der vil være noget at vinde på en varmeflade...


Jesper Pedersen

For mit Nilan 450 Comfort anlæg, fungerer varmefladen fint, nu på 7. år.

Har lige aflæst følgende, ved hastighedstrin 1:

T15 panel = 25gr, Fugt 38%, T7 indblæsning = 25gr, T3 udsug = 23gr, T8 udeluft = 13 gr, T4 afkast = 13 gr. T9 varmeflade = 23gr. T8 udeluft og T4 afkast svinger med 0-1 gr. forskel.

Forudsætningen for minimum varmetab er isolering af rørene. For mit vedkommende er rørene lagt ned i loftisoleringen, der min. 200 mm over rørene, nogle steder 300-400 mm.

Selve anlægget er er isoleret, yderlig med 200 mm. På betjeningssiden har jeg lavet 2 trækassetter, med 200 mm isolering, som jeg bare flytter når der skal skiftes filter.

GSH skrev den 20-02-2019 14:30:43

For mit Nilan 450 Comfort anlæg, fungerer varmefladen fint, nu på 7. år.

Forudsætningen for minimum varmetab er isolering af rørene. For mit vedkommende er rørene lagt ned i loftisoleringen, der min. 200 mm over rørene, nogle steder 300-400 mm.

Selve anlægget er er isoleret, yderlig med 200 mm. På betjeningssiden har jeg lavet 2 trækassetter, med 200 mm isolering, som jeg bare flytter når der skal skiftes filter.

Det er muligvis korrekt at varmefladen virker fint, når dine rør er så isoleret som de tilsyneladende er. (du har jo stortset intet tab). Spørgsmålet hvordan det ville se ud med en installation som min, hvor rørene ikke ligger i isoleringen, men "hænger" i spærene. Og umiddelbart ikke lader til at være isoleret med mere end 20 eller 50mm (synes det er svært at se hvor meget de er isoleret, men +200 er de ihvertfald ikke).  

Både Nilan og Genvex anbefaler, i deres montagevejledning, minimum 100 mm isolering af rørene.

Det burde ikke være så svært at se hvor meget isoleringstykkelse, der er på rørene.

Hvis der kun er 20-50 mm isolering, på rørene, så beder man også selv om et dårligt fungerende anlæg.

Dårlig fungerende varmeflade kan måske skyldtes at Nilan ikke har fået rettet fejlen på deres El-datagram, for tilslutningen af styreventilen for vandet til varmefladen. 

For mit vedkommende har jeg rettet 0-10 volt ledning fra Brun til Rød, og 24V ledning fra Sort til Brun

Var 100mm også det man anbefalede i 2007?
Jeg tvivler stærkt på det er 100mm. Det føles bestemt ikke sådan, når man trykker på det. Ved ikke lige hvordan jeg ellers skulle kunne se det, medmindre jeg skal lave hul og måle med en tynd nål/pind.

Jeg har ikke en varmeflade endnu. Den har kun været i mine overvejelser. For jeg mener ikke det giver mening, hvis rørene ikke samtidig er optimalt isoleret. Så skal varmefladen jo bare arbejde endnu mere. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis