Kondens på underside af trapez tag

Hej

Jeg har et lille skur der i sommers fik udskiftet tag. Det gamle trapeztag var mørt og hullet, så der blev lagt en nyt på.

I dag får jeg set at næsten hele undersiden af taget er dækket af kondens. Dette har løbet ned mod tagfoden og dryppet af på indersiden af træværket så dette nu er helt gennemblødt.

Skuret er med støbt fundament, træskellet og 1-på-2 yderbeklædning.

Jeg kan ikke lure hvorfor der samler sig så meget kondens på undersiden af det nye tag. Det gamle gjorde det aldrig, der var det altid tørt indenfor. Det gamle har nok givet lidt mere ventillation pga det ikke var helt tæt, men vi taler virkelig meget kondens på det nye.

Er der noget jeg har overset i forbindelse med det nye tag, eller er det simpelthen bare blevet for tæt og jeg skal til at finde på noget desideret ventilation?

Skuret kan ikke siges at være tæt da fx døren absolut ikke slutter tæt til karmen. 

Jeg kan godt tage nogle billeder af det hvis det gør det nemmere :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er enkellags plasttag, vil du altid få kondens når temperaturen er lige omkring frysepunktet.

Jeg har et skur, der er helt lukket, og i forbindelse med skuret er der en åben overdækket terrasse, der er enkellags fastlock plader på det hele.

Den åbne terrasse kommer der mest kondensdryp, og den er åben til 3 sider så masser af udluftning.

Mon ikke det er fordi du ikke lagde mærke til kondensen med det gamle tag ?

 


Vi prøver igen, i morgen --

Det undrer mig bare en hel del at der ikke var kondens på det gamle trapeztag. Der har måske været lidt, men slet ikke i samme omfang som der er nu. 

Kan man ikke prøve at komme fugten til livs med lidt ventilation på en eller anden måde?

Den mængde fugt der er nu, det duer simpelthen ikke. 




Det ser jo godtnok voldsomt ud, du har vel ikke en utæthed et sted, så der kommer vand ned i regnvejr.

Men eller kan du løse problemet med kondensdryp, ved at skrue et ekstra lag plader op under lægterne indvendigt.

Du kan evt klipse klar plastik op, for lige at teste, det virker også fint.

Det har jeg brugt på en overdækket terrasse, det fungere perfekt.


Vi prøver igen, i morgen --

Mon ikke har noget at gøre med det pragtfulde vejr vi har haft i år. Der er jo simpelthen fugtigt overalt. Jeg har et skur med trapeztag og har altid haft kondensproblemer, men i år er det bare i en grad, som aldrig før har været i nærheden af.

Jeg giver vejret skylden.


Kurt B. Andersen
Annonce

Jeg har i november også lagt trapez på I forbindelse med ny carport. Der er lige så vådt under taget som over. Jeg beskylder de endnu manglende sider, for den megen fugt. 

Jeg har desuden søgt efter et sprøjtemiddel som med fordel kan sprøjtes på trapezpladerne i skuret, så man får den isolerende effekt, som man ser på nogen ståltagplader. Men uden held 

Bobleplast op under trapeztaget vil give en forbedring, og samtidig lade lyset passere. Det er måske ikke æstetisk korrekt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Gamle trapez plader er møget til og møre  så fugtigheden kan til dels blive opsuget , mens en spritny trapez plade er nærmest glat og vandafvisende , derfor sveder nye plader utroligt meget , det har jo heller ikke gjort det bedre at vi har haft en næsten konstant relativt luftfugtig på over 90% her i efteråret og starter af vinteren , man må ikke lægge noget isolerende under trapezplader , da de ikke kan komme af med varmen på varme solrige dage , og vil derfor bule op og blive deformeret, 

En trøst er at den absolute luftfugtighed sidst på vinteren og foråret er meget lav , luften er knastør , så se tiden an før du investerer i noget der nok ikke virker.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis