Granada 24, råd ved kahytsnedgang

Hej alle☺️

Vor gamle Granada 24, som vi har købt for nylig, har noget råddent træ i den ene side (bagbord) i kahytsnedgangen. Hulkelen (tror jeg den hedder) skal ihvertfald skiftes og måske også selve den plade (skot?) den er monteret på. 

Hvordan går jeg til den opgave? 


På oirhånd tak, Kim

Hej alle☺️ Vor gamle Granada 24, som vi har købt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kenneth

Dejligt at høre fra en Granada 24 sejler☺️ Jeg lægger, i løbet af weekenden, en beskrivelse herind af hvad jeg har gjort og hvad jeg har tænkt mig med at løse problemet med vand og råd ved nedgangen.

Mvh Kim







Hej Kenneth

Her er det jeg har gjort hidtil med vor kahytsnedgang samt det vi foreløbig har planer om.

Listen der følger kanten, underkant og 2 sidekanter, havde nogle tydelige propper (teak?) som jeg forsigtigt borede ud. Og så var det bare at skrue skruerne ud af de samme huller, lirke listerne forsigtigt af glasfiberkanten (de 3 lister er 'tappet' sammen så de kunne tages af sammenhængende).

Jeg skar, et stykke ud af 'skotpladen' (plywood eller måske Østenfinér?) under åbningen, dvs lidt ind i det sunde træ på begge sider af råddenskaben. Begge snit var lidt skrå og jeg brugte en fintandet japansav.

Derefter skar jeg et tilsvarende stykke ud af en plade (samme materiale, nok en gammel lugeplade) der fulgte med båden da vi købte den. Og det stykke limede jeg på med Sikaflex 291i, dvs lim på begge ender og på hele bagsiden så pladestykket sidder godt fast på glasfiberen under nedgangsåbningen. Jeg vedhæfter et billede heraf med skruetvinger og lyntvinger i skøn forening. 

Listerne satte jeg på igen, selvom de er temmelig utætte og sølle, det bliver næste projekt. Som du kan se i tråden, gælder det om at få lukket af for indtrængende vand, hvilket jeg simpelthen har gjort ved at lægge en lille presenning over skydelugen og lugepladerne, når båden ligger i havn og på vinterpladsen. Det virker fint.

Altså, næste projekt bliver at få udskiftet listerne på siden og i bunden af nedgangen, der hvor lugepladerne skydes ned. Jeg vil skifte til noget i akryl, ligesom pladerne også skal være akryl, nok 10 mm gennemsigtig.

Spørg blot løs hvis der er noget du vil ha' uddybet ligesom jeg meget gerne tager imod alle forslag og meninger om projektet.

Mvh Kim

Hej kim.

Tak for dit svar. det ser godt ud. 

mit største problem er at jeg ikke kan få listerne af. der sidder kun skruer øverst i de 2 lister hvor lugen sidder. altså de lister der går ind i kahytten. Når jeg fjerner dem, er det som om det hele sidder i spænd af hindanden, og er limet fast. er bange får at jeg får ødelagt listerne, hvis jeg prøver at brække dem af.

Hej Kenneth

Ja, de lister (gad vidst hvad de kaldes?) virker lidt vakkelvorne. Måske vil det hjælpe dig at se hvor skruerne på mine lister var placeret, så jeg lægger lige et billede her. Måske gemmer der sig alligevel et par skruer mod midten af de lodrette lister?

Billedet viser listerne set indefra (kahytsiden).

Da jeg tog mine af sad de også lidt i spænd, jeg tror at jeg fik dem løs ved at skubbe dem lidt ind (og dermed væk fra lugekanten) øverst og så trække/lirke dem fri i små ryk opad. Det kræver selvfølgelig at der ikke sidder en eller flere skruer og gemmer sig.

Men selvfølgelig, hvis de er limet bliver det lidt svært. Vil det være muligt at løsne limen med noget varme (en hårtørrer, f.eks.)? Det kommer an på hvilken lim der er brugt, der er vist noget om at bestemte former for Loctite kan løsnes med varme, måske kan det også bruges på andre lim-typer.

Det kan være at Finnband eller nogle af de andre gode folk på LDS ved noget herom. 

Giv gerne besked her hvordan det skrider frem.


Mvh Kim



Ja okay, kan godt se at du har skruer siddende der, der er slet ikke noget på min. så den må være limet på, på en eller anden måde. Kan lige prøve at tage et billede af det og ligge op, der går nok lige et par dage.

Men må nok igang med at se om jeg ikke kan lirke dem af, uden at ødelægge dem.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis