Loddebrænder

Hej, 

Jeg skal have sølvloddet nogle messingdele. Lidt tricky, fordi det er plade som skal loddes på en mere massiv klump, så der er ret stor forskel på massen.

Har kigget på loddebrændere i Bauhaus og kan umiddelbart se to muligheder, en Rofire 1800 med en arbejdstemp på 710 grader eller en Rofire 1950 med en arbejdstemp på 750 grader.

Regner med at bruge sølvloddepasta med en smeltetemp på 650 grader.

Nogen anbefalinger af hvilken loddebrænder jeg skal vælge? Rofire 1800 burde vel være varm nok, men er det en fordel med en der er varmere? Vil helst holde mig under messings smeltepunkt så jeg ikke risikerer at smelte pladedelen inden klumpen er varm nok!?

Alle råd er velkomne.

Martin


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har sådan en her, også fra Bauhaus, synes nu ikke den giver så meget varme som jeg havde forventet.

https://www.bauhaus.dk/gasbraender-...erger.html

Jeg har en billig fra HN der gør det næsten lige så godt

https://www.harald-nyborg.dk/p5070/express-blaeselampe

Men måske er mit problem jeg også har et autogen værk, som jo nok er mange gange mere effektiv.

Du kan evt opvarme det massive i en ovn eller lignende, så går det nemmere, når det er forvarmet.


Vi prøver igen, i morgen --

Du får sikkert svært med og få varmet klumpen op med en gasbrænder alene til og kunne sølvlodde. 

Kunne det ikke friste og tinlodde pladen på klumpen i stedet ? Der er ikke så forfærdentligt stor forskel på holdbarheden i praksis på de to måder. Du skal bare huske at rengøre fladerne grundigt med groft smergel og bruge loddepasta.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Mange tak for jeres svar Je_ns og Leif.

Måske klump er lidt misvisende da den trods alt kun er på 125 gram, mens pladedelene er på godt 15, så tænker umiddelbart at en gasbrænder burde kunne varme nok!?

Da samlingen skal have en vis mekaniske styrke er jeg ikke meget for tinlodning, da det vel er en noget svagere samling!?

Alt er relativt, men ved dine få gram forestiller jeg mig ikke at almindelig tin vil blive en ulempe. 

Man kan i øvrigt få almindelig loddetin med f.eks. 2% sølv i, det kunne jo være et kompromis. 

Hvordan ser emnerne ud? 

Og hvordan ser anlægsfladerne ud?


Elektronikteknikeren

Tak for svaret Gregeren!

Klumpen er rund og der er fræst et spor som er 2,5 mm dybt midt på og pga. rundingen 0 mm i enderne og ca. 15 mm langt.

Som du måske kan se er det en skrue til et modelskib, så det kommer til at spinde med omkring 1500 omdr og der vil være en mekanisk påvirkning på bladene, hvorfor jeg hidtil har satset på sølvlodning.

Annonce

Med de anlægsflader ville jeg godt turde lodde det med den tin jeg omtaler, med lidt ekstra flus på fladerne omkring. Det kan sagtens holde.

Fordelen er også at det hurtigt flyder ind i alle sprækker. 

Hvis du har en støbejerns klods, kan du evt bruge denne som varmeplade, hvor du varmer klodsen med brænder nedefra og placere dit emne på klodsen, så kan du styre temperaturen meget bedre.

Du kan evt. bruge et camping blus til gas fra Biltema.


Elektronikteknikeren

Jeg vil heller ikke være det mindste smule bange for og lave en tinlodning på det sted. Der har du nemlig mulighed at kunne varme det hele op til over tinnets smeltepunkt med en mindre gasbrænder. 

Har du en varmepistol på 2200 Watt kunne den også hjælpe dig med opvarmningen.

Husk og fortinne alle flader før du til sidst sætter det hele sammen. Brug endelig godt med loddepasta på alle flader før fortinningen, ligeså når det hele skal samles. 

Hvis det var mig der skulle samle den skrue ville jeg tildanne et stykke messing eller jernplade til at lægge rundt om skruebladene så du kan holde det hele på plads med en papegøje eller svejsetang.

  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis