Opvaskemaskine vasker ikke rent

Hej :-)

Jeg er ny her, men håber nogle kan hjælpe.

Min opvaskemaskine (Blomberg GUN 9470SP) vasker pludselig ikke længere rent. Jeg synes det   er ærgerligt, at smide maskinen ud hvis det bare er en banal fejl.

Det har jeg selv konstateret og gjort

  • Der kommer vand ud af øverste spulearm, men den drejer ikke rundt.
  • Når der skubbes til den kan den dreje frit, men den drejer ikke så let som den nederste spulearm.
  • Jeg har renset filersi ved vandtilslutning og renset sisystemet i maskinen.

Min egen teori er, at den øverste spulearm måske skulle smøres for at kunne dreje bedre. Men det er måske bare ønsketænkning.

Forslag modtages meget gerne.

Godt nytår til jer alle :-)

PS: Udover ovenstående så kører maskinen rigtigt godt.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at se om der ikke sidder noget skidt i dysserne på selve armen... Den skal jo dreje med vandtrykket... Ellers lyder det som noget slidtage. 😕


 

Prøv at kikke på dyserne i spulearmen, måske de er stoppede, eller der ligger løst snavs i armen, der går ud og blokere når der kommer vand på. Og går armen på plads, når skuffen skubbes ind, så forbindelsen til spulevandet er tilstede.

Eller kommer der vand ud til spulearmen, måske en defekt ventil eller andet.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-12-2017 22:59:30

Prøv at kikke på dyserne i spulearmen, måske de er stoppede, eller der ligger løst snavs i armen, der går ud og blokere når der kommer vand på. Og går armen på plads, når skuffen skubbes ind, så forbindelsen til spulevandet er tilstede.

Eller kommer der vand ud til spulearmen, måske en defekt ventil eller andet.

Umiddelbart virker det ikke tilstoppet. Når jeg åbner lågen står der ret meget vand ud af dyserne på den øverste spulearm, men den står stille - altså den har ikke flyttet sig.

Som tidligere skrevet kører denne arm ikke "så let" som den nederste, men jeg ved ikke hvor meget tryk der skal til, før den drejer.

Det lyder som om du har noget kalk-ophobning i din maskine.


Kør med maskinen uden opvask i af flere omgange, med forskellige ting til rengøring for at fjerne forskellige elementer. Her kan nævnes flere ting:

  • "Maskin rens" produkter fra f.eks. neophos.
    • En beholder der sættes i maskinen og maskinen skal køres på varmeste program med beholderen i, så bliver kemikalierne frigivet når der kommer varme i, og de går ind og reagerer med skidtet og kalken in maskinen.
      I dit tilfælde ville jeg foreslå 2-3 gange i streg, måske kan klare opgaven.
  • Afkalkning "alene" kan klares med citron syre på pulver form. 
    • Fyld sæbe doserings beholderen op med citronsyre pulver, og kør så en tur på varmeste program.
      I dit tilfælde ville jeg foreslå 2-3 gange i streg, måske kan klare opgaven.

Ligegyldigt hvilken af de ovenstående metoder du bruger, skal du huske du skal køre en "tom omgang" for at skylle rest-kemikalierne ud af økonomi beholderen (den der gemmer det sidste opvarmnings vand til at lave for-skylning med) før du begynder maskinen med opvask i. Og for din egen skyld, lad være med at lave "inspektioner" under rengørings processerne, da kemikalierne kan være rimeligt aggressive mod din hud og øjne.


 

Tak for svaret. Når du siger “2-3 gange” betyder det så, at jeg skal køre med fx maskinrens alle gangene?

Ved du hvad maskinrens gør mht virkning når man sammenligner med citronsyre?

Jeg har straks sat den i gang med citronsyre 🙂

Din diagnose kan muligvis være rigtig nok. Maskinen er cirka fire år gammel og har måske kun køre med citronsyre et par gange om året 

Annonce

Hvis ikke det er blevet bedre så når du  er færdig med denne kur, kan du afmontere øverste spulearm. Se om der sidder skidt i selve "dreje rundt" stedet. Er det derimod slidt og ujævn kan du købe ny spulearm.

Spulearm sidder fast under øverste skuffe og kan skrues / trækkes af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

glem ikke og rens filteret nede i bunden ved pumpen

jetdirect skrev den 31-12-2017 10:15:44

glem ikke og rens filteret nede i bunden ved pumpen

Det inde i bunden af maskinen?

 

ja det er sådan en rundt cylinder formet fin filter, det plejer og indeholde en masse guf

ligeledes tjek at hårdheden på vandet passer med maskin instillingen, der skal du lige have fat i manualen

jetdirect skrev den 31-12-2017 11:19:27

ja det er sådan en rundt cylinder formet fin filter, det plejer og indeholde en masse guf

ligeledes tjek at hårdheden på vandet passer med maskin instillingen, der skal du lige have fat i manualen

 Hvis du ser første indlæg, skriver han at han har renset maskinens "filter system". ;-)

John G. Pedersen skrev den 31-12-2017 09:09:03

Tak for svaret. Når du siger “2-3 gange” betyder det så, at jeg skal køre med fx maskinrens alle gangene?

Ved du hvad maskinrens gør mht virkning når man sammenligner med citronsyre?

Jeg har straks sat den i gang med citronsyre 🙂

Din diagnose kan muligvis være rigtig nok. Maskinen er cirka fire år gammel og har måske kun køre med citronsyre et par gange om året 

 Ja, jeg mener 2-3 gange i streg, helst lige med det samme, da varmen/dampene så kan få løsnet det skidt der sidder "i gemmerne", og bedre få det opløst/fjernet.

Når du har kørt de 2-3 gange, så kør en tom omgang, og så skulle den være klar til "normal brug".

Men som jetdirect skriver, krydstjek lige hårdheds setting på din maskine kontra det vand du har i din kommune.


 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis