Plankeparket gulv, RAW eller Timbermann eller ?

Hej med jer.

Jeg står foran at skulle skifte tæpper i et helt hus, og i stedet vil jeg montere et plankeparket gulv.

Jeg har tidligere haft et plankeparket i hvidolieret ask og har været rigtig glad for det. Derfor er mit foretrukne også ask, i en sortering med meget lidt eller ingen brunkerne. Den oftest anvendte overflade i dag er tilsyneladende en mat lak, og det er også OK.

Jeg har kigget lidt på forskellige og umiddelbart står valget mellem et fra Timbermann eller et RAW fra Stark.

Nogen der har erfaringer med disse, både gode og dårlige?

Et lille wildcard er dog dukket op i form af et gråt ege plankegulv, men hvordan påvirker solen disse? Jeg har vinduer til gulvet og vil så vidt muligt undgå at få solblegede områder....

Med hensyn til overflader er der dukket en del op med børstet overflade. Det virker lækker når man har en planke i hånden, men hvordan er den reelt at holde? Samler der sig skidt i børstningen?


Erfaringer og gode råd modtages med tak :-)



MVH Njord



MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I vores forrige hus havde vi Timbermann i køkken og stue/alrum. 

I en tilbygning - som jeg selv lavede - lagde jeg 70m2 RAW i hvidpigmenteret eg og med matlak. RAW var noget billigere end Timbermann, og vi var faktisk ret imponeret over RAW gulvet. Det havde en rigtig god holdbarhed og holdte farven pænt i de syv år vi efterfølgende boede der. Eneste ulempe var dog at det havde en tendens til knirken syntes jeg. Det gjorde Timbermann gulvet ikke!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har timberman eg matlak i to værelser. Det er utrolig nemt at ligge, de klikker godt og nemt sammen og der er stadig ingen gab i samlingerne, her 1 år efter.

Knirkelyde kommer så vidt jeg ved når to stykker træ gnider sig op af hinanden. Så er der knirkelyde, så kommer de fra samlingerne. Måske der er noget at undersøge ved RAW's kliksystem før man vælger mærke. Det lyder bare mærkeligt at de idag skulle lave klikgulve med så vakkelvorne samlinger at der er risiko for at de knirker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 12-01-2018 13:31:37

Jeg har timberman eg matlak i to værelser. Det er utrolig nemt at ligge, de klikker godt og nemt sammen og der er stadig ingen gab i samlingerne, her 1 år efter.

Knirkelyde kommer så vidt jeg ved når to stykker træ gnider sig op af hinanden. Så er der knirkelyde, så kommer de fra samlingerne. Måske der er noget at undersøge ved RAW's kliksystem før man vælger mærke. Det lyder bare mærkeligt at de idag skulle lave klikgulve med så vakkelvorne samlinger at der er risiko for at de knirker.

 Vores RAW gulv klikkede perfekt sammen og havde ingen revner eller synlige samlinger overhovedet. Alligevel havde det tendens  til at knirke. Jeg har læst, at nogle gulvproducenter har en form for noget voks i samlingerne, som skulle modvirke knirkelyde. Om RAW siden da er med på dén vogn ved jeg ikke. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Knirkelyde er helt klart ikke OK.....

Vil helt klart kigge nærmere på samlingerne.....

Priserne er noget kunstigt, og heldigvis har jeg nok muligheden for at få en passende rabat :-)

Tidligere har jeg haft et Fjordal ask gulv og det gav ingen problemer de 16 år jeg havde det.... Hverken knirke eller slidmæssigt. Havde en enkel samling der kunne tørre lidt op om vinderen og lave en revne. Men ikke noget reelt problem. Det var dog før klik gulvenes tid :-)


Hvad kan anbefales af underlag for gulvene?

Jeg har et rimeligt isoleret betongulv under, men der er primært varme i rummene med radiator. Nok et rum med gulvvarme, og ellers radiator plus et som en 1. etage men med åbenforbindelse til rummet under.


MVH Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis