Revner i beton

Hej.

Er endt med med revner i nyt betongulv.

Starter lige fra bunden og op. Har fået lavet 300mm flamingo isolering hævet rivnæt, til vandbåren gulvarme i hele huset. Og lagt 100mm beton ovenpå. Så fik jeg monteret anlæg, til fjernvarme tilden vandbåren gulvvarme. Og VVS montør, monteret det hele. 3 uger efter satte han gang i gulvvarmeanlæg. Dagen efter var der så varmt i huset, at jeg ikke kunne holde det ud. Så han havde sat den på 20* fra dag 1 og så satte jeg den ned på 16 grader, på dag 2 måtte jeg yderlige sætte den ned på 14* og så opdagede jeg der var slået lange revner der udelukkende følger gulvarmeslanger. 😳

Er det normalt man starter et anlæg på den måde.? Og hvad påvirker de revner i gulvet?

Håber i kan hjælpe mig. Men formoder vvsmontør ender med en regning.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tørre betonen for hurtig ud, ved f eks varme, sol eller blæst, kan opstår der revner ved gulvvarmeslanger og rionet, afdæk derfor altid med plast, eller overvand det så overfladen er blank den første tid, beton skal hærde (21 dage) før det skal tørre. Så gå efter gulvlæggeren. 

op igen, og betonen er vel lige tynd nok? 11-12 cm og lad være med at sætte varme på så tidligt. desuden er et nyt betongulv at regne for en del af bygningskonstruktionen og derfor underlagt gældende regler, som idag siger 400 mm isolering.


 

Alle regler er fulgt. 300mm pr lov krav. Gammelt hus. Renovering. Beton er 28 dage gammelt, før varme kom på. Og beton er pr lov krav 100 mm. Da den erstatter damspær mod radion . Desuden har jeg haft inginør på fra dag et. 


Leder mere efter en regl for hvordan man skal starte et gulvvarmeanlæg.? På fuld kræft så beton slår revner? 

Der står nemlig 100 ting på nettet til hvordan og hvorledes man starter op. 

Sagt med andre ord. Tror ikke min VVS mand har helt styr på hvordan og hvorledes. Og jeg forsøger at ruste mig selv til en dialog med ham. For jeg ved intet andet end det har slået revner.

Du har ret mht isoleringstykkelse. Ud over varmepåvirkningen, kunne det måske være kvaliteten af betonen? Vi fik lavet 35 kvm betongulv med varme, men lagde mere isolering og tykkere beton. Fuld knald på varmen efter en uge. Ingen revner.

Er dine revner så store, at det ikke kan rep? Skal der belægning på?


 

Det er meget små fine revner. Der følger slanger i stue. Har ladet mig fortælle jeg bare skal ignorere det. Og lægge dampspær under, trægulv. For radion. Så er vel ret heldigt det ikke har påvirket bryggers og 2 badeværelser. Da der skal klinker på. 


Da jeg første dag kom ind i huset var det som en sauna så varmt og fugtigt var der. Går ud fra temp. Skulle justeres langsommere op. 

Kunne læse mig frem til andre har oplevet samme succes . Og det ikke har en stor betydning. 

Må vel lære af de fejl man rammer. Så mere isolering og beton næste gang. Og mange tak for svar. God jul.

Annonce

Har du støbt i uopvarmede rum på denne tid af året?

Ved 5 °C varer det f.eks. 31⁄2 gange så lang tid at opnå en given styrke som ved 20 °C.

Så man kan ikke bare lave en regel om 21 dage uden at tage temperaturen med i ligningen.

Radondugen skulle ligge under isoleringen. En dampspærre gør det ikke. Du skriver også at betonen sikrer. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis