Er mit tag utæt?

Hej allesammen

Jeg har opdaget at der løber en brunlig væske ned af profilbrædderne på skunkvæggen et par steder. Jeg kan med mit ufaglærte øje ikke se at tagstenene umiddelbart fejler noget. 

Væsken er pt tør. Jeg erindrer svagt at der var smule sidste vinter, som jeg tørrede af og ville afvente om det kom igen. Det er så kommet nu. 

"Væg 1" bleve malet for 1½ år siden. "Væg 2" har indtil videre fået første lag maling. 

Nogen input til hvad det kan være, eller hvad jeg skal gøre herfra? Er det bare at få fat i en tømrer?

Væg 1:

Væg 1:

Væg 2:


På forhånd tak

Mads

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke tvivl at det er vand der laver miseren. Årsagen kan ligge i utæt tag, men det kan også ligge i fortætning på f.eks. dampspærre hvis der ikke er isoleret et sted. Altså en kraftig kuldebro ligesom når der dannes dug på vinduer, der kan komme til at løbe.

Du skal have åbnet ind til skunken ( er det ikke skunklem vi ser) Det skal helst være en kold dag, uden regnvejr i første omgang, så vil du kunne mærke om der den dag er fugtig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Det lyder sandsynligt! Vi har haft massivt indtræk af kulde i etageadskillelsen. Dette blev lavet i starten af december ved at der blev blæst en masse papiruld ind. 

Korrekt observeret, det er nemlig en skunklem det kan ses. Jeg vil prøve at åbne en af de kommende kolde dage, tak.


MVH Mads

Det kan jo være din skunklem ikke er isoleret. 

Men noget helt andet er om din "masse papiruld" er blæst ind på sådan en måde at du har mistet ventilation i tagrum. 

Der skal være en sprække hele vejen langs udhæng / tagfod, på mindst 1 cm og hele vejen op til kip med 50 mm 

Og så igen i kip med 1 cm i hele husets længde i begge sider.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også