Er det lovligt at producere strøm uden godkendelse

Hej,

Vil blot høre om det faktisk er lovligt at lave strøm til eget behov. Som f.eks hvis man har solceller osv som producerer f.eks 2kw/h maks og som man så drager nytte af på sit el net. Måske kunne der være overskud af el, men ikke noget man forventer at skulle have noget tilbagebetaling for.


Hvis man har solceller+batteri, og man får en autoriseret installatør til at montere inverter på "indersiden" af husets elnet, og man drager nytte af det der, skal man så igennem nogle godkendelser/straf afgifter etc... eller er det bare lige til... 


Man kan sige at hvis det er noget man skal betale afgift af, kan man jo bare trække et nyt 230V net i huset, og køre on grid og off grid når man ønsker... eller hvad...


MVh

Kim Mortensen

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uanset hvordan du opdeler din installation, så skal den opfylde kravene i stærkstrømsregulativet. Hvis du ikke har forbindelse til nettet, hvordan vil du så holde frekvensen på de 50 Hz. Mange invertere kræver forbindelse til nettet for at virke. 

Du behøver ikke at lave en ny installation for at køre off grid eller on grid, det kan en omskifter gøre. Hvis du kører of grid, bliver du ansvarlig for installationen og driften af den. Det kræver en eluddannelse. Jeg husker ikke de præcise regler.

Med hensyn til afgifter må nogen andre svare på det spørgsmål.


fase

Du kan heller ikke undgå at din måler kører baglæns, med mindre du kan skiller nettene ad. At køre måler baglæns kræver at man har en aftale med elværket.

Hvilken kapacitet har de omtalte batterier?

Man kan evt have et 12v net i boligen med batterier og sol, som kan forsyne diverse spots osv. men installationen skal stadig udføres i henhold til lovgivningen. Det skal jo kunne forsikres. Jeg tror vi er ude i en gråzone med ødrift da det ikke er normalt i Danmark.

Spørg Sikkerhedsstyrelsen om hvad der kræves.

I princippet kan man jo lave alle de finurligheder man ønsker i ens eget hjem, så længe man ikke er forbundet til nettet.

Det er dog ikke sikkert at forsikringen er med på den...


Elektronikteknikeren

Man kan måske sammenligne det lidt med et ø anlæg i en kolonihave, det er jo meget normalt anvendt her.

Jeg kender dog ikke til konsekvenserne hvis nogen kommer til skade eller noget brænder ned.


Elektronikteknikeren

Vi snakker 2-3kw kapacitet. 

Elmåleren behøver ikke køre baglens når man bruger af batterierne. Det er tiltænkt at blive brugt til spids belastninger hvor det kan reduceres ved brug af akumuleret energi. 

Hvis man bibeholder sit alm. el net i boligen men ved spids belastninger kobler inverteren ind og aflaster det store net.

Hvis man går i harald nybord og køber en 12 til 230v omformer er der vel ingen regler... heller ikke hvis man sætter en fordeler ledning på og forsyner flere ting... tænker bare at det med at forsyne fra hus siden (ikke tænkt på at køre måler tilbage og tjene penge) men kun "lindring" af el udgifterne... 


Du kan ikke koble en Harald Nyborg inverter på dit eksisterende net, med mindre du isolerer det fra forsyningsnettet.

Inverteren fra Harald udsender firkant og ikke sinus. Den laver desuden sin egen netfrekvens, og vil således slås med elnettet om frekvensen, og jeg ved godt hvem der vinder.

Din opgivende batterikapacitet er en effekt angivelse og ikke en kapacitet.

Du kan godt køre enkelte apperater fra inverteren isoleret fra resten af huset. Så skal du koble om hver gang du vil bruge inverteren.

Den egner sig ikke til strømkrævende apperater som støvsuger og vaskemaskine, komfur mm..


Elektronikteknikeren
Annonce

Godt så.. du kan suge 2.2kw i en time.. som er spørgsmålet irrelevant...

Jeg er helt klar over harald nyborg inverteren ikke kan kobles på el nettet og den laver en masse ukorrant sinus... men det var eksemplet at man kan købe udstyr i forretningerne til at lave sit eget net uden godkendelse.. derfor må jeg vel godt bruge en ordentlig stak batterier og en bedre inverter... men hvad med den sidste del... at koble invertern på sit interne netkoblede net for at assistere...(ja inverteren er bygget til det og er monteret af en autoriseret el installatør)


/kim mortensen

Hvis du forbruger strømmen selv, uden at sælge den, så er der ikke el-afgift på:

§ 2. Undtaget fra afgiften er elektricitet, som:

c. fremstilles på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten eller .......

Ved "forbruges af producenten selv" forudsættes det, at der skal være tale om et direkte forbrug af den producerede elektricitet via et internt el-net. 


Træd ikke på mine ledninger :o)

Fantastisk... så jeg skal holde mig til mit eget interne net for at afgifterne væk. 


Så bryggerset skal have grønne og røde kontakter... 

Mvh

Kim mortensen.

Hvis du har en af de moderne elektroniske målere, så køre den ikke baglæns, hvis du sender strøm baglæns igennem den.

 


Vi prøver igen, i morgen --

En af grundene til at du ikke må forbinde til dit elnet er sikkerheden. Ikke din men dem der arbejder med ledningsnettet.

Hvis der sker et brud paa kablet der forsyner dit hus, vil man sende folk ud for at reparere det, de tror saa at der ikke er spaending paa, men hvis du sender spaending paa den gale vej saa kan der ske en doedsulykke, noget som du nok helst vil undgaa 


Karsten
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis