Hvordan skal ekspansionsbeholderen være monteret?

Hej. Jeg har gennem noget tid gået og undrer mig over måder ekspansionsbeholderen i vores hus. Jeg tænker at hus der kommer vand ind i den skal det også kunne komme ud. Eller bliver ballonen jo bare over tid fyldt og så kan det jo blive et problem. (Se billede) skulle den ikke vende på hoved og med tilslutning nederst?

Kan man presse evt. Vand ud ved at pumpe luft på den dæk ventil der er i bunden af den, oh hvad et dennes formål?


Mvh. 


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ekspansionsbeholderen sidder på et lukket anlæg. Din vender iøvrigt rigtig. "Dækventilen" er til fortrykket.  

Jeg ville også foretrække at have tilkoblingen nederst, men mener ikke at det har den store betydning hvis ellers trykekspensionen er i orden (membranen skal være tæt).

Der skal være et fortryk i beholderen - mener at det skal være omkring 1,0 bar. Du kan kun måle det korrekte tryk når du har tappet vandet af dit varmeanlæg. Mangler der tryk på din beholder kan du efterfylde med din kompressor. Det rigtige ville være at efterfylde med nitrogen. Det kan du få gjort ved lidt større dækcentre, hvis du tager din beholder med derhen.


Søren O

Okay. Tak. Jeg er ret sikker på at der ikke er noget tryk i beholderen.

Jeg prøver at tappe vand af og så pumpe den op til 1 bar. 😀

Normalt lev. den type beholder med et fortryk 0,5-0,75 bar, så 1,0 bar mere end rigeligt, der skal jo også være plads til ekspansion. Selv køre jeg med et fortryk på 0,1-0,3 bar, så kan jeg udnytte næsten hele min beholders kapacitet, som nok er lidt til "den lille side" (12 liter) i forhold til mit varmeanlæg.  

Ps. Ilt æder "ballonen" over tid, så det rigtige er at fylde gas på. 

Okay. Mange tak for info.

Tænkte godt der var en grund til at det normalt ikke var ilt i. 😀

Tak 😁

Annonce

Hvis dit anlæg ellers kører som det skal så er beholder i orden. Det kun hvis der i perioder er for lidt tryk på anlægget OG det kun tager 5-10 sekunder at fylde op, du kan sige der er noget galt med beholder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det smarteste er at tilslutning vender opad som på din. Så bliver der ikke fanget luft fra anlægget i beholderen. Det kan være umuligt at få ud hvis den vender med tilgang nedad.


Elektronikteknikeren

Erik. Det tager 2 sekunder at "fylde op" og hver gang fyret har været i nat sænkning og starter op med at lave varme og vand, der om morgenen, så kommer der vand ud af overtryksventilen der er monteret under. (Den er 10 bar)

Derfor jeg mistænker at noget er galt.

Trykket svinget også helt ekstremt meget. Jeg skal nærmest edterfylde en gang om Ugen fordi der pludseligt ikke er tryk på mere.

Jeg skal måske ud og have mig en ny ekspansionsbeholder??

Du har forhåbentlig ikke en 10 bar sikkerhedsventil på dit varmeanlæg. Hvid den er på 10 bar, sidder den forhåbentlig på det kolde tilgangsrør til din varmtvandsbeholder. Sikkerhedsventil på varmeanlæg er normalt 2,5 bar.

Hvis gummimembranen i ekspantionsbeholderen ikke er i orden vil trykket hurtigt forsvinde når du har pumpet op, og du skal have fat i en ny beholder.


Søren O

Den regelmæssige og især hurtige opfyldning indikerer defekt ekspansionsbeholder. Det er en meget almindelig fejl.

Tryk her for eksempel

Du kan naturligvis også slukke fyret, tage tryk af anlægget, skrue beholder af og køre med den hen til en almindelig service station. Her låner du slangen til dæktryk og pumper beholder op til 0,5 bar. Spyt på tommelfinger og placere den på røret næsten tæt. Kan du fortsat få bobler til at vise sig så er membranen utæt. Som når du tester cykelslanger. 

Uanset tæt eller utæt membran så må du montere den igen, hvis ikke du kan skaffe en ny ved en lokal smed. Du skulle jo nødig komme frysende ind i 2018


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også