Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nogle værksteder har en "belastningsprøver" til batterier. Det tilkobles batteriet med "startkabler". Herefter skrues op for belastningen f.eks. 150 amp. Så kan man på et voltmeter se hvad spændingen samtidig er. Ud fra erfaring kan det lynhurtigt afgøres om batteriet er i orden.


Søren O

Det ville være smart med en belastningsprøve, men jeg er ikke overbevist om at batteriet er færdigt. Min mobilscan viste 12,1 v med tændingen sat til og 14,1v i tomgang. Jeg har også målt spændingen nu i 2- 3 dage med låste døre til ret stabilt spænding på  12,4 v ved en temperatur på -2 til -5 grader.  Jeg har ingen problemer med at starte og  låse/låse op, så det er meget mystisk hvad der sker en gang imellem?


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 08-01-2018 00:39:09

Det ville være smart med en belastningsprøve, men jeg er ikke overbevist om at batteriet er færdigt. Min mobilscan viste 12,1 v med tændingen sat til og 14,1v i tomgang. Jeg har også målt spændingen nu i 2- 3 dage med låste døre til ret stabilt spænding på  12,4 v ved en temperatur på -2 til -5 grader.  Jeg har ingen problemer med at starte og  låse/låse op, så det er meget mystisk hvad der sker en gang imellem?

Lidt inspiration:  https://dk-dfu.dk/forsta-dit-batteri/      

Du kan kun regne med de angivne spændinger i tabellen mindst et halvt døgn efter der har været ladet på batteriet. Faktisk er det mest præcist at vente et helt døgn.

Lader du batteriet op med en extern lader (helst med en uden elektronik) natten over, vil den målte spænding efter hvileperioden være et rigtig godt fingerpeg om hvordan det står til med batteriets tilstand. Husk og mål med et præcist voltmeter, hvilket alle digitale metre normalt plejer at være.

Pøj pøj.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak Nitter for det gode link"Forstå dit batteri" der står mange interessante ting. Jeg vil meget gerne måle syrevægten, men mit batteri er vedligeholdelsesfrit og så kan man vel ikke måle det? eller kan man, for jeg har en syremåler. Hvorfor skal den eksterne lader helst være uden elektronik? Jeg har anskaffet mig en ny lader, som er elektronisk, men jeg kan se at det tager meget længere tid at oplade et batteri nu med den elektroniske i forhold til den gamle 10A lader, som kunne lade op i løbet af 2-3 timer.  Fordelen med de elektroniske er vel at man ikke kan overlade.  Jeg har netop i nat ladet batteriet op og jeg kan se de 2 grønne lamper lyser, hvilket indikerer at batteriet er fuldt opladet. Så jeg vil prøve at måle på spændingen.


Med venlig hilsen







GBN

Spænding mål efter opladning uden + pol på  12,77 V, men jeg har ikke mulighed for at vente et helt døgn, da min kone skal bruge bilen kl.13. og skal køre ca. 2 x 10 km, men kl.ca 17 har jeg mulighed for at måle i ca. 20 timer. Det gamle batteri som jeg udskiftede i dec 2016 har jeg stadigvæk stående og jeg har nu målt på det i 3 dage og det holder meget konstant spændingen på 12,23 V  =  60%. Jeg bruger det til at starte min græsslåmaskine og det fungere fint. Jeg skiftede det dengang, fordi min kone ikke kunne starte et sted ude i byen, hvor jeg så kom og gav hende strøm, så hun kunne starte. Det var første gang vi oplevede at batteriet var fladt, og nu her for nydeligt 2 gange med et ca. 1 år gammelt batteri. Jeg tror ikke det er batteriet men hvad er det så?


Med venlig hilsen







GBN
Annonce
gbn skrev den 08-01-2018 10:54:24

Tak Nitter for det gode link"Forstå dit batteri" der står mange interessante ting. Jeg vil meget gerne måle syrevægten, men mit batteri er vedligeholdelsesfrit og så kan man vel ikke måle det? eller kan man, for jeg har en syremåler. Hvorfor skal den eksterne lader helst være uden elektronik? Jeg har anskaffet mig en ny lader, som er elektronisk, men jeg kan se at det tager meget længere tid at oplade et batteri nu med den elektroniske i forhold til den gamle 10A lader, som kunne lade op i løbet af 2-3 timer.  Fordelen med de elektroniske er vel at man ikke kan overlade.  Jeg har netop i nat ladet batteriet op og jeg kan se de 2 grønne lamper lyser, hvilket indikerer at batteriet er fuldt opladet. Så jeg vil prøve at måle på spændingen.

 Syrevægten er du så afskåret fra og måle når batteriet er vedligeholdelsesfrit.

Du er ikke helt sikker på den elektroniske lader batteriet helt op, det er grunden. 

Ja fordelen med de nymodens ladere er helt rigtigt du ikke burde kunne overlade batteriet.

Ja prøv og mål lige før kl 13. Der var jeg for sent på den.    Men så lader du lige hurtigt med den gamle lader i en time og måler spændingen lige inden næste gang dytten skal ud og trille.    




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
gbn skrev den 08-01-2018 11:40:46

Spænding mål efter opladning uden + pol på  12,77 V, men jeg har ikke mulighed for at vente et helt døgn, da min kone skal bruge bilen kl.13. og skal køre ca. 2 x 10 km, men kl.ca 17 har jeg mulighed for at måle i ca. 20 timer. Det gamle batteri som jeg udskiftede i dec 2016 har jeg stadigvæk stående og jeg har nu målt på det i 3 dage og det holder meget konstant spændingen på 12,23 V  =  60%. Jeg bruger det til at starte min græsslåmaskine og det fungere fint. Jeg skiftede det dengang, fordi min kone ikke kunne starte et sted ude i byen, hvor jeg så kom og gav hende strøm, så hun kunne starte. Det var første gang vi oplevede at batteriet var fladt, og nu her for nydeligt 2 gange med et ca. 1 år gammelt batteri. Jeg tror ikke det er batteriet men hvad er det så?

 Hvis det gamle batteri stået siden dec 16 og ikke været vedligeholdt med en gang vedligeholdsladning hver måned, kan det godt passe at det ellers gode batteri nu er i den stand du beskriver. 

Det kan være snart alt der bruger strøm. I de gode gamle dage da biler havde et simpelt elnet var det næsten altid pæren i bagagerummet eller handskerummet der ikke blev slukket. Det passede så fint med at når bilen stod mellem indkøbsdag (onsdag) og kirkedag kunne den ikke starte.  I dag kan det være næsten alt elektronisk der periodevis svigter. 

Normalt lader franske biler med en spænding på mellem 14,5 og 14,7 volt. 14,1 syntes mig vel lavt da akkumulatorens grænse for hvor den begynder at lave knaldgas ligger omkring 14,2 volt eller en smule højere alt efter batteriets temperatur.

Er du sikker på at remmen til generatoren er stram og ikke gået hen og blevet hård ?  Det er en ting folk tit overser. Fejlen viser sig typisk i en periode med meget regn/sne hvor folk har elbagrude, blæser og visker kørende på fuld kraft hele tiden. 

Mål lige spændingen efter start med 3-4 tusinde omdr på motoren med et helt opladet batteri direkte på generatoren. Det kunne sige noget om generatorens sundhed. 

Håber smøren giver dig nogle ideer om hvor der også kan ledes.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, men generator og multi V rem er skiftet den 21 juni 2017 fordi spændingen var målt til 11,8 V når bilen kørte.  Desværre virker min gamle oplader ikke mere så derfor købte jeg en ny:


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 08-01-2018 15:44:03

Ja, men generator og multi V rem er skiftet den 21 juni 2017 fordi spændingen var målt til 11,8 V når bilen kørte.  Desværre virker min gamle oplader ikke mere så derfor købte jeg en ny:

 Ja ok med generator og rem. 

Jeg glemte faktisk at nævne du også bør tjekke motorens stelforbindelse. Den kan faktisk godt lave skuddermudder i laderiet. Eventuelt kan du prøve og lave en ny stelforbindelse direkte mellem batteriets minuspol og generatorens stel med et tykt kabel/gammeldags startkabel uden beskyttelse samtidig med du måler. Giver det spændingsspring hvis du kobler den ekstra stelforbindelse ind/ud skal du skifte/rense stelforbindelsen mellem motor og karossen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har tjekket med en ekstra stelforbindelse (startkabel) fra minus pol og til generator, men jeg kunne ikke se nogen spændingsforskel med og uden ekstra stelforbindelse hverken når motoren var standset eller kørte i tomgang. Jeg har pillet CDén ud af CD afspilleren, for jeg fandt ud af at den så ikke tænder når strømmen tilslutte igen efter at have været afbrudt, men det har nok ingen betydning. Så skulle det være fordi der kunne opstå en impuls afbrydelse af batteriet og herefter vil CD afspilleren tappe batteriet måske?


Med venlig hilsen







GBN
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis