Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
55 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du tjekket at der ikke står lys tændt i handskerum eller lignende? Har i tilsluttet ekstra udstyr vil cigarstik? 

Du kan med et multimeter lokalisere hvilken sikringsgruppe der sluger strøm: Ud med sikring. I stikbenene sætter du multimeter til (i ampere-målefuntion).

Jeg har sikret at der ingen lamper er tændt, dørene er lukket , radioen er slukket ( skal gøres manuelt) og GPS i cigarstik slukker automatist efter 20-30 sek.

Jeg er ikke sikker på at mit multimeter måler den rigtige strøm. Jeg målte på en 12v/ 4 wats pære og her viste mit instument 0,28 A og det teoretiske  er  4/12 = 0.333 A.  

Jeg har indskudt multimeteret på + siden af batteriet og når jeg har låst bilen og alle lamper 

mv. slukker efter et stykke tid så viser multimeteret kun 0,02 A og batteriet er på 60 Ah.

Omregnes 0,02 A i forhold til fejlvisningen giver det ca. 0,0238 A. Og det vil så tage 60Ah/0,0238 A =2521 timer at aflade batteriet helt eller ca. 105 døgn. Batteriet bliver selvfølgelig ikke helt afladet, men hvor langt ned aflades det før dørlåse og start ikke virker??

Jeg har ikke nærmer tjekket batteritoppen for skidt, men det er jo ikke så gammelt og jeg kan vel ikke måle om det aflader imellem polerne.  

Men måske kan det også være noget periodisk afladning som jeg ikke har fanget med min måling?


Med venlig hilsen







GBN

Ja enten har du noget der periodevis æder strøm, eller dit batteri er dårligt.

Fik skiftet et knap 1 år gammelt batteri på min firmabil, sidste år, den tabte også strømmen hen over en weekend, efter skift af batteri, har jeg ikke siden haft problemer...


Vi prøver igen, i morgen --

Hvor langt kører bilen dagligt? Med få km kørsel, bliver der ikke hældt samme mængde strøm på batteriet som der bliver brugt på at starte, lyset, radio, GPS osv. Generatoren arbejder som en sindsyg, indtil niveauet er nået. Somme tider kan man mærke underskuddet i tung styring. Hvis radioen er eftermonteret, kan der ligge en fejl her.


 

Annonce

Vi har ikke haft bilen fra ny, så jeg ved ikke om radioen er eftermonteret, men min kone tænder den aldrig, det er kun mig når jeg en sjælden gang køre i den. Siden vi købte den 8 februar 2015 har bilen kørt   24523 km  på 1065 dage eller i gennemsnit på 23 km/dag, men der er mange dag hvor den slet ikke kører. Vedrørende radioen så er det en Blaupunkt San Remo MP28 med indbygget CD afspiller som sidder bag radioens frontpanel. Og man skal tænde og slukke manuelt på selve radioen, den tænder og slukker ikke automatisk som radioen gør på min SAAB 95.  Jeg har også lagt mærke til, at når jeg har haft afbrudt helt for strømmen på batteriet og jeg igen sætter strøm på, ja så går CD afspilleren igang helt af sig selv.  Det virke mærkeligt.  Måske er der noget der er monteret forkert?


Med venlig hilsen







GBN

hvis i "aldrig" bruger radioen, så prøv at koble den fra, så er den fejlmulighed da væk.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu var det så galt igen i går aftes helt død. Jeg kan ikke åbne venstre fordør med nøglen manuelt den køre bare rundt og højre fordør kan jeg ikke komme til fordi bilen står tæt på husmuren, men bagdøren kan jeg åbne manuelt med nøglen, og så kan jeg kravle ind over bagsæderne og få åbnet venstre fordør ved at trække pahlen op.   Så kan jeg åbne for motorhjelmen. Jeg målte spænding på batteriet og var kun 7 volt. Jeg satte lader på og ret hurtigt steg spændingen til  ca. 12 volt og nu har den ladet hele natten, så nu skal jeg ud og se om jeg kan finde årsagen.  Foruden radioen har jeg også en mistanke til låsen i venstre fordør fordi jeg bare kan dreje nøgen rundt manuelt uden at der sker noget. Jeg vil igen prøve at måle tomgangsstrømmen og så prøve at trække forskellige sikringer ud og se hvad det så betyder.


Med venlig hilsen







GBN

øv, nu har jeg haft alle sikringer ude en efter en mens jeg måler strømmen på +siden af batteriet, men jeg kan ingen forskel se på tomgangsstrømmen som er 0,02 A  efter et par minutter efter at dørene er låst.  Så nu mangler jeg forslag til andre undersøgelser som kan lokalisere strømforbruget?


Med venlig hilsen







GBN

rent ud af posen: Sådan en gammel æske kan udmærket have en løs ledning uden isolering hængende og daske. Feks ved træktilslutning. Få en autoelektriker til at se på den.


 

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis