Skjul ledninger i eksisterende loft

Jeg står for at skulle installere to lamper og et USB drevet kamera i et eksisterende loft.

Det drejer sig om

* 2 x 70 watt, 12 volt lamper (5,8 A skulle jeg mene, så)

* 1 x 250 mA, 5 volt kamera (1,25 watt skulle jeg mene, så) (USB)


Jeg vil meget gerne have at ledninger ud til enhederne ikke kan ses.

Loftet (underdelen) består af gipsplader under krydsfiner.

Jeg tror det bliver besværligt at lægge ledninger op på den anden side af krydsfiner uden at skulle bryde alt for meget ned. Men hvis nogen har gode forslag er jeg meget interesseret.

Jeg tænker til gengæld at det vil være ret nemt at fræse en "rende" i gipsen og lægger ledningerne heri - evt i en lille kabel skinne. Det kan så dækkes til af gips spartel så ledningerne ikke kan ses. Hvad siger I til den ide? Er det overhovedet lovligt og forsvarligt?


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Træk ledningerne op over loftet, det andet vil ikke komme til at se pænt ud, med mindre du vil have, at det skal komme til at se hjemmegjort ud. For øvrigt gælder stærkstrømsregulativet også for 12V installationer.


fase

du vil aldrig komme til at lykkes med et resultat som du bliver tilfreds med, ved at forsøge at fræse en rille i en gipsplade. kan du ikke komme til loftet så er der jo og en kabelkanal i hvid om mulighed

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Må nok indrømme at jeg har gjort det med at fræse en rille i gipsloftet, da jeg havde boret i et kabel engang. 

Satte vinkelsliber på og skar to riller med 1cm mellem, så jeg kunne få kablet op bagved. Spartlede det op og malede. Man kan overhovedet ikke se hvor det er nu. 

Vil dog lige advare mod at det sviner gevaldigt. 


Morten

Mange tak for svar. Nogen siger at det aldrig vil blive pænt, og en anden siger at han faktisk har gjort det, og at det ikke kan ses :-)

Men anyway, jeg havde glemt at jeg faktisk også skal have en projektor hængende i loftet, og den er 220V 300+W, så ledning til den er måske ikke så forsvarligt at fræse ind i et gipsloft. Selvom jeg aldrig helt har forstået hvorfor det skulle være farligt. Det er jo fuldt isolerede ledninger - der er ingen samlinger eller noget.

Jeg skar selv rillen og elektrikeren ordnede så alt det med ledninger og lampeudtag osv. 

Du må ikke bare have en alm strømledning til din projektor liggende over gipsen. Men du kan få elektrikeren til at sætte en stikkontakt/lampeudtag op, som du kan forbinde til. 

Men hvis du skal have trukket ledninger på kryds og tværs, så var det måske nemmere at hive det gamle loft ned og gøre det ordentligt? 


Morten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg ville fiske de kabler op over loftet. Metoden er jo lidt afhægig af hvor langt det er, om der er krydsforskalling o.s.v. 

Men hvis det drejer sig om under 4-5 m Kan du save hul som til en forfra dåse, og der kan så skubbes et 16 mm "stift" plast elrør ind. Den skal være bukket lidt i enden og skåret skråt af. Ved at dreje og skubbe kan den komme uden om de fleste forhindringer. Det er naturligvis lettest på langs af bjælkelag. 

Når røret er så langt fremme som muligt skubbes enten et stykke ledning eller søgefjeder  ind i røret så det kommer til at ligge i krøller for enden af røret. I den anden ende fisker du så med en krog lavet af f.eks. dobbelt snoet 1,5mm2 ledning. Når der er forbindelse er det blot at trække de relevante kabler med tilbage. 

Der er ikke noget ulovligt i hverken at fiske kabler i hulrum eller at "indmure" dem i gipspladen. Det er uanset om det er 230 v eller 12 v Det må dog ikke blandes i kabel og dåser. , 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak ev elmand. Tænker efterhånden at jeg hellere må få en elektrikker til at gøre det, selvom det sikkert er hulens dyrt

Har snakket med en elektrikker i dag, som sagde at han ikke kunne love at kunne trække ledningerne over det eksisterende loft. Det afhænger flere ting, bl.a. hvordan spær vender.

Min nyeste ide er at lave "kanaler" af gips under det eksisterende gipsloft. Så kan ledninger mv ligge i disse kanaler. Tænker det bliver pænere med gips-kanaler i stedet for bare almindelige plastik kabel-kanaler, og det vil også give mulighed for at lave dem lidt større så de kan indeholde f.eks. stikdåse.

Er det en ok ide? Tænker at de nye kanaler kunne bygges af gips plader. Hvordan bør jeg fæstne de nye gips "kanaler" til det eksisterende loft? Hvordan bør jeg sætte pladerne i de nye "kanaler" sammen? Kan det overhovedet holde? Det skal selvfølgelig ikke holde det helt store, men nogle ledninger og måske en forlængerledning med stikdåse (eller hvad det nu hedder), og måske også en 230V-12V transformer. Og det skulle jo helst heller ikke være noget der falder ned, bare man nyser i rummet :-)

Naturligvis kan man ikke love noget før det er prøvet. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror ikke jeg gider få ham til at prøve, hvis ideen med gips-kanaler kan bruges. Nogen kommentar til det?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også