Opløse trælim

Hej

I mit køkken er køkkenlågerne blevet monteret med greb, der er limet på. De kan nok bedst beskrives som en stålskinner på toppen er hver låge.

Disse vil jeg gerne have skiftet til noget pænere og da løsningen helst skulle være billig vil jeg gerne bruge de samme låger.

Så hvordan får man så løsnet den lim der er brugt mellem de to genstande?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er sikkert kontaktlim, der er anvendt. Prøv med tandtråd, at "save" med små ryk, skinnen af. Og hele tiden skråt indad, så en evt defekt, bliver på bagsiden.


 

Jeg er ret sikker på, at det ikke er kontaktlim. Så vil der være en synlig fuge plus at man vil kunne fremtvinge en lidt fjedrende kontakt mellem selve lågen og håndtaget. Kontaktlim tørrer jo aldrig, og det kan ikke presses helt sammen, så der kommer en usynlig fuge/samling. En glimrende lim, men ikke hvis en samling/fuge skal være usynlig.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

så er grebene nok tryllet på. Det er ihvertfald ikke trælim. Selv en vulkaniserings-tape vil være at se. Jeg kan ikke se trådholderen skriver, at der ikke er nogen fin fuge.


 

Det kunne måske være limet med "varm lim"

Så kunne løsningen være at varme håndtagene op, med en varmepistol.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg tror osse, at varme er en mulighed.


Venlig hilsen
Knud
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej, der er ingen tydelige fuger at se.

vil det skade træ og eller maling at varme det op?

Og tak for så hurtige svar.

Du skal varme med forsigtighed, bedst med en varmepistol hvor temperaturen kan indstilles.


Vi prøver igen, i morgen --

Varmen fordeler sig hurtig igennem metal delene så du vil hurtigt få en fornemmelse af om limen slipper, ved at have en lille stemmejern under i den ene ende. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har ikke skrevet noget om, at der er anvendt trælim. Der findes jo massevis af limtyper, som kan lime metal mod træ uden at efterlade synlig fuge. 

Som jeg forstår det, er det en metalliste på 1,5-2 cm højde, som er limet på foroven. Her skal man så også overveje om metallisten måske er lavet, så der ikke synligt er en fer-not samling til at styrke den.

Der er også mange limtyper, som er varmefaste, så det med at prøve at varme den af, kan være noget af et sats, idet når man varmer maling får man typisk ingen advarsel, når først den har fået for meget. Lige pludselig bobler malingen eller får et brændt udseende. Det sidste er nok det mest sandsynlige, da der normalt anvendes en meget hård og varmefast maling til låger.

Jeg tænker så også på, hvad skal der monteres i stedet, og hvordan skal det sættes fast?



Kurt B. Andersen

Kurta! Trælim er anvendt i overskriften. Derfor skrev jeg hvad jeg gjorde. 

Til trådholder. Den skinne er den vinkelformet i aluminium i fuld bredde? Er det et Nettoline køkken? Så er skinnen monteret med tape.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også