Bandage til båndsav

Hej

Jeg har erhvervet mig en ældre båndsav med 60Ø cm hjul. Den havde et ikke særligt velfungerende klingeføringssystem, som jeg derfor at været ved at lave om. Jeg er dog fortsat ikke helt tilfreds med hvor stabilt klingen kører på hjulene, klingen hopper 1-1,5mm frem og tilbage. Dette kan jeg godt modvirke i indstilingen af føringen men er ikke interesseret i at klingen ender med at blive buet. 

Jeg er overbevist om at korkbandangen på øverste hjul er skurken da klingen kører jævt på det nederste hjul. Jeg har været i gang med at slibe en kroning på begge hjul men da saven på et tidspunkt har stået stille, sikkert i et par år med klingen hårdt spændt så er der altså nogle fordybninger midt på det øverste hjulet som jeg ikke har kunnet slibe væk. 

Jeg har derfor følgende spørgsmål

  • Hvordan fjerner jeg eksisterende korkbandage? Tænker den er limet fast med kontaktlim. 
  • Vil jeg kunne bruge læder (har jeg allerede) i stedet for kork, eller linolium? (billigere)
  • Er det overhovedet nødvendigt at skifte det. Er det i virkeligeheden normalt at klingen ikke sporer 100% præcist. 

Bonusspørgsmål: Hvad behandler man sådan et støbejernsbord med sådan at det ikke ruster, WD40 har ikke været løsningen. Internettet siger Boeshield T9 men det kan man ikke få i Danmark.  


Beklager den lange smøre :) 


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

mht korken, skal den nok skrabes af med en spartel. Man kan købe kork-strimler i ruller i forskellige bredder og tykkelser.

Jernbord har jeg haft erfaring med, at man kan holde rusten nede ved at rense i bund og derefter påføre teflon og polere det ind. Skal gøres jævnligt under brug.


 

Hvis der er belægning nok, kunne du dreje korken ren.

Ved at slibe følger du de eksisterende ujævnheder...

(eller få spændt sliberen fast, så du får et rundt hjul.)


Vi prøver igen, i morgen --

Bonus spørgsmålet: Der kan du også bare påsmøre almindeligt ubrugt motorolie til at holde rusten fra døren. Jeg har også kendt en der brugte vaselineolie men det koster lidt mere i indkøb og er rimeligt tykt ved lave temperature. Når du så skal save fjerner du eventuelt overskydende olie fra bordet med en håndfuld savsmuld eller to.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
je_ns skrev den 16-01-2018 15:53:22

Hvis der er belægning nok, kunne du dreje korken ren.

Ved at slibe følger du de eksisterende ujævnheder...

(eller få spændt sliberen fast, så du får et rundt hjul.)

 Det jeg har slebet indtil videre har jeg gjordt ved at lave et bræt som har været vinklet 5 grader i forhold til korken som har været spændt fast. Jeg har så placeret båndsliberen med toppen ned mod brættet sådan at jeg har kunne styre den mens en anden har drejet hjulet vendt brættet og så gjort det på den anden side også.

Problemet er at selvom jeg har slebet ret lang tid med båndsliber korn 50 er jeg kun ca 1cm inde fra begge sider. hjulet er ca 4,5cm bredt.   

Kan godt være den bedste idé er at få lavet sådan at jeg kan dreje kurven. Vil tro der er materiale nok, og hvis der er ikke er så er jeg godt på vej til at have det hele af sådan jeg kan starte forfra. 

Har i øvrigt læst mig til at at radius på 180mm skulle være optimal hvilket jeg så også vil kunne komme nærmere.

Ja det ville jo være ideelt, at få sliberen spædt op, så du kan lave den rigtige runding.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Med hensyn til klingestyr: De moderne er sikkert fine, men de koster i anskaffelse og larmer en del.

Goe' gammeldags klingestyr lavet i hårdt træ evt. avnbøg som er meget slidstærkt, eller bare nogle klodser i hårdt træ.

Herover ses at tykkelsen på klinger må svare til båndhjulenes Ø 

Har refereret til dette et par gange, i anden sammenhæng, her på LDS.

Afdrejning af gummibandage bemærk at hjulet er håndrevet.

En aflagt fil slibes til & båndhjulets hvælving.

Kilde: 

Den brune maskinsnedker håndbog af Henry Jensen (Jysk teknologisk institut) 1967

Ville nok selv undvære alle maskindrevne pudsemåder, men det er jo da bare min personlige mening.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

@Maskinsnedker Mange tak for dit svar. De originale, eller i hvert fald sådan som klingestyrene var da jeg fik saven, var netop som du beskriver med et stykke hårdtræ på begge sider af klingen. Både top og bund styr havde dog ikke nogen bagstyring (kun sidestyr). Ved ikke om der har været noget på et tidspunkt, eller om saven primært har været brugt til et formål hvor det har været mindre vigtigt. 

De nye har jeg selv lavet så de har ikke kostet mig noget særligt og virker umiddelbart til at fungere ganske ok og larmer kun lidt mere end de gamle . Men ellers har du ganske ret, hvis jeg skulle have købt dem løb det hurtigt op i 1000+ kr. På det øverste billede i mit første indlæg kan man se det øverste klingestyr, dog allerede med en lille mislykket modifikation lavet af mig for at tilføje et bagstop/styr til klingen. 

Jeg har et skrabejern til drejebænken jeg tænker må kunne virke til formålet. Lidt svært at se ud fra billedet præcist hvordan filen er slebet. 

Håndbogen ser ud til at være en guldgrube. Troede lige jeg ville kunne finde den på et bibliotek eller arkiv, men det ser det ikke ud til. Vil du være villig til at tage et par billeder af de sider der omhandler båndsave? Eller måske bare af teksten under filen?


Håber du kan se dette rigtig go' fornøjelse.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Fantastisk smukt og godt lavet ud fra nogle dårlige fotos taget i et dårligt lys.

Det er jo ikke mindre end en fornøjelse.   



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også