Miele opvaskemaskine: F13 fejl ved første start, kører ved anden

Hej

Vi har en Miele G 2472 SCVi opvaskemaskine som vi egentlig er super glade for. Den vasker godt og rent hver gang. MEN den har fået lidt sjæl på det sidste - når man starter et hvilket som helst program stopper den efter 2-3 minutter med fejl F13 og Tilløb/Afløb blinker. Hvis man så slukker, tænder igen og lukker lågen starter programmet og kører altid igennem uden fejl. Hvis man først starter den senere så giver den samme fejl - den skal altså genstartes indenfor kort tid..

F13 plejer at betyde tilstoppet tilløbsfilter men det er renset uden forbedring. Jeg kørte den også med lågen åben (ved at snyde med kontakten) og den tager fint vand ind men når den til sidst starter cirkulationspumpen (antager jeg det er, den brummer godt) så stopper den efter 2-3 sekunder når der lige er begyndt at løbe vand ind af siden. Anden gang man starter den tømmer den først, tager så vand ind men går direkte i gang med at vaske uden at starte cirkulationspumpen (så det er nok netop derfor den kører perfekt anden gang).

Er det faktisk cirkulationspumpen der starter efter den har taget vand ind? Hvis den var helt defekt ville den næppe vaske rent. Hvilke andre sensorer eller komponenter aktiveres lige efter den har taget vand ind?

Undskyld for romanen - og tak for hjælpen :)

PS: Jeg lægger gerne en video op hvis det er nemmere at forstå problemet..

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har aqastop, kan et være filteret d er stoppet eller slangen er revnet før maskinen, så aktiveres aqastop, men der skal ligge vand i Bakken under maskinen. Det kan være den flade indløbsbeholder, hvor salt og vand blandes, der er tilstoppet. Hvor tit kØrer du rensning af maskinen?


 

Tak for forslagene. Vi kører for sjældent rens af maskinen men vi har prøvet at køre en Neophos rens ved max temperatur uden held..

Hvor sidder den indløbsbeholder du nævner? Det er en integreret maskine så jeg skal lige have en fodliste af for at komme til siderne hvilket jeg ikke har gjort endnu.

Tak for linket. Både tilløbsfilteret, tilbageløbsventilen og afløbspumpen er rene og velfungerende.. Andre gode ideer?

Hvis der er en fold på afløbsslangen, så afløb hindres, vil den ikke tage vand ind. Ligeledes kan der være problemer, hvis vandtrykket er lavt.


 

Annonce

Enig men den tager jo fint vand ind og tømmer også fint. Først gang den tager vand ind stopper den først efter den begynder at cirkulere vandet.

Sidder der ikke en lille kontraventil i den forbindelse? Den kan være defekt og kan ikke holde trykket.


 

Hejsa

Jeg har præcist samme F13 fejl med helt samme rutine med genstart som du nævner. Nu vil den blot heller ikke virke ved genstart 😩

Fandt du en løsning??

Ja vi købte en ny Siemens opvaskemaskine med bestikbakke.. Næsten ligeså god som vores 10 år gamle Miele 😉

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis