Skillevæg med vinduer

Dette indlæg har jeg tidligere, uden svar, lagt på handyman.dk. Jeg tror dog dette er et bedre forum til formålet.

Her kommer måske lidt mange spørgsmål på een gang. Og måske er det hele så fundamentalt ukorrekt at jeg burde lave noget andet.. nu må vi se :) 

Jeg har før bygget en anden skillevæg i et andet værelse. denne var af gips med stål reglar. meget lige til. Denne nye skillevæg jeg skal lave i min stue er af vinduer og træ med alle mulige og umulige detaljer! 

Mine hovedspørgsmål er: 

1a. Ser skelettet forsvarligt ud? eller er det lige i underkanten med; fem 45x120 lodrette reglar og 45x70 som horisontal afstivning. Jeg valgte smallere horisontale fordi jeg lige nu regner med at de skal ligge frit og derfor ville lave en grim samling (pga. rundede kanter) hvis de var lige brede. 

1b. Jeg er nok nød til at stemme vinkelbeslagene ned i reglarne da der jo skal monteres vinduer oven på? 

2. Giver det mening at montere mine ruder som vist på tegningen? At montere en bredere liste på kanterne og så skrue denne fast til reglarne? 

3. Dørkarm og dør! Lige nu definerer vinduerne bredden mellem de lodrette reglar og derfor også dørhullet. Det ser ud til at kunne lade sig gøre med en 825mm dør og nogle 70 til 90mm gerichter. Men ville der være en måde at lave det så man ikke behøvede gerichterne? altså en "indbygget" karm i skelettet? Måske har jeg svaret på mit eget spørgsmål her.. hvordan skal jeg justere en karm der sidder helt tæt til skelettet... men måske i har en idé? 

Hvorom alting er, så er spørgsmål 1 og 2 vigtigst. Og så lige om jeg bare er totalt på afveje her!

 På forhånd tak. 

***Anders

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

1. Det ser ud som en meget kraftig konstruktion. Det kan holde til alt der sker i en lejlighed. Havde man et par tyrekalve kunne de såmænd også holdes indespærret   

1b.  Du behøver ikke at have vinkelbeslag i alle samlinger. Ovre fra døren kan der jo skrues ind i ende træ og det gælder jo også halvdelen af de endre steder. Der skal bare bruges nogle kraftige skruer, 

2. Nu ved jeg ikke hvilke ruder du har, og bredden. Men normalt skruer man ruder i igennem selv rammen. Hvis der ikke er glas i kan det gøres skjult. Men det piller jo ved din beregning af afstand og totalbredde. Så regner du med en 10 mm liste så mangler du jo 80 mm ialt. Hvis det redder noget ved døren så kunne det jo skjules ude ved begge mure eller ved den ene. Uanset om det er synligt i vinduer eller i den ekstra liste så får du jo en reparation af skruehuller.  

3. Når du har sådan en konstruktion, behøver du ikke at have mange mm. til at justere døren med. Så dørkarmen kan jo også få en passende påforing i begge sider, så den passer i hullet minus måske 10 mm så er der plads til 5 mm fuge i begge sider eller hvis det er skævt en lille fladliste til afslutning. 

Jeg tvivler på at dørkarmens dybde er 120 mm så listen sidder jo "inde i hullet"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor ikke lave 2. udgave med tap samlinger i stedet for vinkler over det hele?

Det gør også arbejdet lidt sjovere.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Erik og Gregeren, tak for svar og gode råd!

Ja de reglar samlinger har jeg nok overtænkt lidt 
Og samlingen af vinduerne måske også  jeg vil overveje løsningen med bare at skrue skråt ind gennem vindues rammen..

Måske kommer svaret i at jeg muligvis køber en dør der er 90 cm bred. hvis jeg gør dét har jeg brug for den ekstra bredde som listerne på siden af vinduerne giver mig. Og så laver jeg en "indbygget" dørkarm 

Vinduerne er allerede købt. 13 af dem her: https://www.genbyg.dk/view.php?temp...prod=78330

Jeg kunne skrue vinklerne af og afstive dem med en lille liste over samlingen mellem to vinduer?
Er liiidt bange for det fordi det piller meget ved det originale vindue og dets kontruktion..
Men meget fair pointe, vil helt sikkert overveje det. Hvis man tog dem af kunne man også save halvdelen af langsiderne af så der ikke kom så bred en ramme..   

Hej igen

Gregeren 

og

ev elmand 

Jeg synes lige i skulle have et billede af det færdige resultat. 

Jeg endte med at fræse 1cm dybt spor ud i al rammetræ!**
Så vinduerne sidder helt uden skruer Det var meget arbejde. men har givet nogle fine samlinger og var næsten uundværligt da jeg skulle samle det hele selv. Megen ujævnhed og skævhed er også skjult deri. 

Plus det gjorde at jeg kunne false dybere i til vinduesrammen over døren og dermed lade dørkarmen gå i ét med rammen.

**(jeg EEEELSKER min nye overfræser! Jeg har brugt mindst 6 forskellige bits til aaaalt muligt her.. især uundværligt til midterstolpen i "spejlene" i bunden af væggen)  

Tak for gode råd og opmuntring. det betyder mere end i tror.

***Anders   

Hold da op. Det ser da helt vild godt ud. Det kan du godt være stolt af.

Vil da glæde mig til at følge dine næste projekter. Er selv maskinsnedker, så jeg kender da til kvalitetsarbejde i træ.

PS: Man føler sig hensat til "Badehotellet".


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Meget flot arbejde. Det ser ud som om det altid har været i rummet, hvilket i mine øjne er et stort kvalitetstegn. 


Morten

Det har du ramt fint. Og man kan hurtig blive "forelsket" i en overfræser

Og som altid når man laver noget nyt, så ved man bagefter hvad man skulle have gjort. Så næste projekt bliver lidt nemmere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Wow! Det ser virkelig godt ud! 

Det kan jeg godt forstå, at du er tilfreds med. Flot arbejde!

Og tak for tilbagemeldingen med billede!


Mvh. AllanE

Tak alle sammen!
Næste projekt bliver en skibs/pirat inspireret køjeseng til sønnen.. det bliver nok ikke helt så klassisk som væggen  

Hej Anders

Megaflot skillevæg du har lavet og som har inspireret mig til at lave det samme. Kan du fortælle lidt om, hvordan fandt ud af målene? Du skriver, du har fundet vinduerne på Genbyg - hvordan har du fået til at passe? Var det held at vinduer og dør har samme bredde? Panelerne er de selfmade eller er de også fra Genbyg.

Mvh

Lars

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også