Printplade i mørtelmikser

Har fået fornøjelsen af at få en Nico BM1600 mørtelmikser til at virke igen, men må erkende at jeg har behov for hjælp af de kloge hoveder herinde.

Den stoppede blot med at virke, muligvis i forbindelse med en regulering af hastigheden, og nu er den ganske død.

Når jeg måler på printpladen i toppen af maskinen, så er der 230 v mellem henholdsvis hvid og blå, og 230 v mellem hvid og brun.

I forbindelse med måling kom jeg til at kortslutte blå og hvid, hvorved det gav et puf og maskinen startede lige (det lidt sorte mærke i nederste venstre hjørne på sidste billede). Måske døde jeg maskinen endegyldigt der, har ikke turde prøve igen.

Spørgsmål 1 : Nogen forslag til hvordan jeg får lokaliseret problemet nærmere ?

Spørgsmål 2 : Kan jeg evt bypasse denne hastighedsregulering, og forbinde blå, hvid og brun med hinanden, så den kan køre uden hastighedsregulering og hvordan skal de i så tilfælde forbindes ?

Spørgsmål 3 : På billede 2 og 3 kan man se en klat "lim" som svæver i luften i øverste venstre hjørne, den har siddet på siden af kondensatoren og været forbundet til komponenten ved siden af, - har den klat nogen nærmere funktion andet end måske noget køling-agtigt ?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har faktisk en tilsvarende med samme sygdom. 

Det ser ud som om blå og hvid går op til / ud fra triac. Det er sikkert den der skal sætte maskinen roligt i gang. Når den er kommet i gang er jeg ret sikker på at blå og hvid er "kortsluttet" oppe i triac. Så din lille "forsøg" har blot sat motoren i gang.

Men ellers er jeg ikke verdensmester i denne, men glæder mig til at høre fra nogen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville prøve og skifte triac'en ud, hvis jeg ikke havde adgang til måleudstyr. Ellers må der fejlfindes på printet, som på vanlig vis. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ev-elmand : Det trøster mig lidt, at der er håb om at jeg ikke brændte motoren helt af, med mit lille ups.

Nitter : Har en multimeter, men må indrømme, at jeg ikke har det store kørekort til den.

Måske skulle jeg prøve om jeg kunne finde en tilsvarende triac, det burde ikke være helt umuligt at skifte den. Elsker din sidste sætning : Ellers må der fejlfindes på printet, som på vanlig vis.

Det er netop den evne, jeg rigtig gerne ville have / lære til husbehov godt og vel   

djaydjay skrev den 26-12-2017 18:03:07

Nitter : Har en multimeter, men må indrømme, at jeg ikke har det store kørekort til den.

Måske skulle jeg prøve om jeg kunne finde en tilsvarende triac, det burde ikke være helt umuligt at skifte den. Elsker din sidste sætning : Ellers må der fejlfindes på printet, som på vanlig vis.

Det er netop den evne, jeg rigtig gerne ville have / lære til husbehov godt og vel   

    Der kommer du så desværre ikke så langt med  et multimeter, når det er noget der kommer og går (off/on) hele tiden. Bruger selv jævnligt et gammelt DC koblet oscilloskop. 

Så lige der også er hastighedsregulering på dyret og en anden typisk fejl vil være at potentiometeret er stået af på grund af støv og mow. Der sætter du dit multimeter i 10-100 kOhm området og går det efter. Der skal være en Ohmsk forbindelse der svarer til potmeteres påtrykte værdi mellem de to yderste ben, fra 0 Ohm og op til den påtrykte værdi mellem midterbenet og hvert af de yderste ben når du justere på potmeteret. Kan du ikke finde det lodder du potentiometeret af og foretager målingen igen. Er der uendeligt mange Ohm et sted er dit potentiometer defekt. 

Det med fejlfinding er noget du kan lære på aftenskolens elektronik kursus i din fritid, det er bare at klø på.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar, - nu er potentiometeret kontrolleret og den er ok, så kan den da udelukkes.

På billede 2 er det den hvide og den brune ledning i højre side, som kommer nede fra kontakten (de 2 tynde ledninger i venstre side kommer fra potmeteret), - det irriterer mig at jeg ikke forstår, hvordan strømmen løber i sådan en motor. 

For den brune ledning må undervejs fra kontakt til printplade også være koblet på motoren, når jeg også kan måle 230 v mellem den hvide og den blå ledning, for den blå går ned på motor et sted. Ellers må det jo gå hele vejen fra den brune gennem potmeter, videre gennem alt det andet og til sidst gennem triac, men så fatter jeg ikke at den ikke kører. Når den startede da jeg kom til at kortslutte hvid og blå.

Aftenskolekursus i elektronik er desværre ikke rigtig muligt at kombinere med skiftende arbejdstider, ellers var jeg gerne sprunget på.

Annonce

Så udelukker vi potmeteret. 

Kan ikke ikke se hvor ledningerne føre hen, men som Erik skriver sidder triac'en i serie med motoren og kontakten da det er den der regulere hastigheden. Det er sikkert nemmest for dig at lave en tegning med hvordan det er koblet sammen. Men som jeg umiddelbart ser det, mangler der en ledning fra det modsatte ben af stikket til printet, da det formodentligt skal have både både nul og fase for at kunne fungere. En tegning vil hjælpe gevaldigt med overblikket.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kan du tage close Up af print inkl. den formodede triac og den sorte lakrids midt på printet således at typenummer kan aflæses?


Elektronikteknikeren

Forsøger med et close up 

på lakridsen står i logoet et krøllet tegn og LAN og derefter EM78P153SPJ   1115E   BXG06104 

På triac øverst et logo og VU, og på de næste linjer BTA16, 600B, MAR 850

Alle input modtages med stort tak, - simpelthen frustrerende når man ikke kan gennemskue virkemåden på sådan noget elektronik.


Hvis du googler BTA16 hhv. EM78P153SPJ så får du datablade over de to komponenter. Problemet er så lige at forstå, hvad der står i disse, men de nødvendige spændinger er da angivet, så du kan checke disse.

Nitter : Har tilføjet lidt tekst til bagsiden af printet, er lidt udfordret med at lave en tegning, som også kan bruges til noget.

Efry : Jeg må prøve om jeg kan gennemskue det, tak for tippet.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis