vvs spm - pex dåse

https://www.billigvvs.dk/Roer-fittings-PEX-daaser-Roth-PEX-daaser--Roth-Quickbox-15-mm-til-mur-beton-384083.html

Er det sådan en dåse man bruger når man skal trække vand til en ny raditor?

Jeg skal dog bruge en 18mm pex og med 3/4" gevind. 

Det har billigvvs ikke umiddelbart. Er det fordi at det er et forkert produkt jeg vil bruge?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor lige 18mm? Du kan godt få fittings til 15mm og 3/4".


Elektronikteknikeren

Koblingsdåsen skal forsynes 3 radiatorer på ialt 5,2 meter (som varmer 88 m2) Hvis jeg har forstået det korrekt skal dimensionerne være 18mm pex og 3/4 gevind for at få nok varme til radiatorene? Jo større dimensioner jo mindre larm i rørene og strøm bruger pumpen vel også? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo, det giver bestemt mening så. Men kig på mit Link.


Elektronikteknikeren

ja tak for link. Dem havde jeg godt set, men den er med 1/2" gevind som du skriver. Det vil jo være en flaskehals til de 18 mm pex?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Nej, det vil være nogen Lunde samme indre dimension, idet pex er noget tykkere i godset.


Elektronikteknikeren

Så vil en 18mm pex med 1/2" gevind kunne forsyne 5,2 meter radiator?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Som udgangspunkt vil det ikke være et problem, men der spiller naturligvis også faktore ind, som længde på føringsvej og typen af pumpe, samt hvordan de 3 radiatorer forbindes til hverandre.

Kan du uddybe lidt her?


Elektronikteknikeren

Længden på føringsvejen er ca. 9 meter fra koblingsdåse til grisen i varmerummet.

Pumpen er en cirkulationspumpe med justerbare trin? (ved ikke hvad der beskriver typen, den er 4 år gammel).

radiatorerne forbindes hver især til koblingsdåsen (kan de andet? :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

9m frem og 9m tilbage og 5m radiator er intet problem med en almindelig grundfoss Alpha type pumpe og 18mm PEX.

Der er flere måder at koble radiatore på, afhængig af om de skal sidde i serie og dele samme termostat, f.eks. hvis de sidder i samme rum, i forhold til hvis de skal have hver deres termostat og PEX dåse.



Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis