Fra garage til arbejds-/hobbyrum

Hej alle,

long time lurker, first time poster.

Vi har en gammel garage, som vi gerne vil have sat i stand og gjort til et hobby-/arbejdsrum - dvs. at det skal kunne bruges mere eller mindre hele året. 

Garagen ligger i skel, så det kan/skal selvfølgelig ikke godkendes til beboelse, men derfor ved jeg godt at jeg skal spørge komunen først. Jeg kunne godt tænke mig lidt råd og vejledning til, om projektet overhovedet giver mening, samt hvilke ideer I evt. har til ting jeg kan/bør gøre anderledes.

Garagen har fladt tag (med indvendigt nedløbsrør, som har været utæt). Iflg. byggetegningerne er det betontag. Indvendig er der 220cm det højeste sted, og 215 det laveste sted, til loftet.

Den er pt. opdelt i to rum, et lille på 6,5kvm og større på 15kvm. Det er min tanke at det skal være et stort rum.

Min ide er at sætte et dør/vinduesparti i, i stedet for garageporten, samt blænde døren til det lille rum af. Derudover etablere 2/3 vinduer imod haven. (Se skitse nedenfor)

Bør jeg banke det nuværende gulv op, isolere og støbe nyt, eller giver det lige så god mening, at bibeholde det nuværende beton og lægge minimal isolering + trægulv ovenpå?

Hvor meget bør jeg isolere indvendigt, er 100mm ok?

Hvordan og hvorledes med det nuværende tag og det indvendige nedløbsrør? Jeg vil nødigt risikere at det bliver utæt igen. Kan man lave en ordentlig løsning med tagrende og udvendig tagrende, uden at betontaget skal fjernes, og uden at garagen bliver væsentligt højere? Og kan en sådan løsning tage højde for det nuværende ovenlysvindue?

Jeg har nok ikke fået det hele med, og kommer garanteret til at spørge til flere detaljer - jeg vil bare ikke starte på projektet, hvis det fra starten er dødfødt.

På forhånd tak,

Mvh Jonas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa og velkommen til. 

Har selv stået i samme situation og har udført det. Vi bor i hus fra start 70'erne med en garage på omkring 22m2 indvendig som vi ikke brugte. Fladt betontag og i skel som dit.

Vi havde også problem med at der kom vand ind i garagen, men dette ikke fra nedløb (løber i hulmuren), men derimod fra gammel / dårlig tætning mellem taget og facade på huset (der er et par meters samling i vores tilfælde. Vi startede derfor med at få lagt nyt tagpap og sikrede at der ikke længere kom vand indenfor.

Derefter bankede vi gulvet op og gravede ud - vi valgte at sænke gulvet omkring 15 cm for at få en ok højde i rummet. 300mm isolering i gulvet og så 100mm beton med gulvvarme støbt i (der var i forvejen rør ført ud til radiator i rummet der blev taget ned. 

Garage port erstattet af dør og vindue, dør i anden ende erstattet af ny dør. Træskelet indvendig med 70mm isolering i vægge og loft (er klar over det ikke er meget, men der var ikke plads til mere, og med hulmur isoleret er det trods alt bedre end resten af huset).

Beklædt med 1 lag fermacell - fuldspartlet og med filt. Lave LED spots i loft der kunne bygges ind i forskalling (omkring 3 cm høje og godkendt til indbygning direkte i isolering).

Vi overvejede ovenlys også for at få mere lys ind, men det var ikke lige muligt da det er støbt betontag med armering, så der kunne ikke bare laves huller uden at understøtte på anden måde.

Alt i alt er rum vi er blevet utrolig glade for.

Se evt. mere her inkl. fotos: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2148

Hej Knirkegaard,

tak for den fine beskrivelse - dit projekt er jo endt med at se rigtig godt ud! Det var noget i den stil jeg havde tænkt.

Imellemtiden, tror jeg dog at jeg er kommet frem til den konklusion, at det rigtige at gøre er at rive det meste af garagen ned og banke gulv og fundamentet op imod haven. Derefter udvide arealet til der hvor "stengærdet" er idag, og bygge nyt rum op, med træskellet.

Mvh Jonas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkommen på LDS

Orla: Byggetilladelse ? 

Har jeg ikke ret i at der er kommet nye regler som siger at op til 50 kvm, er det ikke byggetilladelse der skal søges, men det skal anmeldes til kommunen. Og hvis de ikke melder tilbage indenfor få ugers frist, så er det ok. ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har jeg ikke ret i at der er kommet nye regler som siger at op til 50 kvm, er det ikke byggetilladelse der skal søges, men det skal anmeldes til kommunen. Og hvis de ikke melder tilbage indenfor få ugers frist, så er det ok. ?

Det er helt korrekt hvad du skriver - husk bare at ønskes boligarealet efterfølgende udvidet skal der ansøges hos kommunen

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Mener ikke der skal byggetilladelse til, bygningen står der jo i forvejen, og du skal ikke bruge den til beboelse, man må jo gerne bruge ens garage til andet formål, så som hobbyrum ol.

Men du må ikke lave vinduer ind til naboen når den står i skel. (der skal kommunen ind over, og sikkert også naboen))


Vi prøver igen, i morgen --

I mit tilfælde kontaktede jeg også kommunen inden jeg gik i gang med vores garage.

Her fik jeg også at vide, at jeg ikke skulle søge byggetilladelse. Dette da bygningen stod i forvejen som je_ns skriver - og da renoveringen var indvendig. Jeg fik at vide at rummet ikke var til beboelse da det jo står i skel osv., men der var intet problem i at renovere det og lave til disp. rum / hobby rum.. Det eneste jeg skulle gøre var at informere kommunen når renoveringen var gennemført og så ville anvendelsen af rummet blive ændret i BBR.

Jeg mener ikke der står noget om arealet, og jeg kan faktisk ikke huske reglerne for bygninger af den størrelse.

Der skal måske en nedrivningstilladelse til, og bygninger der er opvarmet skal følge reglerne i bygningsreglementet.

Så min anbefaling er at tage en snak med teknisk forvaltning.

Hej 

Husk lige at sikre dig at der ikke er nedstyrtningsfare når du fjerner væggen det er set før at armeringen er rusten og nedbrudt hvis der er revner i loftet er det muligt det har sat sig bare så du ikke får loftet i hovedet eller stykker af det.

vh krum

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også