Skillevæg med vinduer

Dette indlæg har jeg tidligere, uden svar, lagt på handyman.dk. Jeg tror dog dette er et bedre forum til formålet.

Her kommer måske lidt mange spørgsmål på een gang. Og måske er det hele så fundamentalt ukorrekt at jeg burde lave noget andet.. nu må vi se :) 

Jeg har før bygget en anden skillevæg i et andet værelse. denne var af gips med stål reglar. meget lige til. Denne nye skillevæg jeg skal lave i min stue er af vinduer og træ med alle mulige og umulige detaljer! 

Mine hovedspørgsmål er: 

1a. Ser skelettet forsvarligt ud? eller er det lige i underkanten med; fem 45x120 lodrette reglar og 45x70 som horisontal afstivning. Jeg valgte smallere horisontale fordi jeg lige nu regner med at de skal ligge frit og derfor ville lave en grim samling (pga. rundede kanter) hvis de var lige brede. 

1b. Jeg er nok nød til at stemme vinkelbeslagene ned i reglarne da der jo skal monteres vinduer oven på? 

2. Giver det mening at montere mine ruder som vist på tegningen? At montere en bredere liste på kanterne og så skrue denne fast til reglarne? 

3. Dørkarm og dør! Lige nu definerer vinduerne bredden mellem de lodrette reglar og derfor også dørhullet. Det ser ud til at kunne lade sig gøre med en 825mm dør og nogle 70 til 90mm gerichter. Men ville der være en måde at lave det så man ikke behøvede gerichterne? altså en "indbygget" karm i skelettet? Måske har jeg svaret på mit eget spørgsmål her.. hvordan skal jeg justere en karm der sidder helt tæt til skelettet... men måske i har en idé? 

Hvorom alting er, så er spørgsmål 1 og 2 vigtigst. Og så lige om jeg bare er totalt på afveje her!

 På forhånd tak. 

***Anders

Dette indlæg har jeg tidligere, uden svar, lagt på... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej flindt

Tak målene på vinduerne fik jeg fra genbygs produkt info. og ud fra det vidste jeg at jeg skulle bruge en dør der var 82+ bred. det fandt jeg så.. I lang tid troede jeg at jeg skulle bruge en dør på 90cm da jeg i planlægningsfasen ikke havde tænkt på at fræse false ud til vinduerne. 

Det var først da jeg stod med lægterne og rigtig skulle til at samle skelettet at det gik op for mig at jeg kunne bruge overfræseren så meget som jeg kom til. Der fandt jeg også ud af at jeg kunne lave dybere false til vinduet over døren, så dét vindue sidder dybere i rammestolperne end de andre vinduer. Det gav mig mulighed for at tilpasse vinduets "bredde" til dørkarmen. 

Jeg havde dog ikke åndsnærværelse til at gøre det samme i højden :/ så dér fik jeg et mellemrum på ca 2cm som jeg måtte fylde ud med en liste som jeg spartlede til at prøvede at skjule så meget som muligt.

Panelerne er lavet selv. MDF plade med almue fodlister. 

Hvis du har brug for det er du velkommen til at ringe til mig. send en privat besked med et nummer.

***Anders

Hej Anders (og alle andre dygtige mennesker).

Jeg er fuld af beundring for den skillevæg, som du har lavet.

Min mand og jeg har en stue, hvor vi gerne vil have lavet en skillevæg med vinduer i, så vi kan få et værelse i den ene ende, uden at væggen tager alt lyset. Vores stue har en skråvæg til den ene side, og der er nogle bjælker i rummet, fordi lejligheden er i en gammel ejendom. Så det er naturligvis en lidt anden løsning end din, som vi skal finde frem til.

Vores problem er, at vi absolut ikke er gør-det-selv folk, så vi skal have nogen til at lave det mod betaling. 

Jeg har googlet i timevis og har også kigget på glasvægge, da det eventuelt kunne være en mulighed. Men billedet af din hjemmelavede skillevæg er alligevel det flotteste, som jeg har fundet.

Er der evnt. nogen her, som kan hjælpe os videre i processen med at finde ud af, hvordan vores skillevæg skal udformes. Ringer vi bare til et tilfældigt tømrerfirma? Kan vi regne med, at de vil kunne klare opgaven? Er der evnt. nogen af jer, der kan henvise til en dygtig håndværker? Vi bor i Viborg.

Venlig hilsen

Lene



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Lene.
Tak for de pæne ord

Jeg tror at enhver rigtig tømrer ville kunne gøre det jeg har gjort, bare MEGET mere præcist og uden så mange lappeløsninger som jeg har i min væg.

Udfordringen bliver nok prisen. 

Design- og bygge tiden; hvis en tømrer skal gøre det tror jeg godt det kunne blive dyrt.

Hej Anders.

Mange tak for hurtigt svar.

Vi er forberedt på, at det kan blive dyrt, og det skal selvfølgelig tages i betragtning.

Har du (eller andre) mon et bud på, hvad prisen på en sådan væg kunne løbe op i med det hele? Vil det mon blive billigere med en glasvæg?

Vh Lene

Hvis der er en snedker med værksted i Viborg så vil det være relativ nemt at lave hjemme på værkstedet, efter at der er taget mål af forholdene. Der har han stationære fræsere som er meget hurtigere end hånd overfræser. 

Så det er bare at spørge lidt rundt, og tage fat i en. Så aftaler man møde og i kommer med jeres input og han tænker fremstillings proces. Når de argumenter mødes så finder i en løsning der er mulig at lave, og som dækker jeres behov. Jeg vil næsten tro at han vælger at lave det i nyt træ og selv skære ruder der passer. De kan sagtens være skrå. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for svar, Erik.

Har du (eller andre) et bud på, hvad det mon kommer til at koste, for jeg aner det ikke, og det kunne være rart at have en fornemmelse af, hvor vi er henne prismæssigt. Bliver det 30-40000 kr, eller ligger vi meget højere på f.eks. 70-80000 kr eller er det mon et sted derimellem? Jeg ved jo godt, at I ikke ved det nøjagtigt, da det afhænger af mange ting, men kunne I ikke prøve at give det et skud?

Vh Lene

Jeg ville ikke skrive nogen pris i mit indlæg, for der er jo ikke ret nogen oplysninger at hænge det op på. Og selv om der var er det uden for mit metier.

Men jeg havde kr. 30- 40.000 i tankerne nu du selv spiller ud med et par gæt. 

Men i skal da spørge en snedker hvor det ligger henne,



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

når det er omkring Viborg, så ville jeg kontakte Anton Balle A/S .. ligger lidt nord for - ikke de billigste, men de sætter ære i at lave en god løsning

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for tilbagemelding. Med mit meget begrænsede kendskab til håndværkerfagene, er jeg glad for at få at vide, at et snedkerfirma også kunne være en mulighed. Jeg troede faktisk, at snedkere kun lavede møbler, og at det var et tømrerfirma, som vi skulle have til at hjælpe os.
Vi vil overveje at kontakte det nævnte firma. 

Vh Lene

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også