lyde fra skifer eternit plader

Mit skifer eternit tag fra 2016 (30x60 cembrit plader), kittet, laver lyde når udetemperaturen rammer frysepunktet.

Ved nogen præcist hvad det er der sker og dermed hvad der forårsager lydene? Nærmere bestemt hvad det er der bliver påvirket af frosten: pladerne, kittet eller duggen/vandet under og omkring pladerne.

Jeg synes jo det er ret højt, så der skal ske noget bevægelse af en eller anden slags for at de lyde kan forekomme.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mit bedste bud er at det lidt vand der er under og omkring pladerne i kanten, fryser og løfter pladerne så meget at de to plader som ligger sammen, bliver adskilt. Kittet prøver at holde dem sammen til det sidste, men må så give op og slipper. Og deraf lyden. Lyder det helt forkert? jeg har bare aldrig hørt eller læst om det før.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har min far og jeg. Tænker du at det er lagt forkert og at det betyder mislyde?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har ikke noget med kitten at gøre i hvert fald. Jeg har samme tag, som ikke er kittet og det gør det samme en gang imellem. Virker som om det er når temperaturen falder hurtigt til under frysepunktet. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis