At måle en dc strøm

Hvordan måler man (dc) strømmen i en ledning med to ledere (plus og minus) uden at klippe ledningen over og indskydde et amperemeter? Det handler om ledningen fra en Pc lader. Altså på dc siden.

Peter


Vh.

Peter

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så skal du jo have fat på et tangamperemeter, der kan håndtere DC, og så kræver det jo du kan få den ene leder igennem tangen på amperemeteret. (måler du omkring begge ledere virker det ikke)

Men måske du kunne lave en mellemledning med han og hunstik, så du kan måle strømmen med et almindelig multimeter ?


Vi prøver igen, i morgen --

Der er jo de begrænsninger som omtalt i de forrige indlæg, plus det at de gængse tang ampremetre er beregnet til højere strømme. Så den jeg har f.eks ikke er så præcise i det lave område. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en rund sort ledning med to ledere i og den ville jo så skulle afisoleres, den ene ledning klippes over og et amperemeter indskydes. Jeg har også tænkt på tangamperemeteret, men som det nævnes så er det stadig kun den ene leder man skal ha' fat i. Man skulle kunne få fat i de stik og bøsninger der bruges og så kunne man lave en lille boks. Jeg er bare sikker på at de ikke kan købes.


Vh.

Peter

Det ville være meget nemt hvis ikke der var et batteriet i Pc'en som bliver opladet. Et helt tomt batteri er jo teoretisk en kortslutning i starten. Dvs at laderen udsættes for stor belastning (lille modstand) i starten, som bliver mindre og mindre (større og større modstand). Det hele handler om at Lenovo har fjernet samtlige lysdioder på deres T-serie af laptops og jeg kan godt li' en lysdiode som f.eks. ender med at være grøn når batteriet er opladet. Jeg sætter nok et spar-o-meter på 230 v siden så jeg kan se effektforbruget. Jeg er så gammeldags, at jeg også godt kunne li' den lysdiode der viste diskaktiviteten.


Vh.

Peter

For at få stillet min nysgerrighed, hvad vil du bruge målingen til?


fase

Jeg vil såmænd bare kunne se hvornår batteriet er færdig opladet (sådan cirka). Så kan jeg også slukke laderen og ikke lade unødigt. Uanset hvad man siger er der jo ingen batterityper der har godt af at lade længere end nødvendigt. Et li-ion batteri kan jo eksplodere eller bryde i brand ved opladning og i øvrigt også spontant. 


Vh.

Peter

At batteriet har tendens til at eksplodere eller bryde i brand tror jeg er mere af teoretisk end praktisk art. Der er en stor mængde bærbare computere, som bliver brugt, som var det en stationær computer og dermed altid er tilsluttet, uden at batteriet eksploderer eller brænder. Så det behøver du ikke være nervøs for. Men kobbel laderen fra og sæt computeren til at give en alarm, ved f.eks. 15 % tilbage. Det bør kunne stilles i strømprofilen for batteridrift. I øvrigt er batteriet ikke en kortslutning i begyndelsen af ladeprocessen, fordi batteriet ikke er helt afladet. Laderen er kortslutningsbeskyttet.


fase

Har også Lenovo

Jeg kikker på ikonet på proceslinien, og tager laderen fra når den er oplader.

Jeg har sat den til at give alarm når batteriet er nede på 12 %

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis