Gulvvarme shunt termostat

Hej

Jeg har lidt bøvl med gulvvarmen i mit hus. Der bliver kun ca 21 grader i rummene, selvom alle rum-termostater er sat til 23 grader. Det er et nyere energiklasse B hus.

Måske kan én herinde hjælpe mig med at forstå mit varmeanlæg?

På billedet ses en termostat som sidder ved shunten. Den tror jeg er i stykker - det gør ingen forskel på temperaturviseren over pumpen, om den stilles på 25 eller 40 grader. Burde den ikke regulere temperaturen på det vand, der løber i gulvene? 

Viser temperaturmåleren over pumpen retur- eller fremløbstemperatur? Den ligger på ca 30 grader. Kun hvis jeg skruer kedel-temperaturen op på 40-45 grader, flytter den sig opad (og det gør stadig ingen forskel om jeg justerer på shunt-termostaten).

Jeg har sat kedel-temperaturen til varmen på 36 grader. På den måde regner jeg med, at jeg slipper jeg for at ødelægge trægulvene med for varmt vand, hvis termostaten ved shunten er i stykker. Til gengæld kan jeg ikke helt få den varme i rummene, jeg gerne vil have.

Vil det hjælpe at købe en ny termostat til shunten og indstille den til ca 35 grader, og skrue kedeltemperaturen op til ca. 40 grader?

Mvh 



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har haft termostat taget af. Stiften under bevæger sig fint, men noget sort plast i selve termostaten er knækket af, så den ikke rammer stiften. Ventilen står derfor fuldt åben. Det forklarer jo, at det ikke flytter noget at justere den.

Kan jeg køre med den fuldt åben, og så bare justere fremløbstemp vha kedel-temperatur til de max 35 grader?


Det er lidt svært og svare dig på om du kan "nywes" med og køre med en kedeltemperatur på 35 grader når du ikke fortæller hvad det er for et fyr/kedel du har. 

Hvis termostaten er ødelagt bør du naturligvis købe en ny. Den koster ikke så forfærdeligt mange håndøre og er nem at skifte ud..


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Åh ja. Det er et gasfyr.

Jeg tænker også den er nem at skifte, men jeg kan ikke trække føleren helt ud, fordi den sidder for tæt på væggen - så jeg skal, så vidt jeg kan se, have skilt det hele ad. Det må jeg vel ikke selv?

Og jeg kan se, at kedel-temperaturen med jævne mellemrum hæves til ca. 70 grader, for så hurtigt at falde til de 35 igen - kan det være et problem for gulvene?

palle22 skrev den 15-01-2018 07:56:44

Åh ja. Det er et gasfyr.

Jeg tænker også den er nem at skifte, men jeg kan ikke trække føleren helt ud, fordi den sidder for tæt på væggen - så jeg skal, så vidt jeg kan se, have skilt det hele ad. Det må jeg vel ikke selv?

 Jo, du må gerne lave alt det rørarbejde du vil på dit varmeanlæg, så længe du selv har fyr. 

Hvis jeg var dig, ville jeg bare fjerne en mursten i væggen og skifte føleren. Ud fra billedet og se kunne det se ud til man har gjort det en gang før, men det kan snyde mit øje. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
palle22 skrev den 15-01-2018 08:07:38

Og jeg kan se, at kedel-temperaturen med jævne mellemrum hæves til ca. 70 grader, for så hurtigt at falde til de 35 igen - kan det være et problem for gulvene?

 Jeg formoder at gasfyret kun "ryger" på de 70 grader når din VVB kalder på varme. Kan det ikke godt passe at dit varme vand i hanen er betydeligt mere varmt end 35 grader ???     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jo, det passer nok meget godt at kedeltemp stiger ved brug af varmt brugsvand.

Væggen er letbeton, så jeg kunne evt. bare bore et hul, som føleren kan skubbes ind i - så kan jeg nok få den ud.

Mange tak for hjælpen. Jeg skifter i første omgang termostaten.

palle22 skrev den 15-01-2018 11:10:22

Jo, det passer nok meget godt at kedeltemp stiger ved brug af varmt brugsvand.

Væggen er letbeton, så jeg kunne evt. bare bore et hul, som føleren kan skubbes ind i - så kan jeg nok få den ud.

Mange tak for hjælpen. Jeg skifter i første omgang termostaten.

 Husk lige og lave hullet rigeligt stort, da det tynde rør på termostathovedet ikke tåler at blive bukket kraftigt.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det kunne jo tænkes at den del med "noget sort plast" kan udskiftes når du får en ny termostat.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det har du ret i, elmand - så slipper jeg for at bore :-)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis