Omvendt korrespondance

Hej


Jeg vil gerne have sat et columbustryk og en drejeafbryder op til lys i et skur. Drejeafbryderen skal lave omvendt korrespondance mellem fase og columbustryk. Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvor få ledere jeg kan bruge til installationen. 

Ideelt set vil jeg gerne fremføre så få ledere som muligt der hvor jeg kan, af hensyn til pladsen i afbryderne. På ovenstående tegning har jeg skitseret det jeg gerne vil gøre. 

Jeg vil fremfører en rød 1,5 til columbustrykket og videre til drejeafbryderen, da nul og jord alligevel bare ville skulle sløjfes og føres videre herfra. I drejeafbryderen vil jeg så montere den røde leder fra columbustrykket til den ene indgang og den røde fra dåsen til den anden. Jord, nul, brun og sort fra dåsen sløjfer jeg i drejeafbryderen, så jeg får to ledere på fase ud til lampeudtaget. 

Det jeg er mest i tvivl om er om det er lovligt at opsætte columbustrykket med 1x1,5 nu hvor man alligevel ikke kan tilslutte hverken jord eller nul til den. Det skal desuden noteres at alle kabler føres i elektrikerrør. Spørgsmålet er så: er opsætningen lovlig og hvis ikke hvad skal der som minimum til for at den bliver det?

Når jeg skriver "jeg" mener jeg min elektriker, men jeg har altid interesseret mig for, hvordan det foregår. Bare lige så vi kan få hele den der "hvad-man-selv-må" sprunget over ;)

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Du behøver ikke at skrive " min elektriker" , for det er der i forvejen ingen der tror på herinde. 

Jeg ved ikke hvad du mener med " omvendt korrespondance". En korrespondance kan tænde og slukke lyset fra 2 steder. Skal en omvendt så slukke og tænde lyset. 

Men nej du kan ikke få det til at virke med en columbus tryk og en korrespondanse. 

Den første er som en 1 polet afbryder, og den sidste er en korrespondance med 3 klemmer. Men hvis du mener som 2 enpolede hvor du kan slukke endegyldigt på drejeafbryder, og så når den er tændt kan bruge tidsafbryder/ columbustryk  så kan det lade sig gøre.  Er det en fornuftig løsning NEJ

Jeg kan ikke lige sige om en 1 leder er ok i et rør, men i mine  50 år som elektriker har jeg aldrig set det eller haft brug for det . Så det lyder noget fusk agtig i mine ører. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak. Nej det jeg vil gerne vil kunne er at tænde permanent, benytte tidsindstilling hhv. Altså drejeafbryderen skifter mellem fase og kontakt. Lyset er sat op i et skur, hvor det som regel er tilstrækkeligt med de minutter kontakten giver, men indimellem skal jeg være derude i længere tid ad gangen og vil gerne kunne tænde lyset permanent. Det er korrekt at den første er 1-polet og den anden er med 3 klemmer - 1 klemme ind fra dåsen, 1 klemme ind fra kontakten og 1 klemme ud til lys. Der er flere forhold jeg er i tvivl om ift. lovgivning:

1. Må man fremføre 1x1,5?

2. Må man i det hele taget leverer strøm til drejekontakten fra columbuskontakten (serieforbinde kontakterne)?

3. Hvad ville den "rigtige" opsætning være?

Som jeg forstår det, vil du gerne have muligheden for at kunne have permanent lys eller tidsbestemt med et columbustryk. Det kan du nemt lave ved at forbinde en enpolet afbryder parrallet over columbustrykket. Så kan du vælge enten konstant lys med afbryderen eller tidsbestemt med columbustrykket.

Du forbinder det ved at føre fase og nul frem til din afbryder. Nullen sløjfer du videre sammen med tændledningen til lampestedet. Fra afbryderen føres fase og tændledning til columbustrykket og forbindes, som var det en enpolet afbryder. Da du vil føre ledningerne (jeg tror, du mener ledninger, selvom du skriver kabler) i rør (med fittings?), behøver du ikke føre nullen ned til afbryder og tryk. Hvorfor har du skrevet 5x1,5, når du kan klare dig med mindre.

I øvrigt må jeg tilslutte mig Eriks kommentar om, at det drejer sig om "min elektriker". Det er jo noget, du selv vil lave. Det vil alle andre, som skriver "min elektriker" forøvrigt også      .


fase

Var det ikke lettere med en PIR føler , det du foreslår med columbustryk osv virker noget klods Hans agtig .................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nej, jeg har overvejet PIR, men jeg holder mig til columbuskontakten. 


1. Grunden til at jeg har skrevet 5x1,5 er simpelthen at jeg også skal have fremført fase til lampeudtag.

2. Så vidt jeg kan se kan det ikke klares med en et-polet og columbus. Her kan man nemlig komme til at tænde på de to samtidig, så lampeudtaget får to tilledninger på samme klemme. Derfor vil jeg bruge en korrespondance, som kan skifte mellem fase og kontakt og altid leverer til lampeudtaget.

3. Ja jeg vil bruge fittings og rør ubrudt hele vejen. Så spørgsmålet kunne også formuleres: må man fremføre ledninger (ikke kabler) i lukkede rør? For ellers har jeg lært at man ikke må køre enkelte ledere rundt på må og få, men at man må klemme/sløjfe kablet videre samlet. Sådan som jeg læser SB synes jeg det ser ud til at man godt må fremfører ledninger i rør. Og så kan man vel fører dem frem efter behov, så længe man bibeholder markeringsfarven ved fremføring.

Annonce

Når du nu laver installationen i rør, kan du bare føre fasen videre fra din afbryder og eller columbustryk til lampestedet. Det kan snildt klares med en enpolet afbryder og et columbustryk. At lampen får tilledning fra begge afbrydere på samme tid betyder intet , det er jo reelt den samme ledning. Skulle du komme til at trykke på columbustrykket, når den enpolede afbryder er tændt, betyder det bare, at selv om du slukker på den enpolede afbryder, vil columbusafbryderen slukke efter dens udløbstid og lyset vil dermed være slukket. Sådan vil det også være, selvom du bruger en korrespondanceafbryder.

Når du bruger fittings, erstatter du netop kablets kappe med et rør, så derfor kan du trække det antal ledninger i røret, du skal bruge. Du kan også bruge de farver du vil. Det eneste du skal huske er, at såfremt der er nul i din nye installation, bør den være lyseblå og jord skal være gulgrøn og den gulgrønne må under ingen omstændigheder bruges til andet end jord.


fase

Ok. Tak for svaret. Det var også nogen lunde sådan jeg havde forstået det. Jeg slog det lige op i SB og jeg kan da godt se, at der må kører to tilledninger på. Jeg havde bare læst "I en stikprop eller en transportabel stikkontakt (forlængerled, tristikdåse m.v.) må der kun monteres én tilledning." Men det er jo ikke tilfældet her Jeg har dog stadig et spørgsmå:

Hvis jeg vil have fase ud i lampeudtaget også, så er jeg vel stadig nødt til at have 5x1,5 i dåsen/samleboksen? Og så er jeg vil nødt til også at kører alle 5 ledninger ud i lampeudtaget? Sådan tolker jeg ihvertfald SB:

"En tilledning skal bestå af en bøjelig ledning, som indeholder alle ledere, der hører til samme strømkreds, herunder også en eventuel beskyttelsesleder."

Det du er i gang med at lave er fast installation, og det er noget andet end tilledninger. 

Tillledninger er bevægelig ledning fra lampeudtag til lampe, eller fra stikk. til f.eks. boremaskine. Så i det afsnit kan du ikke læse om dit projekt.

Der skal ikke bruges samledåse, og det mindste du kan bruge er 4 x 1,5 mm2 Kabel hvis du også skal have en stikk. med jord. Kabel kan komme inde fra huset, og gå hen i lampeudtag. Der går så 4 x1,5 mm2 fra lampeudtag og ned til columbus og videre til drejeafbryder og måske ned i en stikk. 

Fase i columbustryk, sløjfe videre ned til drejeafbryder og videre ned til stikk. 

Hvis ikke du skal have stikk. og ikke skal bruge jordleder kan det hele faktisk laves med 2 leder i rør eller kabel. Men det ville være skørt da 4 leder ikke koster meget mere, og en stikk. får man altid brug for. Og det vil være upraktisk at lave i rør ved den type installation.

Nulleder og jordleder direkte ned i stikk. 

Den sorte skal i columbus og sløjfes videre til drejeafbryder. 

 lampen monteres imellem nulleder og den sorte og vil tænde uanset om det er igennem columbus, drejeafbryder eller dem begge strømmen kommer på den sorte leder.

så svar på dine 3 spørgsmål

1 Nej man må ikke fremføre enleder.

2. Du må gerne gå fra columbus til drejeafbryder (serieforbinde ) I vores termilogi heder det parallelforbinde. Og gerne videre til stikk. 

3. Den rigtige opsætning har både Fabrin og jeg forklaret-

 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene, det har gjort det hele meget enkelt jeg synes dog det ser ud som om at man gerne må fremføre en-leder i rør hvis man kigger på tabel 52A-valg af ledningssystemer i BS. Har jeg læst den forkert?

  Der er nogen der siger at det er et kedeligt forum det her , men underholdningsværdien er usædvanlig høj på denne her tråd , parre et columbustryk med en korrespondanceafbryder , det er vist aldrig set før , ikke engang Storm P kunne have fundet på noget så skørt .   


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis