Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke klar over hvor mange års garanti Harald Nyborg giver på et autobatteri, men jeg har stadigvæk faktura købt 02-12-2016 til 389 kr. det er max 1 år og 4 mdr. så måske?


Med venlig hilsen







GBN

Jeg har spurgt på Harald Nyborgs hjemmeside under kundeservice for der står ikke noget på hjemmesiden om garanti, så nu venter jeg på en tilbagemelding.

Men bagefter gik jeg ud og så på batteriet et Branford, og med meget små bogstaver stod der at garantien er 2 år. Så nu venter jeg på at De vender tilbage og siger at jeg kan Hvad? Bytte eller få alle penge tilbage. Bytte er jeg ikke interesseret i, jeg har jo købt et nyt et andet sted. Jeg afventer. 


Med venlig hilsen







GBN

Lige en opfølgning på problemet med afladning for snart en år siden. Jeg skiftede til en nyt batteri for anden gang i forbindelse med afladeproblemet Den 21. februar 2018 skiftede jeg batteriet for anden gang.  Herefter har bilen 5 gange været død om morgenen, når den havde stået stille 2-3 dage. Første gang den 14. maj 2018 og herefter følgende datoer, 18. okt 2018, 7 jan. 2019, 4 feb. 2019 og sidst 21 feb. 2019, så en løsning har jeg endnu ikke fundet.  Jeg har købt en lille tester som måler strøm. Den passer til en stor sikring, hvor sikringen pilles ud og testeren stikke i sikrings soklen, hvorefter jeg kan måle strømforbruget med 2 decimaler. Desværre har Berlingo´en 2 sokkelstørrelser på sikringer, så jeg måtte tilpasse de små sokler med et par ledninger. Jeg har tester ved alle sikringer og der var en sikring med et forbrug på 0,01 A , Sikringen hed F4 20A Radio, Kombiinstrument, skærm, COM2000 . Fint så lod jeg være med at sætte sikring F4 i. Men så ville bilen ikke starte øv, så det er ikke kun radioen den tager. Hvad står de øvrige dele for? En anden sikrings sokkel lige ved siden af F4, som jeg målte på var F14 10A VAN-net COM2000 og hvis jeg pillede den sikring ud, så kunne jeg hele ikke starte. Nogen der ved hvad van-net COM2000 betyder???  Jeg må undersøge det nærmere i morgen over middag. 

  

 


Med venlig hilsen







GBN

Har ikke gennemlæst tråden - men der står lidt her:  https://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/guider/65749-peugeot_206___skift_af_com2000_enhed


 

Jeg har fortaget målinger af strøm ud ved batteriet. Der er 1 sikring F1 som bruger 0,049 A minus SH og en FSI SH (shunt) som bruger 0,019 A. Shunten tager forskellige ting som dørlåse og meget andet, som ikke er vist i instruktionsbogen. Men bilen kan ikke starte, hvis jeg piller den ud. Så kommer vi til sikring F1 15A som ifølge instruktionsbogen tager Bagrudevisker(Sidehængslede døre). 12 v stik (modutop) , men min er ikke sidehængslet men tophængslet. Men det passer slet ikke for bragrudevisker er nr. F11 og 12v stik er heller ikke forsynet via F1. Tilsyneladende virker alt selv om sikring F1 ikke er monteret, og afladestrømme er så kun 0,019 A. Min strømmåler har kun 2 decimaler, så når jeg skriver 00,009 på tredie decimal, er det fordi at visningen står og veksler imellem 0,01 og 0,02.

Jeg har lavet forskellige løbende målinger og beregninger af afladestrømmen i regneark se:

Nogen der har en ide om hvad F1 sikringen under instrumentbordet tager?


Med venlig hilsen







GBN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis