Gulv af træfiber

Jeg har et rum hvor jeg har pillet gulvtæppet af, så der bare er beton tilbage. Jeg skal have bygget gulvet 3,5 cm op visse steder. Kan jeg bare lægge træfiber på (hvilket for mig ser ud til at være billigst) og sætte det fast på beton med fliseklæb, eller skal jeg bruge noget andet?

Jeg vil gerne lave nogle "kanaler" til kabler mv i det forhøjede gulv. Tænker konkret på at lave gulvet af 3,2 cm + 0,3 cm træfiber (som jeg konkret har fundet), og så undlade 3,2 cm laget der hvor kanalerne skal være. Det er vigtigt at "kanalerne" bliver 3+ cm høje, men samtidig skal gulvet ikke hæves mere end 3,5 cm. Det betyder så at der ved kanalerne kun ligger 0,3 cm træfiber med "luft" under. Kanalerne vil dog kun være max 4 cm brede. Kan sådan en "smal" kanal med 0,3 cm træfiber over luft godt bære en mand? Eller bør jeg bruge noget andet til det tynde 0,3 cm lag - e.g. krydsfiner?

Er det overhovedet lovligt at bygge gulve af træfiber? Synes jeg har læst et eller andet sted at det har været ulovligt siden 1972, for blødt træfiber. Men gælder det også hård træfiber?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

når du skriver "visse steder", betyder det så, at gulvet er skævt? eller er der huller?

Hvis det er desideret skævt, burde du fylde op med beton. 3,5 cm er meget. 3 mm træfiber plader bærer ikke noget. men du skriver kanaler. Hvor brede skal de være? Hvilken belægning skal der afsluttes med?


 

Gulvet er ikke skævt. Det er fuldstændig plant. Det er en lang forklaring hvorfor det skal hæves.

Kanalerne skal som skrevet være 4 cm brede. Over træfiberen (eller hvad det nu bliver) skal der ligge 5 mm støjhæmmende/blødgørende lag (som man typisk lægger under trægulv) og ovenpå igen gulvtæppe..

Måske  har jeg misforstået noget i din opbygning, men umiddelbart tror jeg bestemt ikke dit gulv vil være egnet til personer med smalle hæle, og slet ikke stilethæle. Det sidste har jeg set lave hul gennem et 7 mm laminatgulv, hvor der lige var en anelse luft under det pågældende sted. Og det var kun en helt almindelig "størrelse" pige endda til den lille side, som var ved at snuble og så satte hælen lidt hårdt i.

Kan du holde kanalerne helt ude ved væggen, så vil risikoen ikke være så stor.

Hvis vi skal hjælpe bliver du nødt til at beskrive lidt nærmere. 3,5 cm løftet kommer jo op over dørtrin og lofthøjden bliver heller ikke hvad den har været.

Når du skriver visse steder, er det fordi der er huller i gulvet?

Pas på med ideen med filt under gulvtæppe.


 

Jeg kan godt prøve at forklare lidt. Jeg er ved at indrette gulvet til et golfrum. Der skal være en golf-simulator i det. For at denne simulator virker, skal man slå boldene fra en dertil indrettet måtte på 30 x 60 cm. Denne måtte er 7 cm høj. Jeg er i stand til at "grave" den ca 3 cm ned under eksisterende gulv-niveau. Det er vigtigt at man står i samme højde som overfladen af måtten, så derfor skal gulvet ved siden af måtten hæves ca 4 cm. Jeg vælger så at hæve hele gulvet pånær et område omkring åbningen til værelset. Trækker man højden af gulvtæppet og devist blødgørende/lyddæmpende lag fra, står jeg tilbage med at skulle hæve ca 3,5 cm. Jeg får brug for at trække nogle ledninger under dette gulv, så derfor "kanalerne".

De fleste af kanalerne kan jeg holde helt ude ved væggen, men ikke alle. Det behøver ikke at være sådan at det kan holde til at man hoppe på det med høje hæle på lige netop det sted - det gør man ikke :-) Men det skal være sådan at man kan gå hen over de steder hvor kanalerne er, også selvom man "uheldigvis" kommer til at placere foden så det meste af trykket kommer til at ligge lige på kanalen (tænker enten hæl eller tær lige direkte på kanalen).

Løftet kommer ikke til at gå ud til døren. Ja, lofthøjden bliver reduceret lidt.

Det er ikke filt jeg lægger under gulvtæppet. Det er vist helt konkret de her: https://www.bauhaus.dk/traelast/gul...escription

Men det er måske en dårlig ide? Hvis ja, er jeg meget interesseret i at vide hvorfor? Indtil videre har jeg bare forsøgt at lægge et par af de plader på og de sidder rigtig godt. Forestiller mig ikke noget problem med at lime et gulvtæpe ovenpå.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis