Støbejerns pande

Hej

Jeg har købt en Skeppshult støbejerns pande, for et par år siden, men bruger den ikke. 

Det er i hver et faldt ikke en slip let overflade. Alt brænder på.

Kan det skyldes at panden er støbt i en sandform og er rå på overfladen som sandpapir korn 40 ?

Jeg har set et par videoer fra USA, hvor deres producenter også er begyndt at støbe dem så rå, men brugerne sliber dem ned med en trekantssliber. 

Hvad skal man gøre? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min mor havde en gryde/stegeso i støbejern og jeg kan huske at hun sagde at den aldrig måtte vaskes med sulfo...
Det er noget med at overfladen skal "mættes" med olie, før den "virker". 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

At alt hænger på din pande skyldes du vasker den af i sulfo. En støbejernspande må du kun tørre af i en køkkenrulle og skylle i rent vand. Ydermere duer den slags pander absolut ikke til tørstegning som de nymodens med sliplet.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Min søster havde også en støbejernspande, engang og kan huske hun var meget hysterisk omkring, at der ikke måtte bruges sulfo, for så var panden "ødelagt"


Vi prøver igen, i morgen --

Korrekt at du skal undgå opvaskemiddel. 

Jeg plejer at mætte mit støbejern når det er nyt. Hælder en halv liter olie og en kop salt i og varmer det op et par gange om dagen i et par dage. Så har den fået en god grundbehandling. 

Efter vask hælder jeg lige 2 dråber olie på og fordeler det med køkkenrulle, så der ligger et meget tyndt lag på indtil næste gang den skal bruges. 


Morten

Tak, men  jeg bruger hellere ikke opvaskemiddel. Kun varmt vand. 

Og jeg har smurt tynd lag olie på og varmet panden op til den var begyndt at ryge og så holdt op med det. 

Det er sådan de andre gør med nye pander, har jeg set. Man skal gøre det et par gange. 

Men det ligner altså grov sandpapir på overfladen.


Annonce

Den grove struktur er den jo født med. Så prøv tricket med salt og olie som er beskrevet ovenfor. Min hustru har en tandens til at skrue op på fuld blus næsten ved alt. Hun synes ellers det  tager for lang tid. Det er helle ikke godt indtil den er godt mættet med olie. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg bruger kun støbejern og en enkelt pande i pladestål. 

Den ru overflade gør ikke at din mad hænger fast. 

Hvis du kan skrue håndtaget af panden kan du imprægnere den i ovnen. Fx 120 grader i 3 timer. Det fedt du bruger skal være noget der hærder ved stuetemperatur. Fx baconfedt eller kokusolie. 

Hvis du ikke kan skrue det af, må du gøre det på komfuret. Den skal stå og svede så der kommer røg. Det er bedst at gøre udenfor. 


Når du steger din mad, er det vigtigt at du ikke fifler med det hele tiden. Du lægger det på panden, og lader det ligge til det skal vendes. Når stegeskorpen kommer på, slipper det selv panden, såfremt det skulle hænge fast. 

Når din støbejernspande er lidt brugt, vil du opleve at selv spejlæg svømmer rundt på den, og er lige til at "hælde" af panden.

Skulle du opgive din pande helt må du endelig ikke smide den ud. Det er sikket mange ( hint der gerne vil have den. Hehe. 

 Jeg har solgt den på dba i løbet af 5 minutter og købt en jern pande i stedet for :-)

Det funker for mig.


Jeg elsker min smedejernspande. Den er fra Eva Trio, men de laver ikke smedejern mere.
Jeg synes den funker lige så godt som støbejern og så vejer den langt mindre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis