Wavin gulvvarme styring

Chris Larsen
Chris Larsen
Postnr: 5900 Rudkøbing
Chris Larsen  Chris Larsen

Oki det har jeg gjort nu, det skulle hjælp mig med at den kan holde temperaturen i de to rum som driller nu eller hvad?

Jeg tænker det bliver vel også for dyrt i længden at de to kredse kører hele tiden?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det som koster, er den energi du bruger. At kredse står åbne hele tiden, er bare et udtryk for at der mangler energi. 

Elektronikteknikeren
Chris Larsen
Chris Larsen

Jeg tænker den står vel hele tiden og tilføjer lidt varmtvand fra fjernvarmen for at holden fremløbstemp°

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Den bedste komfort får du faktisk når kredsene står åben en stor del af tiden. Hvis den enkelte termostat lukker af i længere tid, bliver gulvene jo kolde i en periode. Der er faktisk ikke nogen besparelse i at de enkelte kredser lukker af. Jo naturligvis hvis det er ved at være for varmt, men da du "fryser" i de 2 rum så skal der tilføres noget mere varme, og det koster jo lidt. Men vi skal jo også være tilfredse med vores inde temperatur.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Chris Larsen
Chris Larsen

Det jeg mener er at når jeg sættet rumtemperaturen på 22,5 i stuen og på lille Toilet så står den stort set hele tiden og kører men kommer ikke højre op end 22,1-22,2° 

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Som sagt betaler du for den energi du bruger. Det koster ikke nødvendigvis mere at en kreds står åben. Når vandet ikke er varmere,er det jo ikke meget energi der løber igennem din veksler. Du bruger kun den mængde fjernvarme som din gulvvarme efterspørger. Fordi en enkelt kreds står åben, fosser der ikke fjernvarme igennem dit anlæg. Det bliver jo hele tiden afstemt, ellers ville der jo blive at for varmt i huset. Og afkøling ville blive meget dårlig.

Der sidder en ventil som regulerer dit fjernvarmeflow, så du udnytter energien bedst muligt.

De fleste steder betaler man idag for forskellen mellem fremløbstemperaturen og returløbstemperaturen gange mængde, dvs. den energimængde du trækker ind i huset fra fjernvarmevandet.

Elektronikteknikeren
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det kunne jo være at du blot skulle ændre lidt på flowreguleringen til de to rum - altså åbne lidt mere på reguleringsventilerne "til slangelængde". Så kan du måske undgå at skrue så højt op for din pumpe.

Søren O
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det er den sekskantskrue (unbacho) som sidder under de røde hætter (ses tydelig på det 3. billede). De bør være  skruet helt op i de store kredse altså de lange slanger og er så reduceret i de mindre kredse. Måske er det skruet for langt ned i de rum hvor du mangler lidt. 

Når Gregeren i de første indlæg skriver at man skal rette på 1 ting ad gangen er det for at se resultatet i løbet af et par dage, og så gå videre efter den erfaring. 

m.v.h. Erik
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Ved at dreje på skruen på den kreds der er tale om. Hver kreds har en telestat og en flow regulering i den anden ende. Der hvor de små hætter sidder.

Elektronikteknikeren
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Men som tidligere skrevet, vent lige mindst et døgn og evaluer resultatet af første ændring. Gulvvarme er meget trægt, så det går mange timer før ændringen slår igennem.

Elektronikteknikeren
Chris Larsen
Chris Larsen

Skal den umbracoskrue mere op eller ned hvis jeg skal ændre på mit flow i min stuekreds så den kan komme op den den ønsket temp°

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Den skal skrues imod uret, for at åbne mere. Men det bedste du kan gøre er at skrue den med uret først, og så tælle omgange indtil den er helt nede (lukket) Bagefter skruer du den imod uret indtil du når det andet yderpunkt og tæller omgange (mener det er 6 omgange ved Wavin) 

Nu kan du så indstille den forholdsmæssig da du har hele turen og hvor meget den var åbnet før.  

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Justering temp. gulvvarme-kredse?
    Fyr og opvarmning
  2. Gulvvarme, en kreds varmer ikke
    Fyr og opvarmning
  3. gulvvarme kreds, hvilken styring
    Fyr og opvarmning
  4. Wavin gulvvarme
    Lav-Hus
  5. Billigste gulvvarme styring til 2 kredse?
    Fyr og opvarmning