Røgrør og murbøsning

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør

Jeg skal have installeret ny brændeovn.

Jeg har købt dette sæt https://www.davidsenshop.dk/pi/Vard...74642.aspx samt en 45 graders vinkel som skal gå den sidste vej ind i bøsningen.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan den medfølgende bøsningen virker. Den ser ud som på nedenstående billede, og ligner ikke dem jeg tidligere har set:

https://imgur.com/a/Mjlyr

Jeg forstår ikke helt rillen der er rundt. Jeg går selvfølgelig ud fra, at det er den som skal vende ud mod stuen. Men hvordan samles den med røgrøret? Er det bare meningen, at der skal smides en masse pakning i så den "tynde" ende af røgrøret skubbes i, eller hvordan?

Og samtidigt - kan jeg benytte en helt almindelig mørtel til at mure bøsningen fast, eller skal man have fat i noget mere varmebestandigt?

På forhånd tak :)

Silas
Silas
Postnr: 2765
Silas Silas

Jeg kender ikke den type bøsning -har kun prøvet de almindelige som fungerer som "hun" for røgrøret. 

Almindelig mørtel burde være fint til at sætte bøsningen fast.

/S

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør

Tak for det. Så købes mørtlen i morgen!

Så mangler jeg bare at finde ud af hvad meningen med den bøsning er

Håber der er nogen herinde som kan give et svar.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Der skal monteres en glassnor rundt om røgrøret, for at tætne. De fåes i forskellige dia. Husk lim. Du kan faktisk se den på Davidsens webshop.

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør
uldal skrev den 13-01-2018 06:52:17

Der skal monteres en glassnor rundt om røgrøret, for at tætne. De fåes i forskellige dia. Husk lim. Du kan faktisk se den på Davidsens webshop.

Tak for svar, uldal. 

Men skal det samles inde i rillen der er i murbøsningen? Synes bare aldrig jeg har set en sådan bøsning før... 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Røgrør skal enten udover det inderste rør altså i hulrummet eller ind i inderrøret. Røgrøret skal naturligvis passe til "bøsningen" eller omvendt inderrøret skal passe til røgrøret, så der skal ikke bruges paksnor.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Hvis røgrøret dia passer, så det går ind mellembøsning og foring, skal der paksnor til

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør

Røgrør og bøsning er købt sammen, så jeg går stærkt ud fra, at de passer sammen. 

Sættes røgrøret ind i rillen, sidder det dog ikke fast - det kan nemt drejes rundt. Jeg tænker, at der derfor bare skal benyttes en pakning. 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Hvis der er slup mellem røgrør og inderrør passer de ikke sammen. Flere i mit bagland siger at røgrør skal skubbes ind i inderrøret og ikke uden over inderrør.

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør

Frank Chr 

Hvis det er tilfældet at den altid skal ind i, hvorfor er der så en rille den også kan komme ind i? 

Well, jeg tror jeg kontakter forhandleren for lige at være helt sikker. 

Takker for hjælpen. 

djaydjay
djaydjay
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Jeg vil også mene den skal inden i, rillen eller luftmellemrummet vil jeg tro er for ikke at have en direkte varmeoverførsel mellem røgrør og omgivende murværk. Ellers giver det ikke meget mening med en bøsning, så kunne det lige så godt bare være et stykke røgrør, der var muret fast.

tsnamatør
tsnamatør
Postnr:
tsnamatør tsnamatør

Ja, det giver egentligt fint mening. 

Problemet er bare, at den ikke passer inden i, men kun passer i rillen - uanset om jeg bruger den "tykke" eller "tynde" ende af røgrøret. 

Men "normale" bøsninger har er vel også mere eller mindre bare et almindeligt rør - jeg har hvertfald ikke set dem med sådan en rille før. 

Jeg kontakter forhandleren imorgen, det er nok bedst. 

Tak for svar! 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Udskifte glassnor i låge??
    Fyr og opvarmning
  2. r
    Lav-Hus
  3. hjemmeside - webshop
    Lav-Computer
  4. R**rendt...!?
    Lav-Hus
  5. Kender i denne webshop?