Standard for malerarbejde i nybyggeri

Hej -


Vi har fået bygget et nyt hus.

Væggene indvendigt er i gasbeton, fuldspartlet med filt og malet hvidt.

Vi er ikke helt tilfredse med udførslen, men er i tvivl om, hvad man kan forvente af en maler / hvad er den faglige standard, især fordi det handler utrolig meget om belysning. Nogle vægge ser fine ud i dagslys, men forfærdelige i kunstlys og omvendt. Og hvis solen står lige ind på en væg, er det også en helt anden sag. 

Meget af det kræver nok, at det skal laves om fra bunden, men er det bare os, der har stirret os blinde på nogle småting / hvor stejlt skal vi stå på det, når vi inden længe skal mødes med entreprenøren?

Eksempler:

Billede 1) Uensartet spartling af vægge. Denne væg ser normal ud, når solen ikke står ind på, men som det ses i sollys, har den et noget ujævnt udseende.

Billede 2 + 3 + 4) Hvor skarpe skal hjørner og kanter egentlig være? Mange er lidt afrundede eller skæve at se på?



Billede 5)

Mange steder er der spartlet for at skjule fejl eller grimme samlinger. Det giver en anderledes struktur især om aftenen ved kunstig belysning (lidt svært at fange på billeder)

(Lille rundt spartling midt mellem hjørne og vindue, ca. 1/3 oppe på billedet fra lampen)

(Stor spartling midt på billedet omkring den sort plet; har ikke den samme struktur som den øvrige væg)


...og så er der også småsten under filten rundt omkring.



Hvad tænker I - hvor meget af det skal man bare leve med?

På forhånd tak!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hejsa...........

som maler vil jeg bare sige at man har svært ved at aflevere et flot  stykke arbejde når det man modtager ikke er i orden .....    det har jeg oplevet ofte ,  .........    husk på at tømrer mv. ofte er på akkord så man springer over hvor gærdet er lavest ...........  desuden har jeg oplevet at man gerne betaler 50 000 extra for en bordplade i køkkenet , men så samtidig ikke kan få malerarbejdet billigt nok .......

nu vil jeg ikke udtale mig på baggrund af nogle foto af dårlig kvalitet , men hvis man forventer en perfekt overflade i både sollys og strejflys fra div lyskilder burde man have præciseret dette inden start og inden evt tilbud blev udregnet ........ samt at andre håndværkers  arbejde opfylder kravene også .......

det er jo sådan at det er malerens arbejde som kunden ser , og ingen vil betale for det da alle jo kan male , iflg andre håndværkere .............

når det så er sagt har jeg set masser af efter min mening dårligt udført malerarbejde ...... 

kokken kan jo heller ikke fremtrylle en perfekt bøf af en gammel malkeko ..........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Jeg må give g.lykke ret. Forarbejdet betyder alt.

Det betyder ikke det ikke kan blive pænt, men du må nok se i øjnene at meget skal laves om. 

Tal med maleren om hvad han anser for nødvendigt for et godt resultat. Overvej også hvad du kan gøre for at holde omkostningerne nede.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Billede 3 og 6 vil jeg mene ikke er i orden. Sidevejs spot lys er dræbende for alt maler og murer arbejde, man bør generelt undgå at placere lamperne så de har mulighed for at kaste skygger. Syn og skøns folk bruger ikke lamper helt oppe ved loftet eller helt inde ved væggen for at bedømme om noget er godt nok, de ved godt at det er umuligt at lave perfekt efter den målestok.  Udvendige downlights er tit sat fordi man ønsker en rustik effekt ned/op  af væggen.


km
g.lykke skrev den 07-01-2018 16:11:52

hejsa...........

som maler vil jeg bare sige at man har svært ved at aflevere et flot  stykke arbejde når det man modtager ikke er i orden .....    det har jeg oplevet ofte ,  .........    husk på at tømrer mv. ofte er på akkord så man springer over hvor gærdet er lavest ...........  desuden har jeg oplevet at man gerne betaler 50 000 extra for en bordplade i køkkenet , men så samtidig ikke kan få malerarbejdet billigt nok .......

nu vil jeg ikke udtale mig på baggrund af nogle foto af dårlig kvalitet , men hvis man forventer en perfekt overflade i både sollys og strejflys fra div lyskilder burde man have præciseret dette inden start og inden evt tilbud blev udregnet ........ samt at andre håndværkers  arbejde opfylder kravene også .......

det er jo sådan at det er malerens arbejde som kunden ser , og ingen vil betale for det da alle jo kan male , iflg andre håndværkere .............

når det så er sagt har jeg set masser af efter min mening dårligt udført malerarbejde ...... 

kokken kan jo heller ikke fremtrylle en perfekt bøf af en gammel malkeko .......

den øverste spalte må du meget gerne lige uddybe for mig tak. 

hvis man forstår dansk behøver det ikke uddybes ...........

men hvis du gerne vil så: 

der er snedkere , regner i mm 

tømrer , regner i cm 

og skovhuggere , regner i fods længde 

og der er en del af den sidste kategori .........

og husk du bad selv om den ..............................så lad være med at blive sur ..........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

I min bog er det noget forbandet sjusk, at præsentere sådan engang skævt makværk i et nyt hus. Det er en om’er.

Jeg har set amatører levere et pænere spartel-arbejde...

Det er min erfaring, at det er ualmindelig svært, at spartle selv en lige væg 100% plan. Problemet her består i, at du ofte kun kan se problemet, når solen rammer væggen i en bestemt vinkel, og alle ”fejlene” skriger til himlen af dårligt spartelarbejde. Det er en ny fuldspartling, slibning, og to gange maling, før det – måske – lever op til forventningerne. Igen kan det først konstateres endeligt, når alle typer lys har ramt væggen i den rette vinkel.

Dog vil jeg sige, at kanterne SKAL være skarpe – det er ikke raketvidenskab at smide en kantskinne på.

Der må IKKE være strukturforskel, som du viser – det er ualmindeligt dårlig reparationsarbejde.

Det lugter af en maler, der har haft for travlt. Ikke en maler, der har haft et dårligt udgangspunkt.

Tak for de forskellige indlæg.

Hvis man nu gerne vil have en slags uvildig vurdering af arbejdet til brug for, om man evt. vil overveje at begynde med syns- og skønsmand, hvad gør man så?

Kan en vilkårlig byggesagkyndig bruges, og er der evt. nogle, som kender en, der er god til at vurdere malerarbejde i Aarhus-området?

Mvh.

Anders

Prøv Byggetilsynet.dk  han hører til i Løgten så vidt jeg husker. Han lægger ikke fingrene imellem, men er fair og ved hvad der er sjusk og og hvad man må leve med. Som beskrevet skriger kanterne men spartlingen skal bedømmes på stedet. Jeg ser jævnligt knivskarpe kanter så selvfølgelig kan det laves. Men nogen malere laver så falsene ude af vinkel når de sætter hjørner på, fordi de ikke spartler lige så meget på resten af falsen som hjørnet fylder.  Men prøv at ringe til ham.  


km

Det er tåkrummende pinligt udført arbejde! Problemet er, at de store typehusfirmaer har en fast pris på malerarbejdet, som ikke tillader tid til en ordentlig finish. Min mester har opsagt samarbejdet med et typehusfirma, da han ikke vil stå inde for netop disse problematikker du nævner, og der derved ingen økonomi er i det for ham. 


Bygningsmaler 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også