Granada 24, råd ved kahytsnedgang

Hej alle☺️

Vor gamle Granada 24, som vi har købt for nylig, har noget råddent træ i den ene side (bagbord) i kahytsnedgangen. Hulkelen (tror jeg den hedder) skal ihvertfald skiftes og måske også selve den plade (skot?) den er monteret på. 

Hvordan går jeg til den opgave? 


På oirhånd tak, Kim

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må sende et billede eller to, så vi bedre kan forstå problemet.


Finnband

Av, av, det ser ikke godt ud. Måske kan du redde det massive stykke karm, men krydsfineren er kassabel. Ikke nogen lille opgave, hvis det skal være pænt og ligne det originale.

På enhver lystbådehavn er der heldigvis altid flere dygtige og erfarne bådejere. Find en af dem at spørge til råds. Både om hvordan du kan gøre arbejdet og hvor du lokalt skaffer materialerne.

Start med at gøre båden tæt og tør. Måske skal du fjerne det gamle træværk for at komme til utæthederne.


Finnband

Tak Finnband, nåja det er ikke overraskende at jeg har noget af en opgave foran mig, men nu har du bekræftet det så tydeligt😊

Jeg vil gerne gøre arbejdet selv, vil lære at reparere alt det jeg overhovedet kan så jeg fremover kan tage fat i det der dukker op på den gamle båd. 

Så nu tætner jeg og tørrer og ser hvad der kan/skal fjernes. Og sku' der være en i bådelauget der vil øse af erfaringerne tager jeg så gerne imod, ligesom alle her der vil give gode råd også skal være meget velkomne. 

Fint, ja selvfølgelig, det er smart👍Og dermed ku' det være godt at få delene afmonteret så hele som muligt?! Det havde jeg ikke tænkt på, tak Finnband☺️

Hej igen Finnband og alle I andre følgere☺️

Her blot en opdatering: Jeg har, som anbefalet, tørret det våde træværk (med  hårtørrer), fjernet det jeg kunne af det rådne træ og har dækket hele indgangspartiet med pressening. Når temperaturen kommer op på tålelige grader (over 10) skiller jeg træværket ad, forsigtigt så jeg kan bruge det som skabeloner til nye lister osv (iflg. Finnband 😉), så sku' det nok blive fint igen. 

Som jeg ser det,  gælder det om at finde bedre tætningsmuligheder så regnvand holdes fra at sive ind, billeder fra andre Granada'er tyder på et generelt problem her. 

Oplever andre her på lds tilsvarende  problemer med Jeres respektive bådtyper? 

 En anden tråd giver forslag til at bruge acrylplade til luger, det kunne godt blive min løsning også. 

Har set på andre sejlbåde med samme type opbygning, og med problemer med vand, at man har fået en kalechemager til at lave en lille overdækning af kalechestof, så er den da vandtæt når båden ligger ubrugt i havnen.


Vi prøver igen, i morgen --

God idé, den løsning sku' da også kunne laves uden forringelse af ventilationen😉

Hej Kimsl.

Har præcis det samme problem med min Granada24. Mit problem er jeg ikke kan lurer hvordan jeg skiller det hele ad, uden at ødelægge det. Så hvis du finder en løsning på det hører jeg meget gerne fra dig.

Venlig hilsen

Kenneth

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis