automatisk lysstyret hønselem

Hej  LDS

glædelig jul til jer.

Historie:

(scroll ned for at komme til pointen)

imens julefreden har sænket sig over Danmark, har min hjerne kørt på overdrive for at løse en udfordring ræven har givet mig.

Har lige fået nye høns da æven tog de sidste. Klog af skade har jeg nu installeret en hejse sænke lem i huset og hegn under hønsegården. 

Men jeg er udfordret af, at nå ned og åbne op for gokkerne hver morgen og huske at lukke hver aften, eller være hjemme til solnedgang.

Ide:

Derfor har jeg tænk mig at lave en automatisk åbne lukke lem. Man kan selvfølgeligt købe det færdigt, og jeg er også blevet foreslået at programmere det med arduino og andre små computere til formålet, jeg tænker bare at det må kunne laves mere enkelt.

Jeg har en aktuator som kan køre på forskellige spændinger, den fungerer fint på 12 v.

jeg har set at man kan købe et skumringsrelæ på 12v som slukker når det er mørkt og tænder når det er lyst.

aktuatoren har 3 ledninger. Når jeg sætter strøm til den kører den til enden og stopper selv. Herefter skal plus polen på minus, og den tredje ledning nu sættes på plus for at få den ind igen.

Jeg tænker derfor at den vil kunne klare at stå med strøm til uden at brænde af.

POINTEN:

er der nogen som har forslag til det mest enkle setup hvor lyset driver aktuatoren?

kan det kobles sammen således at den i "tændt" tilstand er sat til at køre den ene vej, og når lyset forsvinder og relæet slukker, kører den anden vej. Enkelt, godt og billigt. :)

jeg kan se at emnet er debateret før, og der er nogle løsninger med et auto relæ men tror jeg har brug for en form for tegning for at "fatte" det.

jeg takker på forhånd for ideer og input...

glædelig jul

/Anders



There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, jeg har selv lavet det sammen bare med et ur. 

Det 12v skumringsrelæ du har kig på, er det med skiftekontakt, eller bare en slutte kontakt?

Du skrive at der 3 ledninger, og plus skal flyttes på minus for at få den til at køre ind?
Er du sikker på det ikke er en fast minus, og så kører den henholdsvis ud og ind alt efter hvilken af de øvrige to ledninger der kommer 12v på? 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hej Jesper

tusind tak for svar.. jeg er meget interesseret i dit setup. Søger det mest enkle, både pga pris og pålidelighed, vil dog gerne at det er lysstyret så jeg ikke skal flytte tidspunktet på timeren 2 gange i måneden

mht. den aktuator, så er der 3 ledninger, jeg kan ikke læse noget på den så har bare prøvet mig frem og der virker det som jeg beskrev, men det kunne jo være fantastisk hvis det var som du skriver, i såfald så skal en af ledningerne bare sættes permanent til minus og så de andre skiftevis på plus, eller skal de to andre på plus og minus og så bytter man den ene ud hvis det gir mening?

de skumringsrelæer jeg har fundet kan kun slutte til og fra, men det ville jo være genialt med et som simpelthen kunne tænde for en ting ved lys, og en anden ting ved mørke, ja det er veld et man kalde ren skiftekontakt.

her er link til skumringsrelæet jeg kiggede på https://www.matronics.dk/kategori/e...ringsrelae

håber du kan hjælpe 


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Først aktuator. Det kommer lidt an på hvad den er beregnet til. 

Men med 3 ledninger er det ofte sådan at den skal have + og - ind på de 2 ledninger hele tiden. Så kører den den ene vej hvis den 3 ledning får strøm og den anden vej ved afbrydelse af den 3. ledning. Men du skal også sikre dig at den har indbygget endestop. Altså at den stopper med at trække strøm når den er helt inde eller helt ude. Ellers skal du have påbygget noget stopfunktion. 

Hvis du kan se en type eller fabrikat var det godt, Men ellers komme med ledningsfarver, og eventuelt hvor du har den fra. 

Du skal jo stadig have hegnet til at fungere. I forårs og sommer tiden kommer mikkel altså også om dagen, da der er sultne unger der hjemme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har fået gravet volierenet under hele gården, og vi bor i parcelhus så er ikke så bekymret i dagtimerne med al den trafik her er af mennesker.

Det er de rolige nattetimer som kan være er problem tror jeg.

Det virker til at aktuatoren stopper af sig selv og stopper strømmen,

Men har ikke målt på det. 

Alle ledninger er ens men her er et billede af modellen.

Håber det hjælper.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jeg søgt på nummeret når jeg kommer efter "52" og indtaster M i typen kan den ikke finde det, men ellers kommer denne frem. 

Men tilslutningsdiagram viser farvede ledninger. Er der mon sat en lille tilslutningsboks på din som ikke kommer ud med originale farver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det må jeg lige tjekke når jeg kommer hjem. Det ligner godt nok den. Jeg kan ikke se det diagram du linker til men lommmer til siden for aktuatoren.

Hvad siger diagrammet? 


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jeg valgte fanen "tools and link" 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok jeg fandt det. Men alle ledninger ser ens ud. 

Jeg kan ikke rigtigt finde system i hvad der skal byttes om for at ændre retning, ud over det jeg har beskrevet.

Er der nogen der ved om man kan få et skumringsrelæ med omskifter i? For så ville det vel være det mest enkle setup muligt. Jeg synes ikke søgninger giver det store. Vil helst have det 12 eller 24 volt.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Ok jeg har leget lidt med det. Det virker som om at der er et endestop eller lign. Jeg har markeret to Af ledningerne med rød og sort. Når aktuatoren er imellem sine yderpunkter kan jeg nemt bytte sort og rød således at spændingen vender.

Hvis den når til enten den ene eller den anden ende, så skal jeg bruge den tredje ledning til at “få den igang” og kan herefter bruge de to andre ledninger igen. Nogen der ved hvad årsagen er til det og hvordan man forbinder det til en kontakt?


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jeg kan se på ledning til venstre at der står et 1 tal på, kablet ligner at det er numerede ledninger 1 - 2 - 3 

Men det fører jo ikke til nogen løsning på monteringen. 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis